Írta: Inkabringa
A dél-afrikai apartheid rendszer
a 20. század amúgy is szép számú gyalázatainak egyik mintapéldánya.
A búrok angol birodalom ellen
folytatott harcának eredményeként 1910-ben az ország Dél-Afrikai Unió néven
domíniumi státuszt kapott, tehát a brit birodalom részeként ugyan, de önálló
államisággal rendelkezett.
A lakosság egyötödét tették ki a
fehérek. A földek, bányák és egyéb vagyontárgyak fölött pedig kizárólagos
hatalmuk volt. Ezt a hatalmat nem is akarták a legkisebb mértékben sem
megingatni, ezért ádáz küzdelmet folytattak az afrikai bennszülött és az indiai
bevándorló népesség igényeivel szemben.
A kevés számú fekete és indiai
értelmiség a korábbi fegyveres ellenállás helyett a polgárjogi küzdelmeket
választotta. Az 1910-es években a Dél-Afrikában elnyomott rétegekért, az olcsó
munkaerőt jelentő indiai bevándorlókért sokat tett egy fiatal jogász, akit
Gandhinak hívtak.
Hamarosan az egész világ
megismerte a nevét.
Gandhi |
Az afrikai bennszülöttek is
szervezkedni kezdtek, és 1912-ben megalakult az Afrikai Nemzeti Kongresszus
(ANC), amely a korábbi törzsi megosztottságok helyett valamiféle pánafrikai
szellemiséget hirdetett meg.
A számarányukat tekintve
kisebbségben levő, de a javak birtoklása tekintetében abszolút hatalmat
gyakorló fehérek félretették korábbi ellenségeskedéseiket, és az országban élő
búrok és angolok együtt próbálták visszaszorítani a fekete és ázsiai rétegek
fokozódó emancipációs nyomását.
Aggodalmuk érthető volt, hiszen
Dél-Afrika ásványkincsekben, természeti erőforrásokban gazdag ország. Kőszén, arany,
gyémánt, platinafémek, vanádium, króm nagy mennyiségben található itt. A Föld
egyik legnagyobb ásványkincs exportőre.
Az ilyesmi már sok ember fejét
megzavarta.
A fehér kisebbséget a mesés kincs
kizárólagos használatának vágya végül az apartheid rendszer létrehozásához
vezette. A faji megosztottság és kirekesztés 1948-ban törvényi erőre
emelkedett.
Előzményei a jogalkotásban is
voltak ennek, hiszen egy 1894-ben hozott törvény értelmében a
bennszülött lakosságot rezervátumokba zárták. Nyilván máshonnan is ismerős ez a
„megoldás”.
Majd 1936-ban elfogadtak egy
földtörvényt, mely a fehér lakosság kezében összpontosította a legnagyobb és
legjobb termőföldeket. A bennszülött afrikaiak a földterületek 13%-án
osztoztak.
Ezt a törvényt csak az apartheid
rendszer megszüntetése után vonták vissza.
A búrok ekkor már végképp
elmerültek önnön csodálatukba, nacionalista és kirekesztő, csak a maguk
érdekeit szem előtt tartó törekvéseik egyre korlátoltabbá és belterjesebbé
tették őket.
Az apartheid lényege, hogy az
egyes rasszokat elválassza és szeparálja egymástól. A búr nemzet uralmát csak a
fekete fajok veszedelmes jelenlétének kizárásával lehet megteremteni.
A fehér népességet pedig, amely
már az előző évtizedekben-századokban is oltva volt a fekete veszedelemtől való
félelemmel, ezzel az ideológiai abszurddal tökéletesen meg lehetett arról
győzni, hogy az ország boldogulásának egyetlen gátja a bennszülött őslakosság.
Áhítat, heves éljenzés, mámoros
gyűlölködés kísérte a fehér lakosság jelentős részében az apartheid rendszer
bevezetését.
„s míg balhitekben hitt s
tajtékzott téveteg, befonták életét vad kényszerképzetek” – ahogy Radnóti
Miklós írta egy másik 20. századi borzalom kapcsán.
Hendrik Frensch Verwoerd kezdetben
belügyminiszterként majd miniszterelnökként elméleti megalapozója és gyakorlati
kivitelezője is volt az apartheidnek.
Hendrik Frensch Verwoerd |
Elképzelése szerint
minden rassznak megvan a saját fejlődési iránya, amely csak rá jellemző. Mind
az asszimilációt, mind az integrációt mereven ellenezte. A megoldás a teljes
elkülönítésben van.
Négy rasszba sorolták a
lakosságot: fehér, ázsiai, „színes” (fehérek és más rasszhoz tartozók
leszármazottai) és fekete. Ezek szigorúan megvont határok voltak, még
családtagok sem érintkezhettek egymással, ha más rasszba tartozónak tekintették
őket.
Gondoljunk bele, egy
ember a más rasszba tartozás miatt (ami természetesen hatósági önkény alapján
lett megállapítva) sem rokonával, sem barátaival, sem szerelmével nem tarthatta
a kapcsolatot.
Van úgy, hogy az agyrém
tort ül az emberek lelkében.
Ilyen az emberi
korlátoltság diadala.
Az iskolákat állami
kézbe vették, és kötelezővé tették az afrikaans nyelv oktatását.
Iskolákban, nyilvános
helyeken, szórakozóhelyeken is életbe lépett a fajok elkülönítése. Nem
érintkezhettek, nem házasodhattak egymással. Az apartheid gépezete a családi
otthonokba és hálószobákba is betolakodott.
Egy fehérrel szemben
esélye sem volt egy feketének vagy indiainak. Bármit elvehettek tőle: vagyont, házat,
munkát, családot még az életét és a szabadságát is.
A legapróbb vétkekért
is azonnal börtönre ítélték őket, majd a nyilvánosságra hozott statisztikai
adatokkal rémisztgették a derék fehéreket, hogy milyen bűnöző lelkek is a
feketék.
Régi trükk, az ausztrál
őslakosokkal, az új-zélandi maorikkal, az amerikai indiánokkal, feketékkel is megesett ez. Egyszer
csak bűnözőkké váltak a társadalom szemében.
Máig akad rá példa bőven,
ez a mutatvány mindig bejön.
Tömegek emigráltak
ekkoriban az országból.
Kívülről nézve
Dél-Afrika demokratikus berendezkedést mutatott. Működött a többpártrendszer és
a demokratikus intézmények. Látszólag.
Csakhogy a bevándorló
ázsiai és a fekete afrikai népességnek nem volt parlamenti képviselete és
minden erre irányuló törekvésüket azonnal visszaverte a búr vezetés.
Miközben az ötvenes
évektől egyre jelentősebb mértékben szerveződött meg a fekete és ázsiai
rétegeket képviselő szűk értelmiségi réteg, amely próbálta rábírni a fehér
kormányzatot jogaik biztosításához.
Walter Sisulu |
Az országot
elkülönített területekre osztották (ezek voltak a bantusztánok) és csak igazolvánnyal lehetett egyik területről a másikra utazni.
Egész városnegyedekből
lakoltatták ki a feketéket egyik napról a másikra, mert azt a területet fehér övezetté nyilvánították. Többé be sem tehették oda a lábukat.
A hivatalos magyarázat
az volt, hogy ezzel az intézkedéssel elősegítik az egyes rasszok saját
fejlődési irányuk szerinti alakulását. Primitív ideológiai maszlag, de mégis
sokan bevették.
A fekete lakosság
körében ez óriási felháborodást váltott ki és 1960. március 21-én egy hatalmas
tüntetéshez vezetett, melyet a hatóságok véres kegyetlenséggel szétvertek.
Ez a sharpville-i
mészárlásként vonult be Dél-Afrika történelmébe.
Több ezer ember gyűlt
össze Sharpeville-ban békés tüntetésre az útlevél törvény bevezetése ellen. A
rendőrség azonnal a tömegbe lőtt és 69 embert megölt, 180 embert megsebesített.
A kormány rendkívüli
állapotot hirdetett meg, és ezt kihasználva több mint húszezer embert letartóztattak.
Közöttük volt az akkor már egyre inkább az egész kontinenst átfogó Afrikai
Nemzeti Kongresszus (ANC) vezérkara is: Nelson Mandela, Walter Sisulu és Oliver Tambo.
A vád nemes
egyszerűséggel hazaárulás volt.
Hosszú, gyötrő
tárgyalássorozat után ekkor még felmentették őket.
Ez a brutális vérfürdő
már világszerte felháborodást keltett. Az ENSZ határozatban követelte az
apartheid rendszer eltörlését, amire természetesen Verwoerd kormánya ügyet sem vetett.
Emlékezve a
sharpeville-i mészárlásra, Nelson Mandela
kezdeményezésére 1994-ben az emberi jogok napjává tették ezt a napot
Dél-Afrikában.
Ugyanakkor az UNESCO világszerte a rasszizmus elleni nappá nyilvánította március 21-ét (Antirasszista Nap).
Ugyanakkor az UNESCO világszerte a rasszizmus elleni nappá nyilvánította március 21-ét (Antirasszista Nap).
Dél-Afrika 1961-ben
végleg kilépett a brit korona fennhatósága alól és felvette a Dél-Afrikai Köztársaság
nevet.
Az ország véglegesen függetlenné
vált, de a határokon belüli terror és elnyomás csak ezután jutott a tetőfokára.
Nelson Mandela fiatal
polgárjogi aktivistaként és jogászként már az ötvenes évektől aktívan részt
vett az apartheid elleni küzdelemben.
Nelson Mandela |
Képzett, rendkívüli
intelligenciájú, tettre kész és kiváló ösztönző erővel megáldott személyiségként
hamar az apartheid elleni küzdelem fontos szereplőjévé vált.
Tehetségére és a benne
rejlő energiákra azonban nemcsak a fekete közösség, hanem a kormányzati körök
is felfigyeltek. Minden módon el akarták hallgattatni. Évekig illegalitásban szervezte
az apartheid ellenes mozgalmat, mert hivatalosan nem jelenhetett meg nyilvános
rendezvényeken.
középen Mandela |
A sharpville-i
mészárlást követően a feketék is a nyílt harc irányába mozdultak el. Rettegés,
düh, reménytelen elszántság volt bennük.
Mandela fiatal volt és
rendkívül lobbanékony, heves természetű.
„A tűz
ellen csakis tűzzel lehet felvenni a harcot” – hirdette ekkor. Szabotázsakciókra
készült, bejárta illegális papírokkal Afrikát, hogy támogatókat és adományokat
gyűjtsön.
Mandela később rájött, hogy a
megoldás sosem az agresszióban van.
„A szabadságharcos előbb-utóbb megtanulja, hogy a harc szabályait nem ő,
hanem az elnyomó hatalom diktálja.”
Ha van a bölcsességnek útja,
akkor Mandela életében ezt nyomon követhetjük.
Hazatérve azonnal letartóztatták
és 1964-ben életfogytiglani börtönre ítélték Walter Sisuluval együtt.
Oliver Tambo ekkor már külföldre emigrált és onnan szervezte az
apartheid-ellenes küzdelmet, folyamatosan ébren tartva a világ figyelmét a
dél-afrikai elnyomásra.
Az apartheid kormánya ezzel
lefejezte a legfőbb fekete polgárjogi szervezetet, az ANC-t.
Mégsem dőlhettek hátra, mert az
elnyomott feketék és ázsiaiak ellenállása nem tört meg, sőt egyre inkább erősödött.
Nem hagyták magukat, nem nézték
néma belenyugvással jogfosztottságukat.
Nelson Mandela és rabtársainak
szabadon bocsátását folyamatosan követelték, az emigrációban élők állandó
nyomásnak vetették alá a nemzetközi szervezeteket és kormányokat.
Az otthon maradottak pedig az
állandó életveszélyben küzdöttek.
Mandela a börtön izolációjában is
igyekezett kapcsolatot tartani a külvilággal, egy-egy kicsempészett néhány
soros levélben tartotta bennük a lelket.
A fehér kormányzat
végső célja a feketék állampolgárságának megvonása és egy teljes fehér uralom
kialakítása volt.
Nem volt azonban
egységes a feketék álláspontja sem. A zuluk a nemzeti elkülönülés lehetőségét
látták bele kezdetben a bambusztánok létrehozásába, míg a xhosák (az ANC-vel
együtt) egy egyenrangú, integrált állam létrehozását szorgalmazták.
Közben változott lassan
a nemzetközi szcéna is.
Az USA korábbi magatartása
Jimmy Carter elnökségével (1977-1981) elmozdult. Korábban támogatta az USA a dél-afrikai kormányt, mert az afrikai országok nagy része a
Szovjetunió bűvkörébe került. A pretoriai kormány viszont szilárd bástyája volt
a kommunista-ellenességnek.
Carter kormányzása érzékeny volt az emberi jogok iránt, és
a Dél-Afrikával való barátkozás nagyon nem volt ínyére.
Másrészt a nyolcvanas
évekre a Szovjetunió is kezdte belátni, hogy a hidegháború iramát nehezen
bírja. Beletörődött, hogy a nagy fekete kontinens befolyás alatt tartásáról le
kell mondania.
A hetvenes évek végén
felálló új apartheid kormány, Pieter
Willem Botha vezetésével
már hiába udvarolt az USA-nak, hogy megvédi Afrikát a kommunizmustól.
A Szovjetunió szép
csendben letette a fegyvert a hidegháborúban, békén hagyta Afrikát, és az
USA-nak a nemzetközi porondon rendkívül kényelmetlenné vált az ostoba
brutalitásra épülő dél-afrikai apartheid.
A nagy hegyek morgolódása
felőrölte ezt a bűnös, álságos és beteg gondolkodású apartheid rendszert.
Többé senki nem fogott
velük kezet, nem ültek velük egy asztalhoz.
Dél-Afrika kormánya
légüres térbe került.
Akárcsak
Kelet-Európában, Dél-Afrikában is 1989 hozta meg a változást.
Frederik Willem De Klerk lett Dél-Afrika elnöke,
aki azonnal megindította az apartheid lebontásának folyamatát.
De Klerk és Mandela |
Az egész világ ünnepelt, amikor
1990-ben Nelson Mandela ismét szabad lett.
Amit Mandela tett a kilencvenes
években Dél-Afrikáért, a történelmük fényes fejezetei közé tartozik, még akkor
is, ha egy személyben nem tudott mindent és azonnal megoldani.
Sok még a gond.
Egy biztos: ami a kilencvenes
évektől történt Dél-Afrikában, az már nem az apartheid története.
Küzdelem, gyürkőzés, de a demokrácia szabályai szerint.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése