Keresés ebben a blogban

2013. november 27., szerda

Az anahata hangja (Lantos Zoltán szólókoncert – 2013. nov. 26.)

Írta: Inkabringa



Az anahata swara az indiai zene esszenciája, az ’el nem játszott hang’. Megrendítő rádöbbenés a hallgatóságnak is.

Lantos Zoltán hegedűjátéka számomra mindig kivételes élmény. Kísérletező, örökké megújuló muzsikus, és mégis összhang és egyensúly van benne. Ezerirányú érdeklődésű előadó. Mindenre nyitott, minden zenei világban megtalálja a maga egyedi helyét.
Klasszikus hegedűsként végzett a Zeneakadémián, de már tanulmányai alatt elkötelezte magát a jazz műfajának, majd 1985-ben Indiába ment, és kilenc év tanulás után tért vissza Magyarországra.

Az indiai klasszikus zene európai szempontból titokzatos világát megismerve egy különleges, eredeti, de ugyanakkor rugalmas és minden zenei irányzattal illeszkedő muzsikát teremtett magának.

A komolyzenei alapok, a kortárs zene, az indiai raga, a jazz, a world music és az experimentális zenei irányzatok magával ragadó és kreatív elegye az ő muzsikája.

Olyan széles azoknak az előadóknak a listája, akikkel közösen muzsikált már eddig is, hogy teljes felsorolásukra nem is mernék vállalkozni.
Csak a teljesség igénye nélkül, a sokszínűségét jelezve említek meg néhányat közülük.

Ott vannak azok a zenekarok, alkalmi társulások, amikben állandó tagként jelen van: OpenSource, Samsara, Mirrorworld.
A magyar zene jeles képviselőivel (Dresch Mihály, Juhász Gábor, Kaltenecker Zsolt, Lukács Miklós, Horváth Kornél, Szalai Péter) és külföldi karakteres előadókkal (Charlie Mariano, Trilok Gurtu, Dhafer Youssef, Larry Corryell) játszott már együtt.
Közel sem teljes ez a névsor. Elképesztő széles skálán mozog az érdeklődési köre.

Hallgattam már a hegedűjátékát romkocsmában és a MüPa koncerttermében, hallottam jazz koncerten, Haydn koncerten, és Marozsán Erika lemezbemutatóján is.
Közös zenélésre kész a bolgár népdalokat éneklő asszonykórussal és az Akkezdet Phiaival is. Nincsenek skrupulusai, műfaji korlátai. 
Az évek alatt a minőség és az igényes kísérletezés védjegyévé vált a neve számomra. Ahol Lantos Zoltán a hegedűjéhez emeli a vonóját, ott érték születik.

Ezúttal szólókoncertet adott. Ami az ő esetében felér egy teljes zenekarral. A hegedűi már önmagukban is egyéniségnek számítanak. Egyik hangszere, melyet legjobb tudomásom szerint egy indiai hangszerkészítő segítségével maga épített, úgy szól, mint egy szitár. Jobban mondva, úgy is tud szólni.

Azok a hangi effektek, amelyeket évek óta csiszolt, most egy önálló koncert létrehozását is lehetővé tették, teljes zenekari hangzást adnak, de ugyanakkor az egyszál hegedűs szólókoncert intimitását is megőrzik.

Tegnap az Indiai Kulturális Központ adta a helyszínét Lantos Zoltán szólókoncertjének.

Meghitt, szinte baráti hangulatú volt ez a koncert. Jól illik ehhez a muzsikához. Hasonló érzésem volt, mint tavaly a Bharata Kultúrtérben, Lantos Zoltán 50. születésnapi koncertjén.

Kicsi, barátságos közeg, nagyon finom, szinte éteri, lebegő, lelket egyengető zene.
Az indiai zene bonyolult az európai embernek. Mármint megérteni, értelmezni bonyolult. A sok utalást, szabályt, szimbólumot felfejteni. Ha a zenét meg akarjuk fejteni, akkor meg kell ismerni mélységeiben a mitológiát, a művészetet, a történelmet, irodalmat.
Ugyanakkor befogadni, átérezni, ráringani pilleszerűen élvezetes.

Ahogy a Kárpát-medence népzenéjét ismerem, úgy szerettem volna ismerni Afrika és India zenéjét is. Őszintén mondhatom, hogy el is jutottam valameddig. Nagyjából az eleje-eleje-elejéig...
Nézzük a jó oldalát, beláthatatlan szépségei lesznek még életemnek, amíg e két csöppke zenei kultúrát teljes terjedelmében felfejtem. Bután azért nem ülök egy indiai koncerten, rendszeresen jártam a Calcutta Trió koncertjeire, tőlük sokat tanultam az indiai zene rejtelmeiről.

Az indiai zenének különleges helye van bennem. Visszafogott, nincs benne extrovertált harsányság vagy túllendülő mélabú.
Pergő, mélyről jövő sistergő életöröm, mámoros felszabadultság rejlik benne, klasszikusra csiszolt elegáns visszafogottsággal. Ahogy a tanpura folyamatos zengését felpörgeti a tabla ritmusa és a szitár csipkézett dallama.

Az indiai zene legfőbb erénye számomra az egyensúly. Nem várja el, hogy a szélsőségek között hánykolódjak. A tomboló őrjöngés és a merev szigor helyett valami enyhet adó, megbékélést nyújtó, természetes feloldódást jelent a zenében.

Az európai hagyományok nem ilyenek. Sokkal nagyobb tekintélye és jelentősége van itt az érzelmi szélsőségeknek, az attraktivitásnak. Az eksztázis és a mélabú két véglete között létezik. Nem jobb és nem rosszabb az indiai hagyományoknál. Más. Mi ebben vagyunk otthonosak.

Az indiai zene épp ellenkezőre tanít: egyensúlyra, megbékélésre, kiteljesítő és felszabadító megnyugvásra. A felülemelkedés és az elengedés zenéje ez.
Segít gyakorolni ezt a legnehezebb életpróbát. Nem befeszülni, hanem elsimulni. Nem tombolni, hanem szemlélődni. Nem akarni, hanem befogadni. Ez egyáltalán nem passzivitás, hanem agresszió nélküliség.

Lantos Zoltán tegnapi koncertjén indiai ragákat és az indiai zenei gyökerekből táplálkozó saját kompozícióit adta elő. Hegedűk - a már említett különleges szépségű hangszer és egy öthúros hegedű - valamint az experimentális zene elektronikai effektjei, live sampling tették teljessé ezt az estét. A sok évezredes indiai dallamok tökéletesen simultak az elektronikai kísérletezés világába.
Koncentrált, erőteljes és felemelő előadás volt ez. Lantos Zoltán olyan művész, aki képes azon is túlmenni, ami a befogadás átlagosan vett revelációja. Nem csak abba feledkezünk bele, ahogy és amit játszik, nem csak a zene és annak előadásmódja, magas színvonalú interpretációja lendít túl a hétköznapin minket. Lantos Zoltán tényleg képes erre a bizonyos titokzatos anahata hang megpendítésére bennünk is. A lelkünk mélyére utaztat. Az el nem játszott hangokat szólaltatja meg bennünk.
Az indiai zene "felnőtt zene". Volt rá több ezer éve, hogy azzá váljon. Ha befogadjuk, túllépünk a gyermeki „ide nekem a világot” és a kamaszos „mit nekem a világ” lelkiállapoton.

Én nem vagyok vallásos, a keleti vallások, ahogy az összes többi vallás is, pusztán vallásantropológiai szempontból érdekel. A jógát meg a hajlékonyságom karbantartására használom.
Tanulni azonban mindenből lehet. Az anahata a jógában a szív csakrája. A tágasságot, a kiteljesedést, a felszabadultságot jelenti, egyfajta teremtőerőt.
Az anahata megértése és befogadása felülemelkedést és belenyugvást jelent. Szeretet és elbocsátás, megtalálás és elengedés, rácsodálkozás és belenyugvás. A másokra tekintettel levés nehéz terhének könnyűvé tétele.

Amit Lantos Zoltán tud a hegedűről, a zenéről, az önmagában csodálatra méltó. Ami igazán kinccsé teszi az ő zenei jelenlétét, ez a különleges képesség: az ’el nem játszott hang’ megszólaltatása.
Az anahata swama bennünk is rezonál.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése