Írta: bikassygergel
Visconti és a film: nemcsak a művészi siker volt jelentékeny. Hatalmas ellentmondások, fájó nézőtéri, egyszersmind kritikai kudarcok, nagy terhek nyomják le ólomsúllyal a mérleget. Mintha az aranynak volna valami filmvászonra nem való ólomötvözete az ő életművében.
Visconti és a film: nemcsak a művészi siker volt jelentékeny. Hatalmas ellentmondások, fájó nézőtéri, egyszersmind kritikai kudarcok, nagy terhek nyomják le ólomsúllyal a mérleget. Mintha az aranynak volna valami filmvászonra nem való ólomötvözete az ő életművében.
Luchino Visconti (1906-1976) |
1961-ben mutatták be a Rocco
és fivéreit – mintha ma is ez a cím mondana legtöbbet a filmográfiájában.
Különös kulturális esemény
volt az 1961-es magyarországi premier. Egy igazi diktatúrában persze minden
visszhangos esemény különleges: felerősödik, nem normális, szokatlan színezetet
kap. Így erősödött szokatlanná Budapesten 1961-ben Visconti filmje, a Rocco és
fivérei. Az egyik napilap vezércikkben ostorozta a gyilkosságra inspiráló
filmet. A rádió egyik kommentátora „rothadó, zavaros kulturális terméknek”
mondta.
Hisztérikus hangulat övezte
ezt a filmet, nemcsak ezért. Szokatlanul, sőt páratlanul brutális erőszak- és
gyilkossági jeleneteket látott a néző. A filmre Magyarországon 2 millió 721
ezer jegyet váltottak, egymillióval (!) többet, mint az 1962 karácsonyán
vetített Dolce vitára, holott azt megelőzte a híre és legendája.
Mindebben az csak még érdekesebb,
hogy ugyanennek a rendezőnek korábbi filmjei nagyon kevés nézőt vonzottak. Az
1948-as Vihar előtt félig
zártkörű, csak bérletes filmmúzeumi vetítését 1959 tavaszán a kivonuló nézők
botránya zavarta meg. A szicíliai halászfalu mindennapi életére harsány dühvel nem volt vevő nézőinek nagy része.
A Rocco Milánóba érkező
proletárcsaládjának erőszak verte éjszakáiért viszont már izgatottan tolongott
a nézők minden rétege. A dokumentarizmust elfogadták-kibírták, sőt
méltányolták, hiszen élesen drámai történés hegyezte ki.
A Rocco gyomor-, ideg- és
esztétikapróbáló élmény lett, azért is, mert megelőzött minden mást a magyar
moziban: a Szerelemem, Hiroshima
értelmiségi ínyencség volt, és zárt körben maradt – a Rocco zajosan,
mennydörögve áradt szét a mozivásznon.
A Roccóban nem volt nehéz
felismerni Dosztojevszkij hatását
és a nagyepikai szándékot. Sok minden vegyült ebben a filmben. (A történet
alapanyagát Giovanni Testori A
Ghisolfa hídja című elbeszélésfüzére adta.) Visconti a Vihar előtt 1948-as zseniális kudarca után sokáig
nem rendezett filmet, és meghatározó, nagy visszhangú színházi-operai műveket
vitt színpadra. Ám a színházi rendezőt a nagyepika kísértette az itáliai
fogadtatás tanúságai szerint.
Visconti „epikus
drámaiságáról” a Rocco után
még sokáig folyamatosan vitatkozott a kritika. Az olasz realista iskola és a
dosztojevszkiji epika ötvözete? Szándékában nyilvánvalóan, csakhogy nagyepikai műként hiányos és „lyukas”,
még ha rendkívüli sodrása ezt feledteti is.
Anya és öt fia költözik egy
nyomorúságos dél-olasz faluból Milánóba. Évek telnek el, a film szövése azonban
sűrűbb annál, hogy érzékelhessük.
A hosszú „andante” jelenetek
után lecsap, amikor a sorsok drámai jelenetben keresztezik egymást, a
filmművészet páratlan képsorait élhetjük át. Megállunk, meghökkenünk a
nagyjeleneteknél. Ezek feszült izgalmát, mely belső és külső egyszerre, máig
nem múlta felül senki. A lélektani kidolgozottság sincs mindig finomra
hangolva, de mindig képes arcot, hátteret, mélységet adni a figuráinak. Nem
törődik az idő múlásával, bármely időmúlás csak a lassítás eszköze: azért, hogy
a drámai csúcsjelenet gyorsulása annál élesebb, izgalmasabb legyen.
A Rocco, bár három óra, igazán
nem lassul le soha, az andante jelenetek a film első felében a tiszta líra
hangját csendítik. Eredeti, saját értéket a „kihegyezésekben” teremtett. Pompás
dokumentatív, epikus jelenetei inkább háttérként (vagy lírai pihenőként)
kiválóak – villamosút, Milánó lakótelepi külvárosa a hó alatt és sorolhatnánk
még.
Visconti gróf
ünnepelt rendező volt, az egész olasz kultúra nemzeti kincse – ennek ellenére
fesztiválokon gyakran mellőzték a díjazásnál.
Velencében a Rocco helyett
egy közepes, jelentéktelen, mára elfeledett francia rendező filmje győzött.
Gondolom, sem akkor, sem ma, évtizedek múltán nem lehet eldönteni, mennyire
esztétikai és mennyire divatproblémák döntöttek.
Az Ossessione (Megszállottság) Visconti
leginkább „szabad” megoldású filmje. A síkkomponálás uralma (tengerpart,
folyópart, vízszintes utak) – erős nyitottságot ad a kötelező drámai vétség–tragikus
végkifejlet ellenpontjaként. Talán ez a legnagyszerűbb benne.
Egyetlen későbbi filmje sem
ilyen. A Rocco nagy
drámai csúcspontjaival már az „érett Visconti”. Ha a filmművészet egén
holtfagyottan lebegő kései Visconti nem,
a Rocco ma is,
holnap is izgalmas.
Visconti „a
realizmus és az esztétizmus paradox szintézisére törekedett” – állapította meg Bazin. Ez az életmű nagy dilemmája.
De: miért is „paradox szintézis” ez a törekvés? Nem erre törekszik minden
műalkotás? Nem. A film a „fotórealizmus
zsarnokságának” köszönheti értékeit, és ha alapvetően eltér ettől az alkotó –
akkor tehetsége nagyságával arányos kudarc a része. Ezért az Ossessione Visconti egyetlen
tökéletes remekműve.
Visconti tévútja nemcsak
kései filmjeinek akadémikus-merev, díszletszerű „antirealizmusa” miatt
folytathatatlan. Színpadi fogantatású nagyoperái, wagneri esztétikája a
mozgókép fotórealizmusán belül nem élő, hanem vitrin alatti, lombikban ázó
preparátum, életművének Rocco utáni
korszaka ezért lett nagybetűs kudarc.
A drámai csúcspontokra
kihegyezett, egyszersmind korrajzos-nagyepikai szándékú Rocco nem tud sem
realista, sem „lélektani”, a formalista tökély esztétikai értelmében „remekmű”
lenni. Egyre
inkább így látom. Csakhogy ez a monstrum-film néhány motívumával többet fejez
ki, mint bármely más párhuzamba vonható epikus vagy drámai film. Egy-egy
jelentéktelennek látszó háttérmotívuma – mint a vegytisztító, ami a déli
parasztcsalád számára jelkép a „piszkos” nagyvárosban, vagy a kínzóan hosszú
verekedés, melynek végén Rocco egy ivókútból iszik, majd összeesik, és
csatornavízbe lóg a feje – a mozgóképen realistán izzik és realitáson túli
tartalmakkal telítődik.
Ezer nagy sebből vérezve a Rocco és fivérei hallatlanul
erős feszültségei, ragyogó színészi összjátéka, néhány nem-drámai jelenet
egyszerű szépsége és a filmtörténet egyik legnagyobb erejű drámai képsora, a
tóparti gyilkosság jelenete révén ma is lángol. Indulatos, alig fegyelmezhető
film.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése