Írta: YGergely
Minden valamirevaló humor, így a jó filmkomédia is abszurd. Az abszurditást nélkülöző humor nem humor: orfeumban, esztrádműsorban, oktató célú matinékon a helye.
Minden valamirevaló humor, így a jó filmkomédia is abszurd. Az abszurditást nélkülöző humor nem humor: orfeumban, esztrádműsorban, oktató célú matinékon a helye.
Bukásaival, nagy formátumú filmjeinek lassú kudarcaival Jacques Tati igényli az utolsó burleszkhős titulusát.
Tati egyértelműen
inkább Keaton utóda, mintsem Chapliné. Ugyanúgy sodródik, ártatlanul, balgán az
általa elindított szörnyű esemény-zuhatagokban, mint Buster tette. Legkisebb
melléfogásaiból is szerencsétlenséglavina gördül.
Gegjeiben semmi
igénytelenséget nem tűr, hallatlan műgonddal vannak kidolgozva. Sikerül – a
hangosfilm burleszkre nehezedő vágási rendszerével küzdve – következetes módon
végigkomponálni filmhumorát, gegjei összekapcsolódnak, számtalan „pendant”-nal,
kettőzéssel, egymásra-utalással erősítik egymást.
Tati – Bresson
mellett – a francia film legfeddhetetlenebb alkotója. Látásmódjában mégis ott
bujkál valami, ami miatt világa korlátozottabb, kisebb horizontú, mint Buster
Keatoné.
Hulot úr ugyanis
erkölcsi lény. Hulot úr jó. Hulot úr segítőkész. Mindenhol helyre akarja állítani
az igazságos, erkölcsös világrendet. Természetesen ebből nagy és kínos
bonyodalmak születnek, az erkölcs és a jóság világa sehogy sem akar
„helyreállni”, Hulot egyedül marad ebben a világban.
A mese tanulsága
igaz és szép. Kicsit, mint Chaplin. De Tati világában már nem a szegénység
uralkodik, már nem a gazdagokra haragszunk. Valaki mindig javításra,
nevelésre, „megváltozásra szorulna”.
Tati legemberibb,
legmelegebb filmje, A Nagybácsim sajnos a legdidaktikusabb is: a gazdag
emberek boldogtalanok és fantáziátlanok, mondja. A szívünk felmelegszik ettől a
filmtől, de mintha hiányozna valami Keaton-i hideg távolságtartás, a gyilkos
humor kék fénye. Ami nem a buta emberek abszurdumára, hanem az emberi lét
képtelenségére világít rá.
Ehhez a mélyebb,
súlyosabb humorhoz Tati utolsó nagy műveiben kerül a legközelebb, a Traffic-ben (magyarul Hulot úr közlekedik), a Playtime-ban.
Különösen a Playtime,
pályarekesztő nagy pénztár-kudarca tanulságos. Itt a jóságos, segítőkész
Hulot nagyrészt a háttérben van. Tati káprázatos magánszámokat játszik el a
képmező legesleghátsó részében, szinte észrevétlenül. Tudatos művészi aszketizmus,
talán már nem a nézőnek, hanem a semminek, valami láthatatlan szellemnek
játszik.
Előző filmjeiben
is nagy hajlama volt, hogy jó néhány gegjét inkább szelíden „lecsengesse”,
minthogy csattanóval zárja. A Playtime egésze ilyen geglecsengetés,
csattanóelhalás. Tati legárnyaltabb, legmélyebb filmje. Nemcsak bukása miatt
szomorú, hanem azért is, mert mintha belülről, művészileg is belerokkant volna
ebbe a fájdalmas átalakulásba.
Chaplin nem
arcjátékával, de járásával leplezi félelmét.
Buster Keaton szenvtelennek
látszik: bár faarcot mímel, ő is fél. Benne már mintha mélyebb, születéstől
adott szorongás munkálna.
Tati teremtménye,
Hulot úr, félelem nélkül szorong. Ellentmondás volna, bizarr mutatvány? Hulot
úr számára természetes.
Charlie kívülálló,
a társadalom páriája, de az ő világa nyitott, saját kiebrudaltsága nem végleges
helyzet. Félelme ügyessé teszi, állandóan „előre menekül”. Megküzd a
véletlenekkel.
Buster Keaton mindig
félreértés áldozata. Neki maga a világ az ellensége. Óceán közepén, egy
lakatlan óceánjárón. Hova lehet innen még menekülni? Tán nem is akar…
Hulot úr – bár ez
lehetetlennek látszik – még Busternál is naivabb: ő nem akarna menekülni, segíteni
szeretné a buta világot – „kelekótya angyal”, mint André Bazin nevezte.
Makacsul naiv, nehezen ismeri föl, hogy a világ buta óhajt maradni,
ellenszenves és gonosz óhajt maradni.
Tatinak nincs
ellensége, mert nem igazán veszik ellenségszámba. A szorongását derűsen
elfojtó, jó akaratú Hulot urat dehogyis üldözik halálba: csak kiközösítik,
mikor bosszankodva észreveszik ügyetlen jámborságát. Nem e világra van ítélve.
Finomul a kín,
minden civilizáltabb, mint a némafilmek burleszk-lovagjai idejében: a
gyilkolászás és karcerbe-zárás már nem divat; az új világ csupán kigolyózza a
szabálytalanokat. Esernyő, pipa, szögletes léptek, magány: ez az ember
szabálytalan!
Hol is van
otthona? A burleszk hagyományai szerint nem tudjuk. Sehol. Kis hotel, tengerre
néző ablakkal. Kis hotel, nagy tengerrel.
Tati mindig
megkettőzi a humorforrást: nem tudjuk, a környezet eredendő hülyesége a valódi
humorforrás, vagy ő maga.
A legcivilebb
burleszkhős a zseniális Harry Langdon óta.
Hulot-Tati a
legmagányosabb burleszkfigura, holott azt hittük, Buster Keaton marad
mindörökké a legmagányosabb. Keaton üres hajón az óceánra sodródik, de Hulot úr
mélyebb víztükrön, kortársainak butaság-óceánján téblábol. Ezek soha egy
szavát, egy gondolatát, egyetlen gesztusát nem értik: igaz, Hulot sem a többiek
gesztusait és szavait. Csak a gyerekekre számíthat. Természetesnek tartják
egymás viselkedését.
Első remekműve a Kisvárosi ünnep.
François (még nem
Hulot úr) kerékpáros postás. Véletlenül belenéz egy filmhíradóba, ahol amerikai
nagyvárosi postások modern berendezésekkel és trükkökkel gépesítik a
kézbesítést. A vetítés után, amerikai példaképei ihletésére röptében pattan
biciklinyeregbe, mintegy motorizálja, sőt földön-vízen-levegőben alkalmassá
teszi gépét a postásfeladatokhoz. Biciklis western-postás lesz.
Vándorcirkusz
érkezik a faluba: ez szinte megvadítja François-t. Jóindulatúan vadítja meg.
Lépcsőkön, árkon-bokron robog, bravúrosan száguld és fékez, iktat, és könyvel,
nemcsak kézbesít. Jobban mozgásba lendíti a falut, mint az egész vándorcirkusz.
Két évtized
múltán a Playtime-ban magányos sétálóként látjuk viszont. Látszólag fontos
dologban jár, de mintha mindegy lenne: felfedezi a nagyváros modern irodaházát,
bolyong és elbolyong az iroda-labirintusban. Találkozik felelősen robotoló
emberekkel. Nem támad kedve utánozni őket…
A Trafic-ban
(nálunk: Hulot úr közlekedik) nemcsak
hogy felelős munkahelye van, de lelkesen, szívvel-lélekkel dolgozik benne.
Autótervező egy nagy cégnél, és hatalmas gépkocsi-kiállításra készül. Ez
azonban csak látszat: a tervezőirodából ugyanis kifelé áll a rúdja, nem is
lehet alkalmazott, ha egyszer inkább feltaláló, mint végrehajtó
technikus-mérnök. Saját tervezésű hobbi-kiskocsijával indul a „nagyok”
kiállítására. Hulot úrra viszontagságos kaland-út vár, persze elkésve, zárás
után érkezik az expóra; ez megint csak a „világi” munkahelyek és törekvések
paródiája.
Meseszerű A nagybácsim kezdete: Hulot úr
biciklivel hazamegy. Régi ház utolsó emeletén lakik egy Párizs mellett szinte
ottfeledett házban. Biciklivel érkezik a meseház elé, padlás-emeletére
vonultában mintha bújócskát játszana, a képi képzelet nagy bújócskáját.
Jacques Tatinak
önálló városa is volt. Párizs mellett egy hatalmas üres telken állt hosszú
évekig az ő városa. Saját pénzén építtette föl, csődeljárás után magának
kellett állnia az építési és a bontási költségeket.
„Tativille” – így hívták ironikusan a
díszletvárost, mert persze az volt, a Playtime díszletbirodalma. De Gaulle 1961-ben
avatta fel Párizs új repülőterét, az Orly-t. Tati régi levéltöredéke szerint az
óriási szupermodern-reklámözön láttán ekkor fogant meg benne a Playtime ötlete.
Évek múlva végre
forgatni kezdi, de szinte kéthavonként leáll, megakad a munka. Nem magától: a
költségek növekedése miatt producerei megakasztották. Pénzemberek, producerek
jöttek és mentek, több polgári per zajlott egy időben: nem a rendező nyerte
őket. Cserélődtek a munkatársak is, nem volt könnyű vele dolgozni (miként Bressonnal
sem) – igazi művészi sors-szerencse, hogy a Budapestről 1957-ben távozott Jean
Badal lett az operatőre.
Tati kész volt
csatázni a káosz ellen: filmjeiben ő győzött Hulot úr alakjával, de pályája
végén legyűrték. Talán nem is a káosz és zűrzavar – inkább a szellemtelenség
óriás szélmalmai.
Fellini éppen a Don
Quijotét akarta filmre vinni Tatival a főszerepben. A Don Quijote Orson Wellesnek szintén nagy terve
volt, ő is milliókat vesztett már vele, amíg örökre feladhatta. Ha semmi más, a
cirkuszi érzet, a bohóclátás rokonította őket: Fellini tévé-remeklése, a Clowns
és Tati utolsó munkája, a Parade jótestvérek.
Jacques Tati Playtime-mal kezdődő
korszaka mégis érezhetőbben keserű. Hulot úr buta, alpári ellenfeleinek
sereglete győzött. E hadak élén Louis de Funès a grimaszoló, rikácsoló kapitány
menetelt. Semmibe tűnt a valódi humor, a burleszk-szellem a francia
mozivászonról.
Az utókor ugyan
folyamatosan igazságot szolgáltat e filmtörténet utolsó burleszk-zsenijének. A Playtime 1991-ben, halála után
csonkítatlan, teljes változatban került a közönség elé, és az akkor megnyílt
Bastille Operában volt a díszbemutatója.
Jacques Tati úgy
képzelte, a tehetséges gyerekekből tehetséges felnőttek lesznek, ők éltetik
majd műveit. A mozi mostani világa azt bizonyítja, kínosan tévedett.
Ma is kamaszoknak
készül a rengeteg filmkomédia, de úgy „általában” ma sincsenek kamaszok: vannak
lomha és vannak röppenő képzeletűek. Arra gyanakszom, a röppenő képzeletű
gyerekeket kifelejtik a nézőtérről. Arra gyanakszom, a Tati-filmek kamaszai ma is
röhögnének ugyan a szóviccekkel, bemondásokkal, színpadi párbeszédekkel pörgő
mozilátványok letolt gatyái, röffenő pofái, forró pitébe rejszoló böffenő
altestei láttán, de kicsit szégyellnék magukat a mozi után, és valami mást is
keresnének, más mozikban.
Hiába keresnék.
Elmúlt. Maradt a szellem nulla foka, az antihumor reccsenő röhögése, a nemtelen
viccek arculcsapása.
Azért ne
búsuljunk: Hulot úr barátai élnek, míg meg nem halnak…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése