Írta: Bikassygergel
Robert Bresson, talán azért, mert utánozni lehetetlen, minden utánozni való filmalkotónál nagyobb hatást tett. Ez a legmélyebb hatás, nem az, ami utánozható.
Robert Bresson, talán azért, mert utánozni lehetetlen, minden utánozni való filmalkotónál nagyobb hatást tett. Ez a legmélyebb hatás, nem az, ami utánozható.
Bresson, a filmművészetben először, a mozgókép földhözragadt objektivitását nem megszüntetni, megváltoztatni,
alakítani akarja tudat-és eszmetartalmak kifejezésére, hanem csakis a film
anyagára bízza magát. A szobrász anyaga a kő, nem az elvont gondolat. Bresson
fedezte fel, hogy a filmművészet lehetősége a nyers valóság. Bresson
formanyelvének filmtörténeti diadala: semmiféle erkölcsi tanulságra nem
gondolunk, semmiféle szimbolika nem kísért.
Robert Bresson |
„Istenben hittem, három percig” –
mondja a Zsebtolvaj című filmjének hőse. A bűn problematikája
egzisztencialista értelemben jelenik meg nála. Bresson minden filmjéből
hiányzik az isten. Az önmaga választására bízott ember filmjei ezek. Jók-e vagy
gonoszak, az isteni kegyelem nem hitbuzgalmuk és erényességük jutalmaképp éri
őket. Hazájában, Pascal és Racine műveinek erkölcsi feszültségére utalva
„janzenista filmrendezőnek” mondták Bressont.
Melodramatikus szokványkeretbe
helyezett, s mégis legbonyolultabb, legszövevényesebb sugallatú és tartalmú
filmje a Vétlen Baltazár. A filmben egy teherhordó csacsi veszi magára
a világ bűneit, miként valamikor, a még megválthatónak hitt világban a bárány
tette, agnus dei.
Bresson leginkább homályos filmje
ez, sem hőseinek tettei, sem a körkörösen visszatérő cselekményspirál nincs
motiválva, minden váratlan, megfejthetetlen, magyarázatlan. A néző minduntalan
a dolgok, a sejtett valóság, a film centrumának szélén marad, a kamera
állandóan másfelé néz. Kénytelen tudatlanabbnak maradni, mint Baltazár, a
szamár. A gonoszok itt a legsterilebben rosszak, a jók itt a legtehetetlenebbek.
A film egyik
megmagyarázhatatlanul szép jelenetében Baltazár, a szamár, meg-megáll egy
vándorcirkusz ketrecbe zárt vadállatai előtt. A rendező négyszer vágja rá a
vadállatok tekintetére Baltazár tekintetét. Bresson minden érzelemábrázolást
száműzött filmjeiből. Ebben a rövid jelenetben azonban „túl jón és rosszon”,
valami panteisztikus érzelmet sugároz, az emberen túli igazságok és értékek
érzetét sugallja. ITT látható.
A filmet záró képsor: a haldokló
Baltazár csilingelő bárányok között. Ez sem vallási vagy más allegória, hanem
önmaga; dokumentum, mellyel Bresson a Jót és a Rosszat erkölcsi fogalomból
átélhető érzelemmé változtatja.
„Ki tesz csúffá bennünket? Ki
játszik velünk?” –kérdi egy arctalan hang egyik kései filmjében. „Talán az
ördög" – érkezik valakitől a válasz.
Még ez sem biztos. A rossznak
nincs többé szüksége sátáni erőkre: maga a kiürült világ a gonoszság örök
birodalma. Bűnre csak az ember képes.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése