Keresés ebben a blogban

2013. július 3., szerda

Hogyan lesz az apartheid? - 1. rész

Írta: Inkabringa



Az apartheid szó mindenki számára ismert a világon. Ami elsőként eszébe jut ezt hallván az embereknek, az erőszakos faji diszkrimináció, mely Dél-Afrikában a 20. század második felében szedte áldozatait. Tulajdonképp ez a legfontosabb, amit erről tudni érdemes. Nem árt azonban egy kicsit mélyebben is megismerni az apartheid rendszer kialakulásának gyökereit és a lebontásáért folytatott küzdelmet.

Köztudott, hogy a globalizáció már Kolumbusz korában elkezdődött. Kezdetben a portugálok, később más európai országok hajósai is nekivágtak a végtelen tengereknek újabb és újabb földterületek felfedezése és - csöppet sem elhanyagolható szempontként – igába hajtása miatt.

Afrika partvidékéről már a 17. század elejéről is viszonylag pontos térképek maradtak fenn. Egy holland kiadó 1668-ban Afrika leírása című könyvében meglepően precíz térképet közölt, bár a kontinens belsőbb területeiről szóló leírások - tapasztalás híján - már a mesebeli fantáziavilág termékei voltak. Más kérdés, hogy hosszú ideig ez valós útikönyvként szolgált.
Hiába, a gyerekkorból nehéz kinőni, túl sok a vesződség vele.
Dél-Afrika partjain az első hollandiai telepesek a 17. század végén jelentek meg. Többségükben hollandok voltak, a jobb élet, a remélt javak, a gazdagodás feltöretlen mezsgyéjét látták ebben a földben.
Mindezt meg is adta nekik Dél-Afrika.

Ők lettek a búrok, létrehozva Afrika déli csücskén egy önálló identitást. A búr szó a holland ’boer’ (jelentése: paraszt) szóból származik, sok más népnévhez hasonlóan eredetileg ez is csúfnév volt (mint a matyó vagy az eszkimó), de az idők folyamán általuk is elfogadott elnevezéssé vált.
búr család
A 17-18. század folyamán érkező németalföldi telepesek kialakítottak a holland nyelvjárásokból, az ide települt francia, német ajkúak nyelvéből illetve az afrikai nyelvekből egy sajátos keveréket, önálló nyelvet: ez az afrikaans.

Az ’apartheid’ szó is az afrikaans nyelvből származik, jelentése ’szétválasztás’, ’elkülönítés’. Ez a kifejezés 1948-tól törvényi rangra emelkedett, amikor a Dél-Afrikában élő fehér kisebbség bevezette szegregációs, rasszista alapú politikáját. Mélységes sötétségbe és kilátástalanságba vetve az országot.

A búrokat azonban nem tekinthetjük a történelemben egyértelműen habzó szájú gyűlölködőknek, bár a 20. századra már ide korcsosultak egykor volt ideáik.

Fokvárost például a búrok alapították, fontos kereskedelmi gócpont volt már a 17. századtól kezdve.
Fokváros
A búrok kemény életet vállaltak azzal, hogy letelepedtek ezen a számukra ismeretlen földön. Hollandiából magukkal hozták a protestáns, puritán eszméket, melyek legfőképp a református egyház hatását mutatták. Az új életért verítékes munkával, szorgos és fegyelmezett hétköznapokkal küzdöttek, gyarapodásukért, gazdagodásukért kemény, önfeláldozó munkát követeltek meg maguktól és egymástól is.

Ez a munkához és az élethez való hozzáállás tartást, büszke identitást, bátor kiállást adott nekik akkor is, amikor az angol korona gyarmati politikája el akarta tőlük venni nehezen kialakított életterüket.
A búr háborúk során a 19. század folyamán (1880-1881 és 1899-1902) harcoltak az angol gyarmatosítók erőszakos terjeszkedése ellen. Végül felőrölték őket gyilkos, kegyetlen és véres küzdelemben. Településeiket felégették, a búrokat koncentrációs táborokba zárták, ellenállásukat fizikailag és lelkileg is megsemmisítették.
 

Három jelentősebb búr állam létezett a 19. században: Natal, Oranje és Transvaal.
Még az angol gyarmatosítókkal szembeni harcokat megelőzően azonban a búrok véres csatákat vívtak az afrikai bennszülött törzsekkel is. Az ok ugyanaz volt, ami miatt aztán később őket akarták megsemmisíteni az angolok: területszerzés.

A történelem már csak ilyen nehéz leckéket ad a magukat sokra hivatottnak érző nemzedékeknek. Amit másokkal szemben megtenni természetesnek, sőt dicsőségesnek tartunk, azt a magunk bőrén tapasztalva erőszakosnak és méltánytalannak.

A gyarapodó számú búrok egyre északabbra hatoltak Afrikában és a bennszülöttektől próbáltak területet szerezni újabb telepeik számára.

Kezdetben az afrikai bennszülöttek koiszan nevű törzseivel találkoztak (ilyenek például a busmanok). Ők békés, állattenyésztésen és vadászaton alapuló közösségekben éltek. Nem voltak harcos népek, nem úgy alakult a történelmük, hogy a megélhetésért háborúzni kellett volna.
A búr telepesek megjelenése ellen sem tudtak védekezni. Lassanként alávetetté váltak, szolga-úr kapcsolat alakult ki közöttük. Mondhatnánk, hogy barátságos viszony, de azért ne feledjük, hogy a búr anyagi és fegyverbeli fölény rányomta bélyegét erre az együttélésre. Patriarchális függés alakult ki a koiszanok és a búrok között. Egyenlő felekről egyáltalán nem beszélhetünk, bár a koiszanok nem voltak a szó szoros értelmében vett rabszolgák.

Az Afrika más részeiről rabszolgaként behurcolt feketék azonban a legkiszolgáltatottabb fogságban éltek. Hamar megjelentek a gyarmatosítás és a területi terjeszkedés eredményeként az indiai népcsoportok is.

A bőrszín alapján történő minősítése az emberi csoportoknak már a legkorábbi búr telepesek gondolkodását is meghatározta. A sikerre és vezetésre hivatott bőrszín a fehér, az ettől sötétebb színűek csak tudatlan, vad és irányítást igénylő alávetett csoportok lehetnek.

A búrok megtelepedésre és életben maradásra alapot adó büszke, puritán magatartása az idők folyamán gőgös, kirekesztő, csak önmagát mértékül vevő korlátolt és agresszív mentalitássá fajult.
Annyira féltették nehezen megszerzett identitásukat, hogy minden tőlük eltérő kultúrát és életlátást lenéztek, megvetettek, ellenségnek tekintettek.
Csak az a jó, amilyen én vagyok, csak azt szeretem és fogadom el, aki ugyanazt és ugyanúgy szereti, amit és ahogy én szeretem.
„Vanitatum vanitas et omnia vanitas” – az emberiség örök csapdája.

A búrok egyre északabbra jutottak, de itt már harcos bennszülött népekkel találkoztak, ők voltak a zuluk és a xhosák. (Nelson Mandela és Desmond Tutu is xhosa származású.) Ők már nem adták olyan könnyen területeiket. A ’trekkerek’, ahogy az új területeket felfedező és betörő búr telepeseket nevezték, komoly ellenállásba ütköztek. Fegyvereik, harci tudásuk is fejlett volt, véres csatákat kellett vívnia a fehér telepeseknek, hogy területet szerezzenek.
xhosa harcosok
A búrok leszármazottai mai napig hősökként és honalapítóként tekintenek a trekkerekre. A zuluk és xhosák épp ellenkezőleg. Az agresszort és kegyetlen hódítót látják bennük. 

A Véres-folyó menti csata 1838. december 16-án a búrok fényes győzelmét hozta a zuluk felett. A búr csapatokat Andries Pretorius vezette. Az itt élő fehérek nemzeti hősként emlékeztek rá, róla nevezték el Dél-Afrika egyik városát Pretoriának.
Andries Pretorius
A zuluk számára viszont gyásznap ez, a betolakodó fehér hatalom véres koncolásának napja.

Nelson Mandela minden tekintélyét, bölcsességét, higgadtságát, diplomáciai érzékét bevetette a kilencvenes években, hogy az apartheid évtizedeiből ne véres polgárháborúba zuhanjon az ország.

A gyarmatosítás alól felszabadult afrikai országok egymás után csúsztak bele hol a polgárháborúkba, hol a katonai diktatúrákba.
Mandela mindent megtett, hogy Dél-Afrika elkerülje ezt az utat.  
Ehhez a zuluk és a búr leszármazottak közötti gyűlölködő ellentétek oldására is szükség volt.
zulu harcosok
Mandela javaslatára december 16., a Véres-folyó menti csata napja, a Megbocsátás napjává vált. Állami ünnep, mely az országban élő és súlyos történelmi terheket cipelő népcsoportok közötti megbékélést jelképezi.

Folytatása következik…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése