Írta: Inkabringa
Előre bocsátom, nem áll hozzám
közel a romantika korszaka. Úgyis mondhatnám, idegenkedem tőle. Olykor
megmosolyogtat, olykor meghökkent, olykor elborzaszt.
Egyszerűen ’túlságos’ nekem.
Annyira hevült, tomboló, szikrázó, lángoló, őrjöngő és eksztatikus, ami engem
önkéntelenül is iróniára és távolságtartásra késztet.
Nem hagy nyugodni a kétely, hogy
mindeme őrjöngő szenvedély csak füst és pomádé. A valósággal való szembenézés
helyett az ideákba és eszményekbe menekülés. Leplezése valamiféle nagyon is
szenvtelen tehetetlenségnek.
Bár korántsem vagyok elégedett a
korral, amelyben élek, de mégis csak a 20. század gyermeke és a 21. század
felnőttje vagyok.
Én már Brecht, Beckett,
Dürrenmatt, Ionesco és Mrożek drámáin keresztül nézek vissza a romantikus
színművekre.
Én már a bornírt 20. századi
világégések, emberirtások és ideológiákba tiprások ismeretében tekintek rá a
19. század szabadságeszményeire, világálmodásaira.
Nekem már születésemtől kezdve
megszokott létérzésem, hogy ezt a bolygót az ember könnyedén megsemmisíthetné a
pusztító fegyverarzenáljával.
Ahogy azt is tudván tudom, hogy a
világban az emberi jogokért síkra szálló országok egyben a legnagyobb kizsákmányolók
is.
Valahogy úgy érzem jelenkorunkat,
mint amikor az inga elszállt már mindkét irányban a koppanásig, és most mélán
megáll valahol a levegőben. Még nem eldöntött, merre lendül tovább.
A felvilágosodás korának az ész
általi tökéletesedésbe vetett hite összeomlott, a csalódásra volt válasz a
romantika. A romantikára a lelkesültség, a szabadságról és kiteljesedésről
ábrándozó hevület és ezzel együtt valamiféle sóvár kiábrándulás jellemző. A
rajongás és a spleen együtt van benne jelen.
Ez nem alkalmas józan
mérlegelésre, hatékony és empatikus megoldás keresésére. A romantika a
grandiózus bukások, a halált megvető esztelenség, a körültekintést nélkülöző szenvedélyek
korszaka.
Illúzió, ábránd és valamiféle
hamisság tűnik nekem elő folyvást belőle. Mintha az önfeláldozás az önzést
takargatná, a vakmerő elszántság pedig a cselekvésre képtelenséget.
Nekünk, itt, a 21. században inkább
manír és póz már a romantika életideálja. Biztos vagyok benne, hogy sokan mások
is így érzik. Ez a ’túlzás’ riasztó, mert elnyomja, és hallgatásra kényszeríti
a valódi érzéseket.
Ezekkel a gondolatokkal ültem be
a Maladype Színház Bázisán a
Mikszáth Kálmán tér egyik szobájába, hogy szembesüljek Schiller Don Carlos című drámájának romantikus
pátoszával.
Vajon képes lesz-e a romantikus
túlzás elragadni? Vajon ez lesz-e a célja az előadásnak?
A Maladype értelmező, boncolgató,
újragondoló társulat. Nem szájtátásra, hanem töprengésre hívja a közönségét.
Nem lenyűgöz, hanem elgondolkodtat.
Most sem igazán tudom, miért is választották
épp a Don Carlost. Jambikus verselésű, cikornyás, nehezen követhető mondatokkal megírt történet, mely már önmagában
is rendkívül kusza és szövevényes.
Mindenki tanulhatta már,
olvashatta, hallott róla eleget. Felesleges belemenni ismét Posa márki vagy Alba
herceg jellemébe, a végzetbe mámoros önkívületben rohanó cselekmény
boncolgatásába.
Ami engem igazán érdekelt, hogy
miként hat ránk 2013 őszén ez a romantikus féktelenségű darab.
Mindezt egy szobában vitték
színre. A játéktér olyan apró és annyira intim, hogy égbekiáltó a kontraszt a
dráma cselekményének és nyelvezetének grandiózus tobzódásával.
A nézőtér a fal mellett
körberakott székekből áll, úgy harminc ember fér el itt. Éles villanyfényben, a
közönséget és a színészeket állandóan érezve és látva kell végigbotladoznunk
ezen a romantikus hevületen.
A színészek jelenetük végeztével
nem a takarásban pihennek, hanem ott ülnek meghitt közelségben, szemben a
nézőkkel. Mint valami tereptárgy, tanú, valamely nagybetűs érzelem porhüvelye.
Végül arra jutottam, ez a zavart
és elképedt, netán iróniára késztető közeg jelenti mégis ennek a schilleri
romantikus pátosznak az egyetlen hiteles 21. századi interpretációját.
Egyértelműen kitett idézőjel ez
az előadás. Jelzés és szembesülés. Mennyit bírunk elviselni az érzelmek mértéket
(és tegyük hozzá: értéket) vesztett tombolásából. Természetesen ezen érzelmek
csupa nagybetűvel írandóak egy romantikus drámában: Szerelem, Barátság, Hit,
Bátorság, Erény, Becsület, Hatalom, Szenvedély, Szenvedés.
Egy idő után úgy éreztem magam,
mint egy kísérleti laboratóriumban. Képes-e egy 21. századi ember ennyire
elszántan eszmékbe burkolózni?
Rá tud-e kényszeríteni (avagy
sumákolva rá tud-e beszélni) egy hatalom arra, hogy egy kreált eszmének inkább
higgyünk, mint a belátáson alapuló élettapasztalatunknak?
Hiszen tudjuk, hogy a hatalom
legfőbb ereje abban van, hogy neki hiszünk és nem a másik embertársunknak. Nem
egyéni mérlegelés, hanem normakövetés és lépéshez igazodás irányítja az ítéleteinket.
Schiller drámája ráébreszt minket
ódon, túlcifrázott stílusa mellett is, hogy ez a mi korunknak is veszélye. Jó
lesz vigyázni, ha a túlfűtött érzelmeinkre akarnak apellálni, nehogy mások
rovására hevüljünk egy eszméért.
A Don Carlos a fentiekben felsorolt nagybetűs érzelmekben tobzódik. A
szobányi 21. századból nézve két érzelem hiányzik égetőn e darabból, melyek
nélkül az összes többi nagybetűs is csak önvilágámítás: a bizalom és az
empátia.
Talán ez a kettő már korunk
szégyellős érzelmi ideálja. Nem hevülve üvöltjük a világba, csak halkan
suttogjuk, magunknak sem bevallva, hogy ezek adnak erőt az összes többi érzelmi
torlódás elviselésére is.
Nem is írom őket nagybetűvel,
olyanok, mint szegény Nemecsek.
A Don Carlos hősei mind nagybetűs
érzelmekkel rendelkeznek, de ez a két nemecsek-érzés hiányzik belőlük. A
legnemesebből és a legalábbvalóbból is.
A bizalom és az empátia titok,
megoldás, amit nem vett észre a romantika. Talán azért, mert őrjöngve, dúlt
érzelmeinkbe feledkezve nem lehet figyelni a másikra. Érzelmek viharában tombolva
csak magunkra tudunk figyelni.
Ez a nagy tanulsága Schiller Don Carlosának a 21. századból nézve.
Nem elég szeretni, bízni is kell
a másikban, különben acsargó birtoklási vággyá silányul a szeretet, gyilkos önzéssé
és tompa bosszúvá az őrjöngő szerelem.
Nem elég halált is vállalni egy
ideáért vagy egy másik emberért, mert azzal sem őt, sem magunkat nem váltjuk
meg. Célravezetőbb a másikra figyelés, az odafordulás, az elfogadás, a belátás.
Ha ez megvan, akkor máris ezernyi út bontakozik ki a megoldásra.
A végső konklúziót a 20. század
romantikát vesztett nagy írója, Julio Cortazár egyik mondata sűríti legjobban
magába:
„Bátornak lenni mindig könnyebb, mint embernek lenni.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése