Richard Strauss százötven évvel
ezelőtt született. Hogy megalkuvó sikergyáros vagy őstehetségű zseni volt,
arról a kortársai is vitatkoztak és az utókorának is megoszlik a véleménye.
Nyilván majd az utókor utókorának is.
![]() |
Richard Strauss (1864-1949) |
A 20. század első felében volt
zenitjén a pályája, nem túl elegáns történelmi díszletek között.
Ez a történelem nem kímélte és ő
volt annyira óvatlan, hogy hagyta magát besározódni. Áradó muzikalitás,
kísérletező zsenialitás, zeneszervezői talentum és kínos bakik, történelmi
esetlenkedés, szerencsétlen művészhiúság, politikai naivság. Mindez együtt
jellemzi Strauss életét.
Óriási sikerei és botrányai
voltak az operaszínpadokon. Zenei tehetségét senki nem kérdőjelezte meg.
Sikeres volt, máig az. Puccini után a leggyakrabban játszott 20. századi
operaszerző napjainkban is.
![]() |
Salome (Royal Opera House) - Salvador Dalí díszlete |
Még a 19. század végén, 25 évesen
tört be az operaszínpadokra a Nicolaus Lenau szövegkönyve alapján írt Don Juannal. Opera egy amorális férfiról,
akiben a szexualitás a nihilizmussal keveredik, aki túl van már jón és rosszon.
Arcátlanság volt ez a korabeli színpadokon.
A kedélyek borzolását a 20.
század elején írt operáival is folytatta. Az Oscar Wilde - szintén nagy
botrányt kavart - darabja alapján készült Salome
(1905) bemutatóján a cenzorok és a közönség egyformán kiborult az
érzékiség és agresszió leplezetlen színre vitele miatt. Folyamatosan színpadon
van a mai napig, még mindig képes zavarba hozni és felkavarni a publikumot.
Strauss később sokszor emlegette,
hogy ennek az operának a jogdíjából vette meg a bajorországi
Garmisch-Partenkirchenben levő rezidenciáját. A jólét és siker mindig fontos
volt számára. A II. világháború után innen vitték el az amerikai katonák.
Az Elektra (1909) Szophoklész drámája nyomán Hugo Hofmannsthal
librettójára készült. Ez volt az első közös munkájuk és ezután húsz évig,
Hofmannsthal haláláig töretlen volt az együttműködésük.
Vitáik voltak azért, mert Hofmannsthal bírálta Strauss művészfelfogását. Strauss művelt, olvasott ember volt, de Hofmannsthal szerint menekült az élettel való szembenézéstől, figyelmen kívül hagyva a magasabb szintű intellektuális létvizsgálatot.
Vitáik voltak azért, mert Hofmannsthal bírálta Strauss művészfelfogását. Strauss művelt, olvasott ember volt, de Hofmannsthal szerint menekült az élettel való szembenézéstől, figyelmen kívül hagyva a magasabb szintű intellektuális létvizsgálatot.
Az Elektrában az ókori görög dráma a 20. század tükreként jelenik meg.
Az önpusztító rögeszmék dúlása a 20. század emberének is üzenetet hordozott.
Napjainkban is feltűnik az operaszínpadokon. Az üzenete a 21. századnak is
szól.
![]() |
Elektra - Royal Opera House |
Egy-két évtizeddel ezelőtt a
zeneítészek későromantikus utórezgésnek tartották Strauss zenéjét. Manapság
egyre inkább méltányolják a romantikából induló, de bátran a modernitásba forduló
műveit. Tudj’ isten, mi lesz a kanonizált vélemény róla ötven év múlva.
Az Elektra mindenesetre a korabeli kritikusokat meglehetősen
felháborította. Túl disszonánsnak tartották. Egyikük azt írta epésen, hogy az
előadás után alig várta, hogy hazaérjen, és leüssön a zongorán egy C-dúrt, hogy
megbizonyosodjon róla, még létezik.
Strauss drámai vétke, hogy ha
szőrmentén is, de a náci Németországgal együttműködött. Ez bizony elég súlyos
vétek.
Annak, hogy a sikerei csúcsán
álló Strauss miért nem szállt szembe a hitleri tébollyal, hogy miért nem
menekült el előle belső avagy külső emigrációba, több oka is van.
Az egyik kétségtelenül nemes, de
rendkívül naiv érv. Strauss zenésztársai, barátai között számos zsidó volt.
Őket próbálta menteni tekintélyével. Sőt, a családjának tagjait is, hiszen
menye zsidó származású volt és így két unokája is annak számított.
Befolyását, tekintélyét, minden
létező és képzelt kapcsolatát bevetette, hogy mentse barátait, szeretteit.
Sajnos kevés sikerrel. Naivsága főként abban nyilvánult meg, hogy azt hitte, a
náci gépezetre lehet bármiféle befolyása.
Goebbels, aki a Reichmusikkammer
élére 1933-ban kinevezte, lesújtó véleménnyel volt róla, afféle neurotikus
dekadensnek tartotta. Semmit nem adott Strauss véleményére. A megvetés
kölcsönös volt, Strauss talpnyaló senkiházinak tekintette Goebbelst.
![]() |
Strauss és Goebbels |
Komolyabb konfliktusuk 1935-ben
volt, amikor Strauss A hallgatag asszony
című operájának plakátján Goebbels nem engedélyezte a zsidó származású Stefan
Zweig nevét feltüntetni (ő írta a librettót). Strauss tiltakozott.
Mindezt levélben megírta Stefan
Zweignek, és ez a levél a jól működő náci hírszolgálatnak köszönhetően egyenesen
Hitler asztalán landolt.
Strauss nemcsak Goebbels
intellektuális képességeit, hanem Németország náci jelenét is megkérdőjelezte. Ez
az igazgatói székébe került.
Strauss azonban nem tudott
elszakadni sikerei földjétől. Megszokta a jólétet, a befolyást, az elismerést,
a pozíciót.
Maradt, és sorra belesétált a
náci hatalmi gépezet kompromittáló csapdáiba. Az igazgatói székből való
távozása utáni évben, a rossz emlékű 1936-os berlini olimpiának már az ő
szerzeménye lett a himnusza.
A maga ügyetlenül lavírozó módján
azért igyekezett távol maradni a náci befolyástól. A pártba például sosem
lépett be (bár presszionálták), ellentétben sok művésszel és tudóssal,
akikben az ambíció legyőzte a morális ellenállást.
Richard Strauss nem világtól
elszakadt, magányos alkotó volt. Zenei társulatokat vezetett, dirigált,
operaszerzőként a színház köreiben mozgott (felesége operaénekes volt). Pezsgő
társadalmi életet élt. Az első volt azok között, akik a művész mellett a tevékeny
menedzsertípust is megtestesítették.
Aktívan ténykedett azért, hogy a
művészek alkotásaikból saját jogon megélhessenek, ne kelljen függeniük hatalmi,
kormányzati, pénzmágnási kegyektől. Ez méltányolható igyekezet, Bach, Vivaldi,
Mozart is erre vágytak volna, s talán nincs egyéb vágya a mai művészeknek sem.
Megint csak a jóakarat csúszott
el az ügyetlen politikai érzéken. Strauss darabot írt Goebbelsnek dedikálva,
hogy ezzel a hízelgő gesztussal rávegye, a szerzői jogdíj jogosultságot
harmincról ötven évre emeljék. Micsoda történelmi malőr.
A grandiózus tehetség, a közjóért
tevékenykedés, a self-made-man pozitív kontextusa keveredett a pitiző
megalkuvások és nárcisztikus magakelletések felesleges botladozásaival.
Kezdetben, az 1933-as náci hatalomra
jutáskor Strauss még arról beszélt (ezt később is érvként hozta fel), hogy a
Wagner zenéjéért rajongó Hitler személyében végre egy művészet iránt érdeklődő
kancellár került az ország élére.
Minimálisan is szűklátókörűségre
valló mondat ez. Hofmannsthalnak talán igaza volt, Strauss tényleg menekült az
élettel való szembenézéstől, az intellektuális keresztmetszettől. Inkább
simult, belenyugodott, hiú volt, amikor tisztánlátónak kellett volna lennie.
Tudvalevő, hogy a náci vezérek
között szép számmal voltak tuskók, faragatlan ostobák, de voltak rendkívül
cizellált intellektusú, széleskörű műveltséggel rendelkezők is. Semmi különbség
nem volt közöttük. Egyformán kegyetlen, megszállott hóhérai lettek Európának.
Jó példa erre Franz Hans
személye, aki magasan képzett jogász volt, olvasott, finom modorú ember,
bámulatos zenei műveltséggel. Strausst is magával ragadta ez a választékos
ízlés. Bachról, Beethovenről beszélgettek, értőn, szellemesen. Strauss megint
csak a maga szűk világából nézte az életet.
Nem tudta vagy nem akarta tudni,
hogy ezt a kitűnő társasági embert Lengyelország mészárosának
nevezték. Teljes joggal. Több millió ember halála száradt a lelkén.
Strausst olyannyira magával
ragadta Franz Hans zenei rajongása, hogy egy dalt is írt hozzá. A mű elveszett,
töredékek maradtak fenn emlékezésekben. Vállalhatatlan morális és művészi
fiaskó.
A világháború végén, 1945-ben
Klaus Mann egy amerikai újság megbízásából interjút készített az idős
Strauss-szal. A mester érvei ugyanazok voltak, mint addig is mindig: nem tudott
semmiről, ő egy zeneszerző, és aki a zené(jé)t szereti, ahhoz ő is bizalommal
fordul.
Talán némi adalékot adott ez is
Klaus Mann Mephistójához.
Amikor egy amerikai tiszt jelent
meg a 82 éves Strauss Garmisch-Partenkirchen alkotói rezidenciáján, hogy kihallgatásra
vigye, az agg mester ezzel fogadta: „Én Richard Strauss vagyok, a Rózsalovag és a Salome zeneszerzője.” A tiszt elismerően bólintott, szintén zenei
műveltségű ember volt, de magával vitte a legendás zeneszerzőt.
Strausst végül felmentették a
náci kollaborálás vádja alól. Jogilag nem vonták felelősségre. Nem is volt
másokat veszélybe sodró vétke. Morálisan azonban meghasonlott. Levetette
korábbi művészhiúságát. Élete utolsó néhány évében a világtól elzárkózott. A
rezignált múltidézés és az elmúlás felé tartó megtisztulás vette át a hangot kontemplatív
műveiben.
Halála 1949-ben minden emberi
esendősége ellenére megrázta a zenéjét szerető világot. Tehetsége, úttörése, nagy
zeneművei, méltó sikerei előtt tisztelegtek. Temetésén Solti György
vezényelte legnépszerűbb operájának, a Rózsalovagnak
híres trióját.
A mai szuperkommerszbe ágyazott
világnak is eszébe juthat Richard Strauss, hála a filmnek. Az amerikai filmipar
csúcsintellektusú fenegyereke, Stanley Kubrick 2001 Űrodisszeia című filmjének emblematikus jelenetéhez Richard
Strauss Imígyen szóla Zarathustra című
műve adta a zenei aláfestést. Az már Kubrick szemfüles pimaszságát dicséri,
hogy a Zarathustra dallama egy másik
Strauss Kék Duna keringőjébe úszik
át.
A két Strauss csupán névrokon.
Kubrick azonban zseniálisan fűzte őket egybe. Nietzsche találkozása a könnyed bécsi
vérrel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése