Írta: Inkabringa
A lábjegyzet a főszöveg gondolatmenetét követhetőbbé, állításait árnyaltabbá teszi.
A lábjegyzet a főszöveg gondolatmenetét követhetőbbé, állításait árnyaltabbá teszi.
Vannak könyvek, amiknek
még a lábjegyzetei is érdekesek, megjegyzésre méltóak. Kihagyni
az olvasásukat nagy kár. Ezek a lábjegyzetek olykor meglepő módon
önálló entitássá állnak össze bennünk.
A citátumok most
lábjegyzetekből következnek.
Az első lábjegyzetet
Jan Assmann német vallástörténész könyvéből idézem. A könyv
teljes címe: A kulturális emlékezet. Írás, emlékezés és
politikai identitás a korai magaskultúrákban.
A lábjegyzet az
'ökumenikus korszak' fogalmának magyarázata, mely Eric Voegelin
amerikai filozófus nevéhez fűződik. Ez a lábjegyzet felszabadító
tágasságot ad nekünk. Az elmúlt egy-kétszáz év földrajzilag
is behatárolt kulturális emlékezetéből (mintha a világ csak
azóta és csak itt létezne) egy sok évezredes, az egész emberi
kultúrára kiterjedő tudás tágas mezejére vezet. Mintha csak egy
szűk, fülledt szobából kilépnénk a határtalan horizontú
világba.
„A fogalmat Voegelin
(1974) vezette be egy későbbi korszakra, a perzsa birodalomtól a
római császárság végéig terjedő időszakra vonatkozóan1. Az „oikumené”-fogalom
tekintetében a közös birodalom politikai egységének nincs döntő
jelentősége, Sokkal lényegesebb az a tudat, hogy a sajáton kívül
más rendek is léteznek, és hogy a nyelvek, szokások és törvények
különbözősége ellenére valamennyi rend és nép – a
kultúraközi megértés képességével felruházva – egyetlen
közös világban él. Így születik meg a
„lakott föld” mint közös, noha policentrikus történelmi
elképzelés.”
1) A lábjegyzet lábjegyzete: a nevezett korszak nagyjából egy
ezredévet foglal magába (i. e. 6. század – i. sz. 6. század).
Ez nem csekély emberi tapasztalat.
A második lábjegyzetet
korábban már egy bejegyzés végén idéztem, de érdemes újfent,
kiemeltebb környezetben is idecitálni. A lábjegyzet Hankiss Elemér
Az emberi kaland című könyvében olvasható.
„Az a gondolat, hogy
a nemet mondás képessége alapvető jellemvonása az embernek, már
sokszor megfogalmazódott. Hadd idézzem itt csak Erich Frommnak azt
a híres megjegyzését, amely szerint az emberiségnek mint
gondolkodó lényeknek a története az „engedetlenségnek” egy
aktusával kezdődött [arra utal itt, hogy Éva és Ádám nem
engedelmeskedett annak a parancsnak, hogy nem ehetnek a tudás
fájának gyümölcséből], és nem lehetetlen, hogy az
„engedelmességnek” egy aktusával fejeződik majd be [arra utal
itt, hogy az emberiség esetleg enged majd a totalitarizmus
csábításának].”
Végezetül egy egyedülálló iróniájú lábjegyzet Esterházy Péter Termelési-regényéből.
„... a legfőbb
volna: belátni azt, hogy minden tény már elmélet... Mit sem kell
a jelenségek mögött keresnünk; ezek magukban véve a tanulságot
jelentik.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése