Írta: Inkabringa
A világban jó ideje a középosztálybeli fehér férfi nézőpontja a legfőbb mérce. Csak ez már unalmas. Ennél a szó konkrét és átvitt értelmében is színesebb a világ.
A világban jó ideje a középosztálybeli fehér férfi nézőpontja a legfőbb mérce. Csak ez már unalmas. Ennél a szó konkrét és átvitt értelmében is színesebb a világ.
Dúlt a vita a fekete bőrű
színészek Oscar-jelölése miatt. Ha elkényeztetett sztárok művelik ezt, többen
figyelnek rá, de nem is veszik annyira komolyan. Díjakat nem bőrszínre való
tekintettel kell adni, ez nem kérdés. Azonban a színes bőrűek diszkriminációjának
ténye nem tagadható a 21. században, ha már túllépni rajta még mostanra sem sikerült.
Nagy-Britanniában például az Eclipse Theatre Company a színes
bőrű színészek szerephez jutását segíti. Közvetett céljuk a feketékkel szembeni
negatív előítéletek lebontása.
Jean-Michel Basquiat |
A társadalmi egyensúly megteremtése
kemény munka. (Bár nem vitatom, hogy egy diktatúra kiépítéséhez is szorgosnak
kell lenni.) Az esélyegyenlőséget szolgáló intézményi hálózat kialakítása derék
dolog, csak mit sem ér a gondolkodás, mentalitás, az egymáshoz való
viszonyulás áthangolása nélkül.
Billegő a társadalmi egyensúly,
mindkét oldal túlzásokba eshet. Van, aki feljogosítva érzi magát, hogy másokat kirekesszen.
Az egyenlő bánásmódért küzdő pedig túlérzékennyé válhat és mindenben bújtatott,
vagy nyílt kirekesztést vél felfedezni. Ezzel tovább hergeli a másik oldalt, és
az érzelmi dúlások és indulatok kloákájába csúszik a higgadt értelmezés
lehetősége.
Például a dél-afrikai születésű
(és fehér bőrű) Coetzee Szégyen című regénye az ezredfordulón
világraszóló botrányt okozott. Az apartheid utáni Dél-Afrika illúziótlan leírását
adta a szerző. A vád az volt, hogy a fekete bőrű szereplőket rossz fényben
tüntette fel. Csakhogy a fehér bőrűeket is. Egy erkölcsi eróziót hozó rezsim
után mégis mit várhatnánk? (A Trafóban tavaly Mundruczó Kornél kiváló rendezésében láthattuk.) Ez a könyv feltárja
mindazt az évszázadokra nyúló képzetrendszert, ami bőrszín alapján ellenséggé
tesz embereket. A könyv megjelenése idején még azt vártam, hogy túllép ezen a
21. század. Most attól tartok, nemhogy elvetné, de tovább cifrázza az
előítéleteket. Meg aztán sose felejtsük el, az emberek közötti egyenlőség és
egyenlőtlenség fő szervezőeleme gyakran ugyanaz: a pénz.
Yinka Shonibare |
Minden bőrszínű, származású, a
legkülönfélébb társadalmi pozíciójú és vagyoni helyzetű ember lehet gazember és
lehet becsületes. Ez egyénfüggő, nem a kreált kliséken múlik. Akiket nemzedékeken
át felszínes társadalmi kategóriák alapján megbélyegeznek, örökös frusztrációt
élnek meg, akiket pedig felmagasztalnak, hatalmaskodóvá válhatnak. A deviancia azonban
mindegyiküket fenyegeti. Ördögi kör. Soha véget nem érő adok-kapok.
Az egyensúly nehéz ügy, könnyen
elbillenünk. A sztereotípiák és előítéletek (akár pozitív, akár negatív
értelemben) csapdák. Messzire el kell kerülni őket. Az eleven eszű, sablonmentes
gondolkodás önmagától egyensúlyba billentené a világot. Jobb, ha tudjuk, ez soha
nem jön el. Törekedni rá azonban töretlenül szükséges.
Brazíliában a jelen társadalmi
anomáliáit próbálják kiküszöbölni a Plan International Brazil
project keretében. Elsősorban a gyereke attitűdjeit próbálják megváltoztatni,
ezzel esély lehet egy jövőbeli társadalmi egyensúly kialakítására. Többek
között a nőkkel szembeni sztereotípiák felülírását is célul tűzték ki. A gyerekeket
rávezetik, hogy a nő nem csupán a férfi kedvére és kényelmére él. Nem könnyű
egy nemzedékeken áthúzódó macsó mentalitást megváltoztatni. Nemcsak a lányoknak
kell bátornak lenni e sztereotípiával szemben, a fiúknak is bátorságra van
szüksége ahhoz, hogy a környezetük elvárásaival szemben egyenrangúként
tekintsenek a nőre. Nem lesz könnyű dolguk.
Henri-Cartier Bresson |
Az USA egyik elnökjelöltje teleüvöltözi
az étert „minden ellenességével”, a nagy amerikai álom letéteményesének mondva
magát. A világ bonyolult, ezt sokan nem szeretik. Neki viszont mindenre van
egyszerű válasza és megoldása. Ezt sokan szeretik. Révült imádat és rajongó
hozsanna kíséri útján. Szinte hősként ünneplik. Korunk hőse.
Egyik kampányrendezvényére elment
egy muszlim nő. Nem robbantani és nem provokálni akart, inkább megmutatni, a
muszlim nem egyenlő a szélsőséges agresszorral. Amerikai állampolgárként
kíváncsi volt rá, hogy miért rajongják úgy ezt az embert és az általa képviselt
eszméket? Furcsállták a jelenlétét. Meghökkenést keltett, hogy nem úgy viselkedett,
ahogy ők elképzelnek egy muszlimot. (Előítéleteket legjobban általánosításokból
és elképzelésekből lehet építeni. Tuti módszer.) Konklúziója az volt, hogy azok
az emberek is szeretik a hazájukat, és aggódnak a jövő generációkért, csakúgy,
mint ő. A problémát és a megoldást azonban teljesen másként látják, és ehhez makacsul
ragaszkodnak.
A gondolati rugalmasság megőrzése
a békés élet titka. A békés élet pedig esélyt ad másoknak is a hosszú életre. A
vita (vagy eszmecsere), ha nemesen űzik, karbantartja a gondolati flexibilitást.
Létkérdés az egymással megféréshez. Ahol nincs vitakultúra, ott csőstül jönnek
a bajok: a kizárólagosságok, ellenségképek, fanatizmus és egyfajta degradáló,
alázó hangnem.
Jacques Henri Lartigue |
Európa (sőt a világ „jóléti része”)
megijedt a migránsok áradatától, gondolkodni is elfelejtett. Valóságos fóbia
alakult ki a menekültekkel szemben. Ez is könnyen-gyorsan vált a Jó–Rossz
csatájává, ami mindig a legegyszerűbb értelmezési mód, de legalább megadja a „különbek
vagyunk” vigaszát. A saját kultúráért való aggódás ez vagy jóléti sovinizmus? A higgadt hangoknak egyelőre
esélye sincs teret nyerni az áradó érzelmek, hisztériák és indulatok mellett. A
kizárólagosságok korát éljük, a több szempontúságnak nincs divatja.
A gypsy punkot játszó Gogol
Bordello ukrán, kínai, etióp, orosz, skót stb. tagokból áll. (Például ITT
és ITT és ITT)
Frontemberük szerint a kor, amelyben élünk egy „remix time”. Ettől ki lehet
borulni vagy mámorba esni, kinek mihez van kedve, de attól a tény még tény
marad. Tekintélyelvű világunkban (nem az a fontos, hogy mit mond, hanem, hogy
ki mondja) szentségtörésnek vehető, de én a Gogol Bordellót is a kérdéskör tapasztalt
teoretikusának tartom.
Andreas Gursky |
Az európai krízis mellett kisebb figyelmet
keltett (vagy sajnos még annyit sem) az Amnesty International jelentése, hogy az
informatikai eszközökhöz szükséges kobaltot Afrikában gyermekmunkával termelik
ki. Évekkel ezelőtt az Idegenek a kertemben filmfesztiválon a Toldi moziban vetítettek
erről egy dokumentumfilmet. (Blood in the mobile) Nem ez az
egyetlen példa a világban a gyermekmunkára vagy a rabszolgaszerű módszerekre. A
lakberendezéstől a divatcikkekig behálózzák a fogyasztói kínálatot. Nagyjából 3
milliárdnyi ember megélne abból, amit 67 ember birtokol, adták hírül nemrég. A
háborúkról, önkényuralmakról, járványokról, a napi szintű életveszélyről nem is
beszélve. Ha elfogadjuk, hogy máshol emberek így élnek, el kell fogadnunk a
világban kavargó migrációt is. Ezt a helyzetet belátással megoldani kell és nem
démonizálni.
Marc Riboud |
Ugyanakkor az is igaz, hogy az
ún. nyugati kultúra a benne élőket egy komfortos mókuskerékbe kényszeríti. Muszáj
habzsolva fogyasztani, trendeket követni, mindig újat venni, mindig a
legkorszerűbbet birtokolni. Nem gonoszságból és mások kizsákmányolásából, hanem
azért, mert meg kell felelni a társadalmi elvárásoknak. Aki nem idomul az
elvárásokhoz, az kikerül a fősodorból, ami nem olyan nagy tragédia, de mégis
sokan annak tartják. Akadnak, akik önként kívül maradnak. Talán feloldozást
kapnak.
Egy internetes közvélemény-kutatás
szerint (YouGov) a válaszadók majdnem fele pozitívnak értékeli a
gyarmatosítás évszázadait a civilizációs vívmányok (pl. vasút, elektronika, oktatás
stb.) elterjesztése miatt. Ez vitathatatlanul érték. A rabszolga-kereskedelem, az
apartheid, a kontinensek pénzéhes kifosztása és az ott élők megalázó
kihasználása azonban sötét árnyékot vet rá. Mások szerint illene végre tudomásul
venni, hogy a Föld lakosai nem a fehér ember szolgálatáért élnek a világban.
Főként, hogy felnőtt egy magasan képzett
nemzedék az egykori gyarmatokon, a gyarmatosítók civilizációs vívmányainak köszönhetően(!),
aki a fehér paternalista magatartást bírálja. Ez nem hálátlanság. Nem azért
tanulunk, hogy tudjunk talpat nyalni. Épp ellenkezőleg: ha valaki tud olvasni,
már eggyel több esélye van rá, hogy ne váljon rabszolgává. Az egykori
gyarmatosítók sem bánják, hogy egy új nemzedék nőtt fel, aki tökéletesen
birtokában van – a nyugati kultúrának. Ezt még csak rossznak sem mondanám, hisz
nagyon sok értéke van. Ha jótékonyan illeszkedik a helyi viszonyokhoz, akkor nagyszerű
eredményekhez vezet. Szerencsére erre is van példa, de példa mindenre van. Kivétel
nélkül félrevezető az általánosítás és az egyoldalú nézőpont.
Stan Grant, Ausztrália egyik
ismert újságírója, a legfőbb nemzeti ünnepükön beszédet mondott
az aboriginal őslakosok elleni rasszista hagyományok ellen. Ő maga is aboriginal
származású. A beszéde óriási vihart kavart. Voltak, akik Martin Luther Kinghez
hasonlították, mások az ausztrál értékek hálátlan sárba tiprójának nevezték. Kimondott
valamit, amiről eddig nem volt illő ilyen szempontból beszélni.
Sokan megállapították már, hogy az
okkultizmus és az előítéletek korát éljük és talán senkit sem fog meglepni,
hogy mi a legfőbb csatornája az előítéletek terjedésének: természetesen az
internet. Az internet a nyitott tájékozódást szolgálhatja egy sokszínű és
sokvéleményű világban, de ugyanakkor a belterjességet és kirekesztést is erősítheti.
Chema Madoz |
Ne legyenek illúzióink az emberi
természettel kapcsolatban. Nem tudunk mit kezdeni a másikkal, akkor pláne nem,
ha különbözik tőlünk. Mások befolyásolása, a fensőbbségtudat, az erősekhez
tartozás érzete erős bódítószer. Mondhatnám, hogy a fejünkbe nőtt redőzött
masszát használhatnánk arra is, hogy a tőlünk különbözőket megértsük. Jobb
lenne egymással együttműködve élni a Földön, hát persze. Úgy tűnik, ez a megközelítésmód
most vesztésre áll a világban, mert mindenki győztes akar lenni. Szerb Antal írta a naplójában: „Első
reakcióim megbízhatatlanok. Ha van időm gondolkozni, talán úgy viselkedem, mint
egy tisztességes ember.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése