Kiarostami kertjének puritán
tisztasága Hollywoodot éppúgy tagadta, mint az Amarcordot.
Filmjei nem olyan hangulatúak, mint
amilyen panteista, naivan boldog természeti hangulatot a
fűszál-hasonlat sugall. Ő maga idézte egyetértve azt a
véleményt, mely szerint rendezői módszere ahhoz a kertészéhez
hasonlít, aki több hektár helyett egy kis edényben csíráztat
fűszálakat. Miniatűr-kertészet? Ugyanolyan nagy híve vagyok az
iráni rendezőnek, mint szellemtársának, a finn Kaurismakinek.
Nemcsak tehetségük miatt, hiszen nagy tehetség akad más, másfajta
is. Azért bámulom alkotásmódjukat és egész világ- és
művészetszemléletüket, mert mindketten szikla-kivételek, mert
életművük meghódíthatatlan sziget a hazugság
tömegfilm-áradatában. Mert nélkülük akár el is lehetne
feledni, hogy a húszas évek elején miért és mire találták fel
a filmköltészetet: életművüknek külön (és együtt még
inkább) mázsás esztétikai értéke és tanulsága van, ráadásul
egyszerű történeteik átélhetéséhez nem kell mázsás
esztétikát tanulnunk, filmjeik páratlan értékét és tanulságait
mindenki, minden fogékony néző átélheti, megérezheti,
átgondolhatja.
![]() |
Abbas Kiarostami (1940-2016) |
Kiarostami olyan kertész volt, aki
melegházban, laboratóriumban dolgozott. A vad természet, a
dzsungel, a dübörgő erejű tenger nem tud betörni ide. A rendező
tehetségével sok mindent megéreztet a dzsungel vagy a tenger
erejéből, de nagyon-nagyon becsülhető állhatatossággal nem
televényt, hanem televényből finoman kiemelt fűszálakat világít
át, és az óceánfortyogás tengercsöppjeibe mélyed.
Kiarostami utánozhatatlan emberi és
filmképi igazsággal láttatta hősei arcát. Olyan öncsonkító
következetességgel, hogy az embernek tengeri meg
dzsungelkirándulásra támad vágya, azt meg a mai mozikban csak a
hazugsággyártól kaphatjuk meg. Hogy a tengert és a dzsungelt
pedig miért is csak a hazugsággyár adja (hamisan és ordenárén),
azt emberfia nem tudja megmondani, esztéták még kevésbé. Olcsó
és hamari válasz volna, hogy azért, mert Kiarostami nem kapott
milliárdos produkcióra lehetőséget. Nem is kért, hiszen nem
tudott volna vele mit kezdeni.
Ha a miniatűr fűszál-kertész
Kiarostami példáján odáig jutok kétségbeesett töprengésemben,
hogy eszerint csak fűszálakat lehet igazul megeleveníteni filmben
– nagy erdőt és óceánt nem. Félek: ma így is van, és a
neorealizmus meg az új hullámok lepergése után, tehát már
hosszú évtizedek óta így van. Griffith és Eisenstein idejében a
mozgóképművészet gigantikusan a világot falta világbíró
művészi erejével, és a kép legnagyobbjai akkor még univerzumot
és nem fűszálat vizionáltak, álmodtak, teremtettek. Ezért most
úgy látom, Kiarostami filmjei ellentmondást nem tűrő tagadásai
nemcsak a hazug Hollywoodnak, hanem a filmformanyelv majdnem minden
lehetőségének. A kameramozgásnak például. Nem kimondva, de
tagad Griffith-től Godard-ig minden filmnyelvi kísérletet, vagy
egyáltalán nemlétezőnek feltételezi őket.
Minden film legnagyobb és szinte
megoldhatatlan dilemmája, mondta Kiarostami, hogy történetet
akar-e elmondani vagy a valóságot ábrázolni? Csak a spontán
történetekben, a nem hivatásos szereplőkben, a saját szavakkal
elmondott dialógusokban hisz. Idézi a neorealizmus pápájának és
legnagyobb filmírójának, Zavattininek szavait, hogy minden
járókelő egy filmsorsot, egy egész filmet visz magával az utcán,
csak követni kell, csak hagyni, hogy elmondja. A neorealizmus
hatalmas filmforradalom volt, ocsmány képi és
történet-hazugságokat fújt semmivé. Mi az oka mégis, gondoltam
tétován, hogy Fellini műteremben forgatott, ravaszul kiókumlált
és saját-álmú képzelete ugyanolyan élő, vagy még inkább,
jóval színesebben élő, mint Zavattini neoralizmusa?
Kiarostami Tíz című filmjének
egyik kimaradt epizódjában egy nő szomorkás dalocskát énekel
végig. Bemutatja, lejátssza: nagyon szép ez a képsor. „Mégis
kivágtam – folytatja a rendező – mert érzelmes és ha közvetve
is didaktikus, illusztratív”. Nagyon igaza van, gondoljuk. Semmit
nem szabad a művészetben megmagyarázni, túlhangsúlyozni.
„Kivágtam ezt a dalocskát – fejezi be Kiarostami – de most
már szívesen visszaraknám”. Ekkor megint igaza van.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése