Írta: bikassygergel
Ha van varázsló a filmben, René Clair bizonyára az. Nem tagadta, sőt büszke volt rá, hogy Méliés varázspálcáját tartja a kezében. A némafilm tréfás és megátalkodott bajnoka volt. Korai remekében, a Felvonásközben egy bűvész végül a film összes szereplőjét eltünteti pálcájával, önmagát is. A beszélőfilmet azonban René Clairnek nem sikerült semmivé varázsolnia. Az 1930 utáni műveiben (Párizsi háztetők alatt, A millió, Csókszüret) más csak kedves, de nem meggyőző, s a filozófiai sugallatával Chaplint is megihlető nagy igényű műve, a Miénk a szabadság döntő művészi vereség is.
Ha van varázsló a filmben, René Clair bizonyára az. Nem tagadta, sőt büszke volt rá, hogy Méliés varázspálcáját tartja a kezében. A némafilm tréfás és megátalkodott bajnoka volt. Korai remekében, a Felvonásközben egy bűvész végül a film összes szereplőjét eltünteti pálcájával, önmagát is. A beszélőfilmet azonban René Clairnek nem sikerült semmivé varázsolnia. Az 1930 utáni műveiben (Párizsi háztetők alatt, A millió, Csókszüret) más csak kedves, de nem meggyőző, s a filozófiai sugallatával Chaplint is megihlető nagy igényű műve, a Miénk a szabadság döntő művészi vereség is.
René Clair (1898-1981) |
Francia filmrendezőként
elhallgat. Angliába utazik (Eladó kísértet), majd az Egyesült Államokba,
s csak 1946-ban tér haza. Gyermekien nem érzékeli, hogy más világba tért haza.
Paradox módon mégis ez adja a Hallgatni arany minden báját. Ez a film a
rendező makacs vallomása a némafilmhez. Már az első képekben is ezt látjuk:
CINÉMA. Egy filmgyárban vagyunk 1910 körül. A díszleten kecskét vezetnek
keresztül. Angyalszárny lóg a producer szobájának fogasán, s az angyal
szerepére jelentkező lányok hamarosan bukott angyalok lesznek.
A történet Moliére Nők
iskolájának parafrázisa, azzal a különbséggel, hogy itt senki sem gonosz és
senki sem jár pórul, nem keserűen epés, nem gonoszul hahotázó, s nem végtelenül
szomorú, mint Moliére-nél. A legérdekesebb a film időtlensége. René Clair
csodálatos embereivel, csodálatos zörgő masináival együtt „le akar maradni” a
mai korból, s épp így, furcsamód benne marad korában.
Az ilyen istenáldotta naiv
rendező akkor botlik nagyot, ha mese helyett nagy horderejű históriát akar
elmondani. „Az irodalom és a színház történetében van néhány kimeríthetetlen
gazdagságú téma: az óvatos szerzőnek idegenkednie kellene tőlük” – írta maga
René Clair. Az ún. „filozofikus film” nincs igazán a tehetségére szabva.
Az ördög szépsége is azzal
ragad el, amivel majdnem minden René Clair-film. A rendező tökéletes gyermekdedségével. Ha egy
pillanatig is felmérné, milyen súlyos történeti-filozófiai témával küzd, egész
konstrukciója összeomlana, görcsössé válna, elakadna. Birkóznia kellene
tárgyával, s e küzdelemben csak ő veszthetne, lévén alkalmatlan a tárgyhoz,
mint gyerek az atomfizikához vagy a béketárgyalásokhoz.
Csakhogy René Clair
fütyörészik, bukfencezik, szappanbuborékot fúj: egy pillanatig sincs tudatában,
hogy ő alkalmatlan e tárgy filmre viteléhez. Épp szent együgyűsége védi: René
Clair játszik, mint a bűvészetet élethivatásul választó illuzionista. Eszébe
sem jut, hogy birkóznia kellene. Salacrou gondolatgazdag szcenáriumot írt, René
Clair észre sem veszi a gondolatokat: az ő filmje rendkívül szellemes és
villózó tükörjáték két Faust között (vagy két Mefisztó között).
A film elején az idős Faust
doktort (Michel Simon) az ifjú Mefisztó (Gérard Philipe) üdvözli és kísérti
meg. Aztán Mefisztó ifjú lovaggá varázsolja Faustot, és ő öltözik be az idős
tudós képébe. Innen kezdve az egész film mulatságos és kiszámíthatatlan
szerepjáték-tanulmány. Faust és Mefisztó egymás hasonmásai.
Káprázatosan sziporkázik a film
és minden fontosabb benne, mint amiről szólnia kellene. Történetfilozófiát nem
kapunk ugyan, de eszünkbe sem jut, mert a rendező is elfeledte, így mentve meg
egy tökéletes kudarccal fenyegető filmet. A René Clair-paradoxon Az ördög
szépségében bomlik ki legszórakoztatóbban.
Nagy nevetős nekigyürkőzés
következő filmje is, Az éjszaka szépei. Itt mintha fogadalmat
teljesítene, hogy igenis komoly alkotóként, felnőtt emberként össze tudja
foglalni életszemléletét. Hál’ istennek csak a film legvégén jut eszébe a
fogadalma. Addig szokás szerint bűvészkönnyedséggel brillírozott, a végén
azonban furcsán erőlködni kezd. A főszereplő zenetanárt alakító Gérard Philipe
ősemberek és mamutok között dzsipen menekül, d’Artagnan és francia
forradalmárok üldözik keresztbe és kasul.
A film végül önparódiába csap át.
René Clair bűvész is meg varázsló
is. A húszas évek szürrealista filmnyelvi forradalmára, a Felvonásköz
képbűvésze valóban nem lett a képi nyelv, a filmforma megújítója. Filmjeinek
minden érdekességét a jó, legjobb értelemben vett cirkusz technikája adja. A
varieté és a cirkusz belső szabályai és igényei mozgatják, formanyelvét a
filmtrükkök alakítják ki. A filmfantázia szupernovája. Kiábrándító megtudni,
hogy minden egy varieté színháznyi díszletben készült? A szemlélet a lényeg.
René Clair is a film varázslója. Még akkor is, ha művészetének szinte semmi
köze a film lényegéhez.
Könnyű neki. Ilyen
felelőtlenséggel még igazi rossz filmet sem tudott rendezni. René Clair a
filmkép mélyebb, igazi lényegét nemigen látta, nem érdekelte, képi fantáziája
nem így működött. Bármely képsora, egész életműve azzal deríti a nézőt, hogy a
cirkusz mozgóképen lett varázslat igazán.
Legjobb varázslata az 1924-es Felvonásközi szünet. Eric Satie, Duchamp, Man Ray, Francis Picabia.
Igazi szürrealista film, Bunuel sem szégyellhetné.
Legjobb varázslata az 1924-es Felvonásközi szünet. Eric Satie, Duchamp, Man Ray, Francis Picabia.
Igazi szürrealista film, Bunuel sem szégyellhetné.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése