Keresés ebben a blogban

2013. november 7., csütörtök

A filmművészet víg (?) bölcsei - 1. rész - Charlie Chaplin

Írta: YGergely


Minden valamirevaló humor, így a jó filmkomédia is abszurd. Az abszurditást nélkülöző humor nem humor: orfeumban, esztrádműsorban, oktató célú matinékon a helye.




Minden burleszk-hős idióta. Környezete látja annak: a család, a társadalom, a haza. A burleszk-hős létével száll szembe a mindennapok, a helyesen gondolkodók valóságával. Kölcsönösen tagadják egymást, cáfolják egymást.

Minden művészeti ágnak van filozofikus töltésű, lételméleti tartalmú fajtája. Legkevésbé a film birkózik ezzel a kihívással, André Bazin meggyőzően fejtegeti, hogy a film „anyaga” a konkrétság zsarnoki uralmát magán hordozó fénykép, az időben megjelenő mozgókép. Elvontságra tökéletesen alkalmatlan: a fotográfián megjelenő szék vagy bakancs sohasem válhat Van Gogh önmagánál több, elvonttá emelkedő Székévé vagy Bakancsává: mindig az a bizonyos, konkrét, fénykép-tárgy marad.

A filmművészet filozofikus alkotásait nem Ingmar Bergman komor igényű életművében kell keresnünk, hanem egy mára kihalt filmtípusban, a burleszkben. A filmművészet bölcselői éppúgy nem lehetnek amoralista prédikátorok, mint ahogy a cirkusz bölcselői sem az idomárok vagy a légtornászok, hanem a fehér meg fekete bohócok.

Abszurditás sokféle van, s a burleszk nagy alakjai is különféle rétegeit ábrázolják az abszurditásnak. Chaplin sétapálcás ágrólszakadtja a velejéig igazságtalan társadalom abszurditását nevetteti ki. 
Chaplin aranyásónak megy, mert szegény, és gazdag akar lenni. A gazdagok buta, nagydarab emberek, a világ igazságtalan, a becsületes emberek éhen halnak. Chaplin nem adja meg magát: alkalmazkodik ennek a förtelmesen rossz világnak a törvényeihez. Állandóan kijátssza a hatalmasságokat, dühös, goromba embereket, rendőröket, mindenkit.
A Nagyvárosi fények azzal kezdődik, hogy kürtőkalapos polgárok szobrot lepleznek le, hamis szónoklatokkal. Hazug pofák, a társadalom gazdái. A szobor mélyedését a csavargó Chaplin éjszakai menedékhelynek, odúnak használja.

Chaplin kihasználja az igazságtalanság réseit, véletlenjeit. Befurakodik e résekbe. Ha a hatalmasok behunyják a szemüket, ő már elkövet valamit. Ha nyitva hagynak egy ajtót, besurran. Ha nyílik a börtönrács, ő már szökik. Mindig talpára esik, mindig harcra kész, ezerféle módon jár túl a társadalom eszén. 

Chaplin szegénynek álcázott jövendő milliomos, koldusnak álcázott rafinált, tőrőlmetszett sikerember. Az ő abszurditása, hogy a társadalom hiába dönt úgy, hogy neki éhen kell halnia, ő bakancsát finom falatnak képzelve azzal is jól tud lakni.

„A jég hátán is megél” – a közhelyes mondás szó szerint értendő az Aranyláz képsorain. Minden Chaplin-film erre a sémára épül: a csavargó, ha véletlenek segítségével is, de alapjában véve mégiscsak valami, lényéből fakadó igazságosztó törvényszerűséggel megtalálja helyét az igazságtalan világban.
A filmek utolsó kockáján kacsázva megy el a mesék országútján, hogy aztán a következő filmben újra kezdje kalandjait az őt megillető boldogságért.
A Nő, akárcsak a westernekben bizonyosfajta jutalom, amelyet a galád társadalom csak nagy nehezen és vonakodva akar kiadni, s amiért küzdeni kell. Semmi kétség persze, hogy a küzdelem eléri célját: a világ ugyanolyan igazságtalan marad, de hisz mégsem olyan igazságtalan talán, ha szerencsével párosult ravasz küzdelmek árán el lehet benne boldogulni.

Bizonyos iróniával foglaljuk össze a Chaplin filmek moralitását. Chaplin fénykorában, a korai húszas évektől a kései harmincasokig több volt, mint filmművészeti esemény, mint sikeres és stílusteremtő filmalkotó. Két olyan esztétikai véleményükben erősen különböző, de társadalomkritikai fogékonyságban rokon szellem, mint Balázs Béla és Hevesy Iván egyaránt hangsúlyozzák és ünneplik Chaplin esztétikai, formai zsenialitásán túl: társadalombírálatát.

Chaplin magánya a társadalom alá kényszerítettek egyedülléte. Győzelmében, szerencséjében több sejlik, mint egyetlen csavargó diadalában.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése