Keresés ebben a blogban

2013. november 19., kedd

Olyan izé – A Kistehén esete a kereskedelmi televíziózással

Írta: Inkabringa


Egy dalszöveg "hermeneutikai vizsgálatának" vázlata

Épp ideje szöveghermeneutikai vizsgálat alá vetni a Kistehén Olyan izé vagy című dalszövegét. Ha egy kereskedelmi csatorna hajlandó volt ezzel foglalkozni, akkor mi sem lehetünk restek.

Ez persze csak egy vázlat.

Az RTL Klub főfelelőse egyik főnézettségű főműsoridejében letiltatta a dalt, mondván, hogy szövege roppant trágár.

A dal szövege ITT elolvasható. A dal pedig ITT meghallgatható.

Elgondolkodtató eset, mivel ezen szavakat, nagyjából hűen idézve az eredeti szórendet, naponta hallhatják a villamoson-buszon és úgy általában a halandók között mocorgók. Többnyire ennél cifrább, toldalékoltabb változataival együtt. Óvodáskortól nemi, társadalmi és anyagi különbségre tekintet nélkül.

Baltával faragott, cserzett ízlésem ilyesmin már nem akad fenn.

A ’hülye’ lassacskán a gyermeknyelvi szavak közé csúszik, olyannyira elvesztette bántó, durva, gyalázatosan trágár élét.

Az ’izé’ mindenre használható, univerzális szópótló szó. Tehát, aki nagyon akarja, nagyon csúnyát is belegondolhat. Önmagában mégsem értelmezhető trágár szóként.
Vegyük komolyan és kezdjük az eszmetörténeti előzményekkel.

Hirtelen két idézetet tudok említeni, melyekben szintén szerepel a ’hülye’ szó.

mért vagy hülye, édesfiam,/ édesfiam, édes fajom,/ édes fejem, mért vagy hülye?/ tudja már azt/ minden hülye,/ hogyne tudná,/ hogyha hülye,/ hogyha hülye/ s látja – helye/ betöltve már e világon/ betöltve a hülyehelye – kezdődjék a hejehuja.
(Szilágyi Ákos)

Rettenthetetlen hülyék kora jő.
Pojácák vagy gazemberek? Is-is.
Egyszerre félem és röhögöm általlátni
a szikla óhatatlan visszafelé görög.
(Petri György: Sziszifosz visszalép)

Mindkét idézetben érezhető az alkotókban némi ironikus (netán szarkasztikus) kétségbeesés. Ez azonban semmiképp nem lépi át a trágárság méltatlan határát.

De nézzük a problémát a másik fél, a kereskedelmi televízió oldaláról. Itt is találhatunk irodalmi előzményeket.

„… azt hitte, hogy a féktelen jókedv sikeresen kárpótol minket a teljes eszmeszegénységért.
(Oscar Wilde)

A bungee jumping gyér truváj/ Kutyakötelesség, muszáj?
(Térey János: Paulus)

Ó, micsoda friss malőr!
(A. E. Bizottság)

Ha pedig már a nézőket, illetve ez esetben a nem-nézőkké vált nézőket is belevonjuk az elemzésbe, akkor a tanulság levonásához ezen előzményeket jelölhetjük meg tájékozódási pontként.

Mindezt lenyeljük, és ha megemésztjük, fütyülünk rá teljesen.
(Paul Éluard: Dada cukrászda)

Sapere aude! – Ez egy régi görög mondás. Ők mindig mondtak valamit. Nekünk már csak idézni kell.
 A dalszöveg lelkiismeretes és mindenre kiterjedő aggályos vizsgálata végül eredményre vezetett.

A trágár szó minden bizonnyal a ’gondolkodni’ lehetett. Ez a szó ugyanis egy alapvető jelentésváltozás folyamatában van.

Az új – manipulatív tömegmarketing szempontjából kiépített - jelentése egyelőre még harcban van a rég használatos jelentéstartalommal.

Az új jelentésű ’gondolkodni’ szó a „bifláz-engedelmeskedik-fogyaszt” szócsoport jelentéskörébe kerül.

A régi jelentésére szót se fecséreljünk. Már nem sokáig lesz divatban.

A Kistehén ott követte el a hibát, hogy a ’gondolkodni’ szót ezen régi, mára már elítélendő, sőt, lassacskán trágár értelmében használta. 

Ilyet nem szabad csinálni. Kultúrember úgy fogyaszt, ahogy kapja, nem úgy, ahogy szeretne.

Ha kellőképp érzékeny a kor szavára a zenekar, akkor lebeszélik a show-műsor készítőit erről a dalról. Felelős művészként alítva, hogy ez megrendülést, felháborodást, elképedést, és ami a legfőbb bűn, értetlenséget fog kiváltani.
Megoldás lehet a Kistehénnek és az összes olyan zenekarnak, amelyik még nem tud leakadni a régimódi értelemben vett gondolkodásról, hogy legalább akkor, amikor ilyen sztárrendezvényen lépnek fel, legyen a tarsolyukban egy közfogyasztásra bármikor alkalmazható „műdal”.

Egyéb zenekaroknál is kiérzem még ezen ósdi gondolkodhatnék jeleit. Túl kell lépni ezeken a visszahúzó határokon.

Ezért a Kistehénnek és az összes többi gondolkodásra (el)hajló zenekarnak azt javaslom, hogy keressenek ilyen fellépésekre valami derűsebb témát.

Olyan szép tudna lenni egy dal a lemenő napsugarakról, vagy a kislányon álló zongoráról (sőt, ez még fordítva is rendben van).
Nem szabad meglepni, pilledt nyugalmából kilendíteni a publikumot. Menten visszazuhan akkor mindenki az ásatag gondolkodás menetébe.
Ki fog akkor fogyasztani?

Ejnye-bejnye, ingyom-bingyom…





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése