Írta: Inkabringa
Szerelmesei a télnek is vannak.
Elfogadom, elismerem, fejet
hajtok szikrázó fensége előtt.
De nem tud megigézni a tél. A
természet körforgásának az a szelete, amit csak kibírok. Hódolni neki sosem
fogok.
Mellesleg másnak sem.
Egyszerű halandó vagyok. Télen
fázom. Már a tudata és a látványa is ezt váltja ki belőlem. Nincs az a
kesztyű-sál-kabát, ami ezt az érzést elűzné.
A legcsodásabb síparadicsomot is száműzetésként
élném meg.
A dermedt hideg mellett a sötétség a legiszonyúbb a télben.
A fény hiánya. A fagyos-kopár sötétben botorkálás.
Ez még a hidegnél is kivédhetetlenebb próbatétel.
Újból és újból rá kell
hangolódnom, hogy megint ez a hosszú időszaka következik az évnek.
Gyorsan sötétedik, és rövid ideig
van világos. Napfény szinte nincs is.
Ez a kezdeti durcásság persze januárra
mindig belenyugvó rutinná szelídül.
Ámulva nézem azokat az embereket,
akik már oly igen civilizáltak, hogy egyáltalán nem befolyásolja őket a
természet körforgása. Télen-nyáron egyformák.
Fűtenek-hűtenek különféle ketyerékkel, a villanyfény és a napfény közötti
különbség teljesen irreleváns számukra.
Mintha nem is a természet részei
lennének. Mintha csak a természet a kikapcsolódás, a
gyönyörködés helyszíne volna. Önnön civilizált szórakozásuk, felüdülésük és
lelki-fizikai kényelmük kelléke és díszlete.
Mivel a november a koszos-sötét
trutymójával már kellő beharangozását adta az elkövetkezendő vég nélküli
hónapoknak, úgy döntöttem, hogy idén a lelki felkészüléshez a skandináv
országokban élőkhöz fordulok.
Nekik jóval több jut a
fénytelen-hideg hónapokból. Mégis kibírják valahogy. Úgy-ahogy.
Kitűnő alkalom kínálkozott erre az
idén tizedik évfordulóját ünneplő Skandináv Ház által rendezett Skandinávia 2013 - Kortárs Fesztiválon.
A fesztivál keretében a skandináv
országok legfrissebb dokumentumfilmjeiből is válogatást kaptunk.
Ezek közül elsőre megragadott egy
dán film, amely feltétlenül vonzó témát ígért.
Nevezetesen a felfedezést. Az
ismeretlenbe induló expedíciót. Van-e, akiben gyerekkorában nem ötlik fel a
vágy, hogy nekilóduljon a világnak?
Én kislányként is faltam Karl May
könyvei mellett Vernét és a többi kalandos szerzőt. Inkább, mint a
csíkos-pöttyös könyveket.
Sőt, az ilyesmit most is nagy
kedvvel olvasom, bár már nem a fantázia vagy a bulvármítosz-gyártók
szüleményeit, inkább a valós útleírásokat, világba tévelygő felfedezéseket.
A kiváló kulturális antropológus
és gondolkodó Claude-Lévi Strauss 1955-ben megjelent Szomorú trópusok című könyvében (melyet szívből ajánlani tudok
mindenkinek) jó összefoglalását adta ennek a műfajnak:
„Megértem hát az útleírást, ezt a szenvedélyt, ezt a hóbortot, ezt a
balekséget. (…) Az emberiség monokultúrára rendezkedik be, úgy készül a
tömegcivilizáció termelésére, mint a cukorrépáéra. Köznapi étrendjén immár csak
ez az egyetlen étel szerepel.”
Nos, a The Expedition to the End of the World című dán dokumentumfilm épp ezt járja körül: az ember és
a természet kapcsolatának öröktől fogva létező témáját.
A film rendezője Daniel Dencik,
aki Dániában ismert és elismert íróember és poéta, újabban pedig
dokumentumfilmeket is forgat.
A film előtt felolvasták a
fesztiválnak küldött rövid üzenetét, melyből kiderül, hogy a nagyszülei még
magyarul beszéltek. Miért épp ő lenne kivétel?
Daniel Dencik |
A film egy 21. századi felfedezőút
története.
Egy hajó expedícióra indul oda,
amit az ember még nem lakott be teljesen. Ez Grönland észak-keleti partvidéke,
ahol nincsenek gyorséttermek és Coca-Cola automaták. Csak jegesmedve és jég. A
globális felmelegedés miatt mindkettő gyorsan csökkenő számban.
A legénység összetétele követi a 15.
századtól kezdődően a felfedező hajók mintáját. Columbus, James
Cook, Bougainville expedícióin a matrózok mellett a hajón utaztak
természettudósok, filozófusok, történészek, művészek, írók. Mindenki a maga
tudása és szemléletmódja alapján adta közre tapasztalatait.
James Cook hajója, az Endeavour |
Az újkori felfedező utak mintáját
követve indult útnak egy dán hajó a civilizációból a természetbe. Ez az utazás
nem pusztán a természet titkaiba vezetett, hanem az önmagukkal való
szembesüléshez is.
Mindenekelőtt azonban ne hagyjuk
szó nélkül a gyönyörű háromárbocos hajót. Nem értek a hajózáshoz, nem tudok
pontos elnevezést mondani, de bámulatos látvány volt. Méltó a világ
felfedezésére. Jó volt nézni.
Az expedíció dán tudósokból és
művészekből állt. Követve újkori felfedező elődeik példáját. Zoológus, tengerbiológus,
archeológus, valamint író, festő- és fotóművész.
Vegyes társaság, különösen manapság
nem túl gyakori ilyen mértékű meghitt keveredésüket látni.
A civilizáció fényes évszázadai
alatt kiépítették saját életterüket, és már csak alkalmilag tekintenek át a
másik térfélre. Játszásiból.
Most azonban összezárva utaztak
az ismeretlen és ember által még nem kézhez szoktatott természetbe. Különös
hangulatú, felejthetetlen utazás lett ebből.
A film legelején, amikor az
expedíció tagjai partra szállnak, zsebre tett kézzel, fütyörészve, lezseren
lépdel a kövek között az egyik művész. A távolt kémleli, a mindenséget lesi. Úgy,
ahogy ezt egy művésztől elvárja a világ.
Majd a lazaságából következő figyelmetlensége
miatt megbotlik a köveken, a tetszetősen a vállára vetett és természetesen
kibiztosított puska nekiütődik egy szikladarabnak, és nagyot durranva elsül.
A művész, szerepéből jottányit
nem engedve, „mintha mi sem történt volna” fesztelenséggel tovább botorkál a
kövek között. A mögötte levő tudós vidor arcáról ez volt leolvasható: „Na,
művészkém, felfedezünk?”
A nézőtér percekig nem tért magához
a nevetéstől.
Ekkor tudtam, hogy ez fontos jel,
útmutatás, üzenet stb. misztikus révület és titkos tudásba való beavatás nélkül.
Lehet, hogy ez a film nem váltja meg a világot, nem kólintja helyre az emberi hübriszt,
de legalább (ön)iróniája van.
Ez az egyetlen kiútja az ennen
csodálatába feledkezett emberiségnek.
Ugyanakkor, a messze fehérséget jegesmedvének sejtő kupac nyomába eredő művészeket tanárosan kioktató tudósok dohogva
mondják a kamerába, micsoda felelőtlen esztelenség ez.
A művészek mégis elindulnak, és
amit találnak, egy hatalmas pézsmatulok messze fehérlő csontváza. Ami aztán archeológusnak
és zoológusnak egyaránt jó lehetőséget ad a tudósi fiterészéshez. Hála a
művészi esztelenségnek.
Ez az évődő, egymás korlátait
feszegető párbeszéd tudósok és művészek között végig megmarad a filmben. A
legkisebb bántó él nélkül. Kölcsönösen érdeklődnek a másik teljesen különböző
világlátása iránt. Azt sem szégyellik, ha e beszélgetések közben rácsodálkoznak
valami eddig nem ismertre.
Egyetlen közös cél hajtja őket.
Látni azt, ami nem úgy természet, ahogy azt az ember megkreálta, hanem ahogy
minden ok és cél nélkül a világban van.
Szembesülni azzal, hogy mi a
valódi natura. Nem a turistajelzéssel ellátott erdei ösvény, nem a zöldövezetben
levő lakhely, nem a messze falvakkal tarkított panoráma.
Nyoma itt is van az embernek, az
expedíció még egy olajfúró társaság hajójával is összeakadt. Mégis a natura uralkodik
itt még.
Azok a mondatok, amik a filmben
elhangoznak, semmilyen áttörő újdonsággal nem szolgálnak. Filozófusok, tudósok,
művészek ezerszer végiggondolták már. Mégis épp ezek a gondolatok vannak a
legkevésbé jelen a világról való hétköznapi gondolkodásban.
Pedig ez a lényeg.
Zárójelben jegyzem meg, ezt a
filmben ugyan nem említették, de mégis az egész erről szólt.
A kultúra és a természet ugyanis sosem
lehet ugyanaz. A ’cultura’ latin eredetű szó és eredeti jelentése ’földművelés’
volt.
A későbbi korok
jelentésváltozásai tették ezt a szót azzá, amit most értünk rajta.
Az ember természettől való
elszakadása tehát nem a gépesített újkorral kezdődött. Az a koronája csak ennek
a folyamatnak. Az első lépés az volt, amikor az ember ásóbotját a földbe vájva
elvetett egy magot, hogy az már neki teremjen. Beavatkozott a természet
menetébe.
Manapság már azt tekintjük a
természet lágy ölén ringónak, aki megműveli a földet, annak kincsét
feldolgozza, és azt fogyasztja. Kétségtelen, a zacskós tejhez és a mirelit
zöldséghez képest ez maga a natura diadala.
Senkinek nem jut már eszébe, hogy
ez volt az első lépése a természettől való elszakadásnak. Egyúttal az ember
világot benépesítő sikertörténetének is.
Eddig a zárójel.
Eddig a zárójel.
A tudósok és művészek egymás
előtt sem szégyellve, lenyűgözve állnak a hatalmas jégtömbök és sziklák előtt.
Megrendülten mondják a kamerába
mindannyian, ami a leginkább elfelejtett tapasztalata az emberiségnek.
Az ember olthatatlan
kíváncsisággal fürkészi a világot. Elméleteket, illúziókat, teóriákat gyárt.
Keres, kutat. Minden idegével a világ, a természet, az univerzum megfejtésén munkálkodik.
A világot azonban egyáltalán nem
érdekli az ember.
Lehet, hogy a civilizációnk miatt
elolvadnak a jéghegyek és kihalnak a jegesmedvék. Egyikük ironikusan vázolja is a jövőt: elolvadnak a jéghegyek, megemelkedik a tengerszint, Koppenhága víz alá kerül és az emberek elköltöznek Mongóliába. Már nem az lesz a legfőbb vágy, hogy két autó legyen a családban, hanem a csónak. Alkalmazkodunk, ráadásul leleményesen, mert ez vitathatatlan erénye az emberiségnek.
A világnak nem lesz vége.
Legfeljebb a civilizációnknak. Ez viszont törvényszerű. Egyik jön a másik után.
Fajok születnek, fajok kihalnak.
A természet nem jó és nem rossz. Túl van az emberi elmén.
Az archeológus nagy tudással
beszél apró kövekről, csontokról, melyekből messze korokra lehet következtetni.
Majd hozzáteszi, hogy ez csak az
emberi agy teremtménye. Minden csak belemagyarázás. Az egész világ olyan,
amilyennek mi elgondoljuk. Előre jutunk a tudományban, erre büszkék vagyunk, de
a kezdetet még mindig homály fedi. Egyik elmélet a másikkal viaskodik. Egy
biztos, hogy volt kezdet és lesz vég.
Legalábbis a mi emberi agyunk ezt
másként nem tudja elgondolni.
Az ember által még nem belakott
vadonban szembesülnek az ember jelentéktelenségével. Nagy sikertörténet ez a
faj, de végül is nem oszt, nem szoroz. Egy epizód a világmindenség
történetében.
Az emberiség önnön elméjének
fogságába esett és elhitte, hogy a világ ura. Még az isteneit is úgy képzelte
el, hogy ő kerüljön a teremtés tetejére.
Amikor időlegesen a jég fogságába
kerül a hajó és esendő életük is veszélybe kerül, ez a rendkívül szimpatikus,
önelemző és önironikus társaság a hisztérikus kétségbeesés helyett élvezetes
beszélgetésbe merül az élet értelméről.
Hiszen mindenki ezt keresi,
más-más utakon. A művészet, a tudomány, a vallás, a fajfenntartó reprodukció,
mind azt firtatja, hogy miért vagyunk ezen a világon. Kinek-kinek
más jelenti a kapaszkodót.
A megoldáshoz persze az expedíció
tagjai sem jutnak közelebb, de egymás gondolataihoz és saját belső
késztetéseikhez igen.
Az ember túlzottan belehabarodott
önmagába. Ez nevetségessé válik a grönlandi fenséges táj érzéketlenségében.
Először elhitte az ember, hogy
leigázhatja a természetet. Most elhiszi, hogy megmentheti. Ugyan mitől? A természetet
nem érdekli az ember.
Valójában nem a természetet, hanem
a jelenlegi civilizációt akarja az emberiség megmenteni. Másként csinálni, de
ugyanolyan eredménnyel.
Az ember a természet helyett igazából
a másik ember befolyásolásával törődik és végső soron leginkább saját magával
van elfoglalva.
Az ember fontoskodva, gőggel és hiún
továbbra is a világ urának akarja tudni magát. Akár igába hajtani, akár
megmenteni a világot, de tényezővé válni benne mindenáron.
Emberi agyamból kilépni nem tudva,
azon morfondírozom most, hogy vajon mire gondolhatott az a jegesmedve, amikor
mélán a távolodó hajó után nézett?
Nyilván semmire.
Vagy talán erre:
Csak szerényen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése