Keresés ebben a blogban

2014. november 17., hétfő

Egyetlen forradalmárok (Anarchia. Utópia. Forradalom - Kiállítás a Ludwig Múzeumban)

Írta: Inkabringa



Ahhoz a generációhoz tartozom, akik a kilencvenes években váltak felnőtté. Él bennem egy kép a saját nemzedékem és az előző nemzedékek kelet-európai rendszerekhez való viszonyulásáról. Nem túl patetikus, inkább ironikus.

Ha az 1960-as, ’70-es, ’80-as években felnőtté vált generációról (nálunk a Kádár-korszak) kellene egy szemléletes fotográfiát készíteni, akkor egy embert ábrázolna a fotó kopár szobában, aki ül egy karosszékben, és mereven bámul egy zárt ajtóra. Kezei a szék karfáját szorítják, testhelyzete lefojtott feszültséget jelez.
Apsolutno
A kilencvenes években felnőtté vált nemzedék egész más képet mutat. Itt már két ember áll egymással szemben, és az egyik torz vicsorral öklét rántja a másik elé. Van ebben agresszió, de hisztéria és nevetségesség is. Hiszen könnyen lehet, hogy csak a márkás és drága karórájával akar hencegni, ez a nemzedék már csak ilyen hívságos, szereti a javait mutogatni, és gyakran meg is elégszik ennyi társadalmi állásfoglalással.
Peter Weibel
Most már sokkal érdekesebb lenne egy olyan fotográfia, ami az ezredforduló után felnőtté vált nemzedékről készül.

Ebben a tekintetben hagyott némi hiányérzetet bennem a Ludwig Múzeum Anarchia. Utópia. Forradalom című kiállítása. A „nagy öregek” máig ívelő alkotásai mellett jó lett volna nagyobb számban látni azok reflexióit is, akik a nyolcvanas-kilencvenes években születtek. Hiszen erről a témáról minden nemzedéknek van valamilyen képzete, és ha majd egyszer nem lesz, az emberiség elmehet kihalni.
Ám ha azzal a szemmel nézem, hogy a kiállításnak a kelet-európai államok szovjet blokkból szabadulásának 25 éves évfordulója adta az apropóját, akkor átfogó válogatást ad az egykori lázadókról, akik a mai viszonyokra is képesek kritikus forradalmisággal nézni, de legalábbis a kipukkadt utópiákat művészi hitelességgel rögzíteni. Nem a mainstream, hanem a rebellis „szó nélkül nem hagyók” körébe tartoznak. 

Szándékoltan csak egyetlen konkrétumot emelek ki a kiállításról, amelyet már a kétezres évek szülöttei alkottak. Szíriai gyerekek rajzai láthatók nagyjából a kiállítás közepén. Fejbe csap, gyomron rúg. Színes ceruzás rajzok bombák és fegyverek sűrű árnyékában. Gyermeküket sirató asszonyok; katona, aki épp főbe lő valakit; romok, gyilkolás, terror és vérfagyasztó rémület. Lerajzolták az életüket. A komfortos okosságú bácsik és nénik csak nézzék. A szíriai gyerekek képünkbe vágják a nagy büdös tényállást utópiákról és anarchiáról. Nehéz megtalálni mostanság azt a vékony pallót, ami egyformán távol tart a komfortos magánvalóba meneküléstől és az önfelmentő mizantrópiától is.
Zoran Todorovic
A kiállítás az elmúlt évtizedek kelet-közép-európai szcénájára adott radikális művészeti válaszokat tárja elénk. Séta a pofátlanságban. Elgondolkodhatunk közben azon is, mi a csuda bucka ez a Kelet-Európa, ahol éldegélünk.

Kísérletek, performanszok, installációk, filmek, képek, olyan tárgyi reliktumok, amik jelzik, hogy a művészetnek van egy vonulata, ami a társadalmi viszonyokra, visszásságokra erőteljesen és érzékenyen reflektáló alkotói hozzáállást tükröz. Pellengérre állítja a politikai hatalmaskodást, kispolgári tokosságot, sznob allűrt, konzumpunnyadást.
drMáriás
Üde pofátlanság, szellemes fityisz, művészettörténeti rebellió társadalmi érzékenységgel elegyedve, szívszorító vagy ordenáré, vidor és vad, de mindenképp provokatív. A rögvalóságot rugdossák pimaszul, és a deklarált értékrendet ízekre szedik. Egy önbálványozó hatalomnak ez minden korban igazán rosszul eshet.

Láthatók nagy nevek alkotásai és érdekes rebellis ötletek. Mind azt sugallják, hogy megelégedni, önelégültté válni kies társadalmainkban nem lehet. Mert akkor jön egy radikális művészi pofon. 
Marko Brecelj
A honlapon olvasható, hogy a kiállítás azt is firtatja, „elindítója-e a művészet lényeges társadalmi, politikai változásoknak”. Nyilvánvaló a válasz: egyáltalán nem. Annyi más társadalmi intézmény van erre kitalálva: tudomány, vallás, politika, média. A művészet egyszerűen csak magunkhoz térít. Az sem baj, ha néha radikálisan beint a társadalomnak. Általában rászolgál.
Jonathan Meese





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése