Keresés ebben a blogban

2013. július 8., hétfő

A melankólia ereje - Kistehén a Károlyi-kertben (2013. július 5.)

Írta: Inkabringa



A melankólia eredeti jelentése fekete epe.
Elég ijesztően hangzik.

Hippokratész sem biztatta semmi jóval azt, kinek vére besűrűsödik. S mivel szerinte a vér a szellem és értelem fészke is, ebből logikusan következik, hogy kinek vére feketedik, annak kedélye is megváltozik. 
Arisztotelész szerint a melankolikusok kiválasztott, rendkívüli emberek. Olyanok, mint mondjuk Platón. S vajha kinek ne okozna megnyugvást nagy nekibúsulásában, ha Platónhoz hasonlítják?
Elképzelhető, hogy e 21. századi celebbel teljes térben senkinek.

A szó napjainkban általánosan használt jelentése: levertség, búskomorság, lehangoltság.
Ugyan ki szereti ilyennek látni magát, amikor a világ ormait ostromló örökké vidám és folyton pezsgő, önelégült lélek az ideáltípus?

Ennek eléréséhez azonban elkerülhetetlenül le kell mondani a gondolkodásról. Ugyanis a világ elmélyült szemlélésének komoly hátránya, hogy elveszi a jókedvünket.
Albrecht Dürer: Melankólia
Így aztán a megoldás, hogy nem gondolkodunk, és elégedett bárgyúsággal habzsoljuk, amit elénk raknak. Hátránya, hogy manipulálható gügyögővé tesz minket, bár, ha már azzá váltunk, ez csöppet sem lesz zavaró.

Van egy másik, kacskaringósabb, de mégis jól járható út: megtanulunk együtt élni a világra ismerésből elkerülhetetlenül fakadó melankóliával.
Ez azért is jó megoldás, mert kedélyünk vígságra alkalmas maradhat értelmünk sutba dobása nélkül is.

Talán a Kistehén Melankolikusokat is valami efféle késztetés indította el. Nem bírják nem észrevenni a világ csorbult tökéletlenségeit, a tökéletesség lehetetlenségét. Próbálják meglátni a valóságosat. Akkor is, ha semmi sincs jól, semmi sem jól alakul és szinte semmi nincs, ami ne lenne rég elrontva.
Vállalják melankóliájukat a tisztánlátásért cserébe. Nem tesznek úgy, mintha minden rendben lenne, nem sírnak, nem nevetnek, csak töprengenek. 
A közönség pedig értékeli ezt a vállalt vívódást.

A mai csupa csicsa világban megadják a publikumnak is a mélázás kiváltságát, és a publikum ezt hálásan fogadja. Akármit is mondjanak a világmarketingerek, erre még mindig van igény.

Olybá tűnik, hogy felnőtt számba veszik a közönséget. Ez önmagában értékelendő, mert a világban épp ellenkező tendencia érvényesül, igyekeznek mindenkit benne tartani valami félreértelmezett gyermeki (vagy inkább gyermekded) állapotban.

A teljes felnőtt léthez a gyermekit is meg kell őriznünk magunkban, ami azonban nem bamba megelégedettséget jelent, hanem a világra való elfogulatlan nyitottságot. Ez csak az igazi játék. Fenségesre és alávalóra egyforma kíváncsisággal nézni.  Ezt csak a gyerekek tudják, és ha nem rontják el őket nagyon, akkor felnőttként is képesek lesznek rá.
Az egyik dolog, amit kedvelek a Kistehén Melankolikusokban, hogy verseket zenésítenek meg. Kortárs költők korunkról írt verseit.
Weöres Sándornak meggyőződése volt, hogy a versszöveg, a ritmus meg a dallam szoros egységben van egymással.
Együtt tényleg többre képesek.  

Erdős Virág, Kemény István, Grecsó Krisztián és mások szólalnak meg Kistehén feldolgozásban.
Jó dalok. Dudorászósak, nem világrombítóan harsányak, de agyba furakodóak, figyelősek, merengősek.

A másik, amit kedvelek a Melankolikusokban a hangszerelés. Mert rendben, hogy van gitár meg dob, de a gitárt is másként pengetik, a dob mellett most ott volt a vibrafon (ami zseniális ötlet) és a basszust is nagybőgő adja. Kollár-Klemencz hangja pedig tökéletesen illik ezekhez a sanzonokhoz. Nem érzelmes, inkább értelmes dalok. Öröm ilyet hallani manapság.
Ötletes mütyürködés ez versekkel, zenékkel. Játék, amit komolyan vehetünk.
A nyáreste mindennek hangulatot ad. A délutáni nagy eső nyomai még ott úsztak az égen. Szutykos, szürke felhők, de szakadozott végeik közül kilátszott az alkonyi tiszta égbolt.
Néhányszor felnéztem, még az ég is olyan melankolikus volt. Ügyesen komponált díszlet, mondhatnánk.

Vendégei is voltak a zenekarnak: Lantos Iván és Másik János.

Az egykori Kolinda zenéjét ismerem. Lantos Ivánt viszont egyetlen egyszer láttam eddig színpadon, évekkel ezelőtt Sebő Ferenccel. Akkor a sok zenész között nem tűnt fel, ami most a színpadra lépésekor szembeszökő volt.

Hihetetlen fesztelenség és laza életderű van benne. Nem külsőséges, hanem természetes módon. Ebben az országban én még ilyet nem láttam, pedig elmélyülten figyelem az embereket egy ideje már.
Lantos Iván
Megfigyelésem szerint kétféle véglet van: az egyik a kamaszos, túlmozgásos kivagyiskodás, a másik az ernyedt izomzatú, vállvonogató közönybe burkolózás. Ennek a két viselkedésnek a változatai, keverékei adják a nagy magyar fesztelenséget.
Csupa görcs és póz.

A legtermészetesebb viszonyulás ehhez a kelet-európai görcshöz, ha vállaljuk és nem elfedni akarjuk.

Először azt figyeltem, nem megjátszás-e ez. Beláttam, nem az. Aztán azon gondolkodtam, mitől lehet ilyen felszabadult valaki ezen a helyen, és főként hogyan kéne ezt mindenki másnak is megtanulnia.

Lehet, hogy még nem látta Borsod és Szabolcs reményt vesztett településeit, gondoltam. Bár azt sokan mások sem látták még, elképzelésük sincs róla, ennek ellenére görcsösek.

Vagy talán ezt nem is lehet tanulni. Így született. De mindenki más is így született, csak aztán szépen elromlott a lendkerekes felhúzója.
Talán az is segített neki, hogy kiszakadt egy időre ebből a mindig magával elfoglalt országból.

Ezen morfondíroztam, nem tudtam rájönni a megfejtésre, de mintha egy neonfilccel lett volna körberajzolva, annyira szembetűnő volt a görcstelensége. Rááll már a szemem az ilyenre, ez ritkaság a világnak ezen a fertályán.
Elképesztő volt látni, hogy ilyen is van.

Másik János is meghívott vendége volt ennek a nyáresti melankóliának.
Róla egy külön bejegyzést is írhatnék.
Most csak annyit, hogy azon emberek között tartom számon, akire egyszerűen azt mondom: jó, hogy a világon van.
Másik János
Van egy nagyon szubjektív csoport bennem, ezek emberi hangok, hangszínek (közvetlen szeretteim hangján túl), melyek a végtelenségig megnyugtatnak. Magam sem tudom pontosan megmagyarázni ezt, de a hangjukból kicseng valami nyugodt értelem. Nem sok olyan hang van, ami így hat rám, egy kezemen meg tudom számlálni.
Elég vegyes társaság: Jordán Tamás, ahogy József Attilát mond, Rainer M. János, ahogy higgadtan ’56-ról beszél, Nádas Péter, ha saját írását felolvassa, de bármit mondhat, és Másik János, ha énekel.

Az értelem megnyugtat. A világgal való szembenézés először óhatatlanul melankóliához vezet, de az értelmezése végül erőt, sőt derűt ad.
Kezdjünk valamit azzal, ami van. Csak akkor változik.
A melankóliának ereje van. Gondolkodásra késztet.

„… bár járd a Vígság templomát, szentélyét fátylas Mélabú üli.

Úgy tűnik, ezt tudják a melankolikus Kistehenek is.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése