Minden valamirevaló
humor, így a jó filmkomédia is abszurd. Az abszurditást nélkülöző humor nem
humor: orfeumban, esztrádműsorban, oktató célú matinékon a helye.
Hevesy Iván „balga szent”-nek
nevezi Buster Keatont, írásában számtalan ragyogó és érzékeny megfigyelés van.
Mégsem igazán ragadja meg Buster Keaton jelentőségét, s azért nem, mert Chaplin
szemszögén át nézi. „A társadalmi élet
igen mély paródiája” – mondja egy helyütt, ami tökéletesen igaz bármelyik
Chaplin-filmre, de kevésbé Buster Keaton műveire. Meghökkentő módon
tragikomikus mélységet sem lát benne.
A korszak, a
korszellem véleménye volt ez. Buster Keaton reneszánsza a hatvanas évek elején
kezdődött, merőben technikai, gazdasági okokból (egy német forgalmazó cég és
restaurátornak köszönhetően). Egyszeriben észrevehetjük, hogy hűvös kívülállása,
mosolytalansága, eredendő rokontalansága, magánya, egész figurája nem
társadalmi és társadalomkritikai indulat szülötte: másként közelíthető és
érthető meg. Buster Keaton szinte egzisztencialista magány-hős.
Buster állandóan
küzd és harcol. Lázas, makacs küzdelem fűti. Chaplin lóg, csavarog, menekül,
napot lop, teng-leng, ravaszkodik, terveket sző és boldogul, Keaton szent
küzdelembe indul. Chaplinnél soha, nála majd mindig Don Quijote jut eszünkbe.
Chaplin siker reményében küzdött és ravaszkodott, Keaton öncélúan küzd.
Ha Hevesy balga szentnek hívta, mi nevezhetnénk az eleve
elrendelés szentjének, janzenista bohócnak, a predesztináció mozi-clown-jának.
Ő nem azért üdvözül filmjeinek boldog végén, mert „megérdemli”, vagy mert
„igazságot kap”. Harca nem az igazságért folyik, tulajdonképpen nem is szerepel
filmjeiben a Chaplin-féle két-pólusos világ: gazdag-szegény, vagy gonosz-jó.
Buster világa eredendően irracionális.
A Navigátor
egyik jelenetében az üres hajón, az óceán közepére sodródott, legénység
és kapitány nélküli üres hajón sétál. Ha zajt hall, fél, ha ajtók csapódnak,
hátraugrik, egyébként békés turistaként szemlélődik. Megszokta a magányt.
Mindegy, hogy kastélyában, szűkös lakásán, városban, az erdőben, mezőn, vagy az
óceán közepén van-e egyedül. Egyedüllét a természetes állapota, csöppet sem
csodálkozik magányán. Tudta nélkül a szerelme is a hajón van. Mindketten
végigjárják az összes fedélzetet, de hosszú ideig nem találkoznak.
Buster Keaton
végzetes magányosságához kevés köze van az „igazságtalan” társadalomnak. Harca,
küzdelme, összecsapása soha nem gazdag erős emberekkel van, hanem a világ
létezésével, magával a Léttel.
Faarcú, megkövült
figurája, közönye indokolatlanul, váratlanul báb-mozgású, de irtózatos
hatásfokú, lázas ténykedésbe csap át, amikor szerelmes lesz. Chaplin szerelmes
hányattatásainak vége mindig a társadalomba való beilleszkedés ígéretét rejti,
Buster semmiféle változással nem kecsegtet az életében. Ez az életmű legmélyebb
tanulsága.
Keaton mosolytalan
arcáról számos elmélet született, közülük a legérdekesebb, James Agee
teória-értékű hasonlata, mely szerint ez az arc a Húsvét-szigeti rejtélyes
kőarcok megfelelője. Keaton merev arca független a sikerek, kudarcok,
vereségek, a szerencse és balszerencse állandóan változó forgandóságától. Bölcs
szoboridióta arc, mely túlél mindenféle erkölcsi törvényt, meg annak a
megcsúfolását. A filmjeiben feltáruló világ nem erkölcstelen, hanem amorális,
erkölcsön túli, mint maga a természet vagy az univerzum.
Keaton ellenfele
leggyakrabban a természet. Igazi eleme a víz. Gaston Bachelard, a modern
európai művészetfilozófia talán legrokonszenvesebb tudósa az emberi szellem
megnyilvánulásait a négy őselem, a föld, víz, levegő és tűz kapcsolatában– tükrében – vizsgálta. Egyik fontos könyve, A víz és az álmok lapjain
bő, tanulságos fejezetet szentelhetett volna Buster Keaton életművének.
Keaton majdnem
minden nagy filmjében ugyanis a víz uralkodik, hőse a vízzel küzd. Helyesebb,
ha azt mondjuk, küzd ugyan, de mégis a víz az eleme, mint más halandónak a
levegő. A Navigátor példáját fölösleges volna idecitálni, annyira
nyilvánvaló. Említsük csak meg egyik fő jelenetét, mikor is hősünk a tenger
mélyén vödör vizet „önt ki”, majd megfeledkezve arról, hogy elvileg itt nem
tudhat lélegezni, elromlott búvársisakkal is hosszan, nyugodtan sétálgat az
óceán fenekén.
A víz persze,
különböző formáival (eső, folyó, pocsolya, árvíz) minden burleszkfilm hálás
kelléke, Chaplin is kalandozik tengereken, fürdőhelyeken, s a Csodaforrásban
borral keveri egy gyógyüdülő gyógyvizét. Bravúros „leleplező komédiák”.
Buster Keatonnál viszont a víz egyértelműen, mint nagy és változtathatatlan természeti katasztrófaforrás, csapás jelenik meg, kicsit belegondolva és- érezve, az Élet metaforájaként.
Buster Keatonnál viszont a víz egyértelműen, mint nagy és változtathatatlan természeti katasztrófaforrás, csapás jelenik meg, kicsit belegondolva és- érezve, az Élet metaforájaként.
Az Isten hozta csúcspontja
természetesen egy vízesés alatt és fölött zajló menekülés. Menekülés és mentés.
Buster a vérbosszú elől menekül, s közben megmenti a szeretett lányt. (A békés
víztükörből, melynek partjára gondűző pecázásra ült le, dühöngő áradat
változott.)
A Kameramanban
uszodába megy szerelmével, kölcsön-glottgatyáját hamarosan elveszti, és
meztelenségét rejtve hihetetlen édesvízi (uszodai) kalandokba bonyolódik.
Ugyanebben a filmben irtózatos eső zúdul a nyakába, egy autó nyitott hátsó
ülésén, míg szerelmének erőszakos udvarlója bent a kocsiban teszi a szépet.
Keaton természetes állapota, hogy vagy vízben van, vagy teljesen szétázik a
felülről omló zuhatagokban.
Egész életművének
egyik legmélyebb és nálunk alig ismert filmje a Steamboat Bill jr. (Ifjabb
Gőzös). Nem elég, hogy a film mindvégig egy Mississippin kikötött hajón
játszódik, sok tengerbe zuhanással, a film végén irtózatos hurrikán söpri el a
hajókat, a parti házakat. És elsöpri a film addigi vékonyabb meseszövetét is.
A dühöngő szélvihar
és lezúduló vízár először is új embert csinál az addig ügyetlen és tehetetlen
anyámasszony katonájából, „ifjabb Bill”-ből, aki zord hajóskapitány apja
szégyenére érkezett e vad környékre bostoni egyeteméről. Ifjabb Bill
addig-addig menekül a szél- és vízáradatban, míg menekülése gigantikus mentőexpedícióvá
alakul. Keaton a váratlan kedvezőtlen eseményekre, mint felhúzható, vagy
programozható gép, „beindul”.
Ez történt vele,
hogy leghíresebb filmjét idézzük, a Generálisban is, ahol magányos
mozdonyával egész hadsereget győz le. Számára a váratlan szerencsétlenség
hirtelen feltárja a világ, a létezés addig rejtett, titkolt, tökéletes
értelmetlenségét és logikátlanságát: itt éled meg, itt érzi jól magát.
A Steamboat Bill
jr. szélvihara szó szerint ledönti a film addigi díszleteit. Házak omlanak
a mozdulatlanul álló Keatonra, de ő megmenekül. Hirtelen egy színház díszletei
között találja magát. Mindenről kiderül, hogy hamis, talmi, vagy legalábbis
minden látható rejt valami mást, fontosabbat, ami eddig nem volt látható.
Szobabelső, erdőháttér, bútorok, vagy falak: a tornádó elfújja a látszatokat, s
ezt valami elképesztő „kettőzéssel” erősíti abszurddá a színházdíszletek
megjelenése.
A szélvihar
természetesen leleplezi az addigi világ értéktelenségét, ahol nem a gonosz és
pöffeszkedő gazdag hajótulajdonos, vagy a börtönőr boldogságunk ellensége,
hanem maga az egész, tökéletesen logikátlan, oktalan, céltalan és következetlen
létezés. A kőarcú figura ezt az érzést, ezt a szorongást rejti.
Most, hogy
lelepleződik, amitől félt, jobban érzi magát. Először is börtönbe zárt, és most
cellástul a folyóban sodródó bivalyerős apját húzza ki. Aztán mindenféle
Houdinihoz méltó trükkökkel szerelmét, és annak gonosz, gazdag apját is
megmenti. Zárógeg: mindenki egymás karjaiba borul boldogan, de ő megint fejest
ugrik a vízbe. Menekülne a házasságtól? Nem: egy fuldokló papot ment ki, hogy
esküdhessenek. Ettől az egész megmenekülés-sorozat enyhén, fullasztóan,
„társadalmiasan” kétértelművé válik.
A Buster
Keaton-filmek legnagyobb katasztrófája a Nő. Ha a Nő megjelenik, Keaton ugyanúgy
automatikusan „beindul”, mintha városokat pusztító vihar törne rá. Chaplin
idétlenül udvarol, felsül, mosolyog, seggre ülve kellemkedik, farba rúgásokat
oszt és kap, botjára csavarodik.
Keaton nem teszi a
szépet: ő valami biológiai determinizmus örömteli áldozataként indul harcba a
Nőért. Arca mozdulatlan, mozgása szögletes. „Jöjjön feleségül hozzám”. Mindezt
valami több millió éves program, génparancs írja elő, szerelmében nincs semmi
boldogító, szerelmi vágyában a természet értelmetlen és logikátlan parancsa tör
elő.
Chaplinnek is van
film- meg színházdíszletek közt játszódó bravúrosan felülmúlhatatlan
burleszkje. A filmbeli film mélyebb távlatú jelensége azonban először Buster
Keatonnál jelenik meg a hetedik művészet történetében. A Sherlock junior című
filmjében egy mozigépész álmában belép a filmvászonra, az ott pergő filmbe.
(Később Woody Allennél bomlik ki hasonló történet).
A Kameramanban
nem egyszerű pénzkereső foglalkozást űz a főhős, hanem felvevőmasinájával
megkettőzi a valóságot, sőt, beavatkozik, megváltoztatja vele a valóságot.
Szerelme segítségével lehetőséget kap, hogy a kínai negyedben forgasson egy
látványos ünnepet. Az ünnepi felvonulásból géppuskás, tűzpárbajos, nagyszabású
bandaleszámolás lesz, a kameraman lázasan tekeri a felvevőkart. Minden
géppuskafészekből őt lövik, lévén, hogy őt is géppuskásnak nézik. (Paul
Viriliónak a film és fegyver mély azonosságára vonatkozó teóriája ebből kapna
csak új erőre!)
A kameraman vállán
kis majom ugrál. S a majom a ludas abban, hogy tizenöt másodpercnyi
filmszalagot tud csak levetíteni gazdája a stúdióigazgatónak: kitépte a gépből
a szalagot. „Kicsit rövid volt ez a polgárháború” – elmélkedik Keaton riválisa,
mielőtt hősünket örökre kitiltanák a stúdióból. A felvett anyag egyébként mai
dokumentumigényeinkkel is elképesztően jó: a felvevőgépnek ellőtték már a
tartólábát, Keaton közben feltalálja a „természetes zoom”-ot, és a felvétel
alatt lassan beledől az esemény „közelijébe”...
És tanítani is
fogják, mert szerencsére a majom csak becsapta hősünket, az anyag előkerül, a
kameraman megdicsőül, elnyeri szerelmét. ‘
Keaton félbehagyja a
regattaverseny forgatását, hogy fuldokló szerelme segítségére siessen. A partra
húzott ájult lány azt hiszi, Keaton riválisa mentette ki, s Keaton soha nem
tudná igazát bizonyítani, ha a majom nem ugrott volna helyére, a gép mögé, nem
forgatott volna tovább.
A film nemcsak egy
nagyvárosi polgárháborús összecsapás rekonstruálásához, nemcsak a Történelem
vizsgálatához jó eszköz, de beleavatkozhat szerelmünk magán-történelmébe is.
Mindegy ki forgat? Zseni vagy majom? Erre az ironikus, nyitva hagyott kérdésre
próbál felelni a fotó- meg a filmesztétika, kevés sikerrel, azóta is.
Mindenesetre Keaton
filmjét Vertov Ember a felvevőgéppelje, meg a Nyolc és fél mellé
lehet emelni – ha ugyan eredendően nincs máris „felettük”.
Buster Keaton kőarcú figurája sohasem ábrándulhat ki. Nincs
ugyanis miből. Hidegsége, minden művéből sugárzó távolságtartása miatt saját
kora Chaplint sokkal közelebb érezte magához.
Keaton a
világabszurd költője.
Reneszánsza ugyan
már semmilyen nagy klasszikus alkotónak nem lesz, de vajon a mai közönség sem
ismer világára e hideg abszurditásban?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése