Írta: YGergely
Welles a nagy bűnözők megszállottja volt, óriás a kisstílű gazfickók között. Szó szerint és metaforikusan is óriásira duzzadt csodagyerek, "született zseni", surdoué (túl tehetséges), ennek minden hamari előnyével és későbbi hátrányával. Filmszerepeiben és magánéletében nagytermészetű Falstaff - műve a legnagyobb szabású torzó a filmművészet történetében, és így tovább... Orson Wellesről aligha lehet a veszedelmes közhelyek áradatát elkerülni.
![]() |
Orson Welles (1915-1985) |
Hollywood kedvence
és Hollywood kivetettje. Ilyen volt Griffith, Stroheim és Chaplin is annak
idején, de mit kezdjünk e kétségtelenül igaz és ezért kissé unalmas
párhuzamokkal. Semmit: a közhelyek azért veszedelmesek, mert igazak - és
fájdalom, még ez is közhely...
Orson Welles a
hangosfilm történetének legeredetibb montázsművésze. Formateremtő ereje
Eizensteinéhez hasonlítható. André Bazin posztumusz könyve A kegyetlenség mozija címet
viseli. Rohmer jóváhagyásával Truffaut adta a címet. Majd mindenki, aki belekerült
(Kuroszava, Buñuel például) élénken tiltakozott e minősítés ellen. Orson Welles
is megharagudott. A skorpiók kutatóját nem szabad mérges kígyónak nézni, mondta.
Welles a nagy
bűnözők megszállottja volt. A Sanghaji asszony szlogenje így hangozhatna: „Naiv óriás a himpellérek világában”.
Az ír Michael O’Hara egy szőke milliomosné csábítására kormányosnak szegődik a
dúsgazdagok jachtjára. A jachtot bűnöző trió uralja, mindegyikük meg akarja
ölni a másik kettőt, s rendkívül agyafúrt terveket eszelnek ki: mindegyik
áldozata is, hóhéra is a másiknak. A naiv ír kormányos a film végére szeretne ugyanolyan gonosz lenni, mint a többiek, de ez
csak részben sikerül. „Ártatlan vagyok, tehát hülye” – fogalmazza meg a kaland
tanulságait.
Másutt, több művében
is olyan hírességet játszik, kinek példásnak látszó élete végén azt kutatják,
nyomozzák, vajon nem hétpróbás gazember volt-e ez a sikeres és nagyhatalmú
ember? Az után nyomoznak, hogy ki is, mi is volt régebben, hatalma és hírneve
előtt... tán csak nem alja-gazember?
Még érdekesebb,
amikor maga a nagyhatalmú főhős nyomoztat önmaga után, pénzt, ügynököket nem
kímélve, s addig nem nyugszik, míg ki nem deríti, miszerint ő igenis cégéres
gazember, gyilkos csavargó volt homályos ifjúkorában. Oidipusz, az amerikai
mazochista.
A Gonosz érintésében nagyszabásúan hivalgó ripacs-gazfickó bőrébe bújik, aki csak azon
bukik le korrupt és gyilkos rendőrfőnökként, hogy mint valami bűnbe vénült és
amorálissá hízott Raszkolnyikov, szégyentelen vallomáskényszere támad: képtelen
magába fojtani gonoszságát, unja állandó bűndiadalait és büntetlenségét.
Az Orson Welles
megtestesítette bűn-Góliátok csak ímmel-ámmal színlelik a jót: szeretnének
minél előbb bűnös mivoltukban megmutatkozni. A Welles által életre keltett
aljaember, sikerei szaporodtán elfeledi minden régi gaztettét, de kínozza is a
feledékenység. Az Orson-hős a gonoszság amnéziájának tragikomikus betege.
A Mr. Arkadin hőse, a nagyhatalmú milliárdos egy jelenetben Mikulásnak öltözik.
Lenyűgöző és félelmetes télapó, maga a jószakállú, mesebelinek maszkírozott
Gonosz. Kiábrándult egykori hívők képzelhetik így a mindenhatót, aki valóban
mindenható, ebben nincs kétség – kétség a Jóságához férkőzik, hiszen az ő
mindenható felügyeletével és tevékeny cinkosságával virágzik a bűn. Véres
Bűnmikulás. Arkadin azért is emlékeztet Istenre, mert kétes varsói tanoncévei
óta nincs bűntársa, egymaga uralkodik az egekben, ahonnan aztán önként a
pokolra zuhan. Isten nélkül maradt Sátán volna?
A Mr. Arkadin szemkápráztatóan gyors film. Beállításai, plánozása, vágástechnikája,
miként az Othelló is, a mozinézők lassabb, lomhább,
fantáziátlanabb érzékelésével nehezen követhető. Hollywoodban, a negyvenes évek
végén, nemigen tűrte ezt a piac. Elbántak vele, mint annak idején Stroheimmel.
Orson Wellesnek
nemcsak a „szeme”, hanem a gondolatai, a reakciói, az asszociációs képessége is
gyorsabb, mint a mozinézőé. Ezért nem arathatott sohasem akkora közönség- és
(életében) szakmai sikert sem, mint a szándékolt lassúsággal feszültséget
vászonra ravaszló Hitchcock, akit egyébként ugyancsak nehezen fogadott el
nagynak Hollywood.
Az alig követhető
gyorsaság a bűnfilmek vásznán úgy látszik, nagyobb vétek, mint a kimódoltan
feszültséget gerjesztő lassúság. A bűnt rettegve átélni s a végén megérteni
vágyó néző Hitchcocknál megkapja a maga csalóka és bizonytalan vigaszát.
Humphrey Bogart, a
maga fáradtan szürke kalapjával? Orson Welles hatalmasabb, Rabelais-i figura
annál, hogy elvállalna ilyen szája sarkában elhamvadt cigarettával elénk lépő
figurát, a „poklok szelíd báránya” szerepét. Nála kényelmetlenül érzi magát a
néző: nem elég, hogy lomhán erőlködünk titkai nyomában – erkölcsi világképünk
is meginog, valamiképp hoppon maradunk. Gondolom, Patricia Highsmith is hasonló
okok miatt maradt a bűnregényt olvasók szűkebb körének kultikus szerzője.
Wellest különösen a
bűn születése érdekelte, a genezis. Miért? Mikor? Mitől? Hitchcock természetesnek
tartotta a gonosz uralmát, őt a bűn felcserélhetősége, a technikája, az égiek
közönyének fölfestése tette eredetivé. Orson Welles hőseit a lelkifurdalás
vezeti felderítési kísérletükben, ezért az önpusztításig vivő, rivalgó önleleplezésük.
Nála a bűn szenvedélybetegség.
„Ezer dollárt annak, aki elmagyarázza nekem,
mi a fenéről szól ez a történet”, pattant fel pulykavörösen a Sanghaji
asszony producere. Okkal
dühöngött, világosan látta előre a film bukását. Nemcsak azért kellett buknia,
mert a nézők nem fogadták el „a gyilkos Rita Hayworth” figuráját.
Minden Orson-film
tántorog, soha nem találja egyensúlyát, botladozik. Nemcsak itt: a
Gonosz érintése és a Mr. Arkadin is hasonló tulajdonságokkal
terhelt (vagy mégis: áldott?). A történet szálai bonyodalmasan, kuszán
túlfeszülnek. Sokáig senki nem tud semmit, a közönség gyakran a legkevésbé.
Minden szabálytalan: ez hagyján, de a néző ilyen mérvű magára hagyása a film
ellen kezd dolgozni. Mégiscsak gyilkosságokról van szó, meg a méltó
büntetésről. Hogy miért gyilkolnak a gyilkosok...
Orson Welles nem
igazán „profi”, tán nem is ez a célja vagy becsvágya. Leküzdhetetlenül másképp
lát, másképp fogalmaz, mint a profik. Dacol Hollywood mestereivel.
Orson Welles
alapszíne természetesen a fekete. Lebernyeg, árnyék, gondfelhőzte arc. Pufók
balek, pufók gyilkos, tekintélyes bűntudattal. Mindig az élet gátlástalan
császára, akit azért bármikor letaszíthatnak: bizonytalanabb, esendőbb
hatalmasság bárkinél. Örökzsarnok vagy perc-diktátor, maga se tudja, pünkösdi
király. Mintha sohasem akarná elhinni, hogy győzhet. Ha végképp győztesnek
tartja a világ, ő száll szembe végpusztulásig önmagával.
Bűn-bámulata a
kamaszlelkű mazochistákéra emlékeztet. Meggondolandó, hogy mégis Othellót
választotta nagy szerepéül, s nem Jagót. Megható, mennyire szerette Falstaff
alakját.
Hiszen csak bámulta
a szörnyetegeket, de nem őket, hanem a jámbor pufi-kolosszusokat érezte közel
magához. Maga is közéjük tartozott. Azért kutatta oly dühös kíváncsisággal,
undorodó vonzalommal a nagy gonoszokat, mert ellentétei: miféle is ez a ragadozó állatfaj? Arkadin „a skorpió logikájáról”
tart lenyűgöző kiselőadást: mindhiába. Orson Welles belebújt a figurába, mégsem
érti.
Welles előtt
valószínűleg pályája végéig izgalmas rejtély maradt a skorpiók és az
áspiskígyók logikája, és rejtély marad a néző számára is. Megoldatlan, de
hasznos és termékeny rejtély.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése