Írta: Inkabringa
A világ azon része, amelyikre amúgy is mindenki figyel, tavaly ünnepelte William Shakespeare születésének 450. évfordulóját és jövőre emlékeznek meg halálának 400. évfordulójáról. Shakespeare azon ritka emberpéldányok között van, akinek felemlegetéséhez nincs szükség túlságos nagy felhajtásra.
A világ azon része, amelyikre amúgy is mindenki figyel, tavaly ünnepelte William Shakespeare születésének 450. évfordulóját és jövőre emlékeznek meg halálának 400. évfordulójáról. Shakespeare azon ritka emberpéldányok között van, akinek felemlegetéséhez nincs szükség túlságos nagy felhajtásra.
Évszázadok óta divatban van. Egy
egész brand épült rá, ami fényes siker, bármelyik marketinges megirigyelné.
Örökké színpadon van, folyton filmre forgatják, állandóan idézik, személye
körül szövevényes legendák burjánoznak, drámáit ismerik, elemzik, utánozzák,
megtagadják, kifordítják, felfedezik, megkövezik, attól függően, hogy épp mit
diktál a korszellem.
A szépírók évszázadok óta rajongják
és jajongják egyszerre, mert Shakespeare meg az ókori görögök jóformán minden
lényeges emberi konfliktust és érzést megírtak már.
Shakespeare kortársunk, jobban és
mélyebben, mint némelyik valódi kortársunk. Kortársa volt az elmúlt
évszázadoknak is. Nyilván a témái, az örök zagyva lélekörvény, a mindig jelenlevő
emberi jellemek, a színpadra termettség stb. is közrejátszik ebben.
De a legfőbb oka annak, hogy örök
kortárs tud maradni, a rugalmassága. A világra nyitott kíváncsiság, empátia és rugalmasság
a legjobb emberi tulajdonságok. Az összes többi csak folyománya ezeknek.
Shakespeare is tud valami ilyesfélét sugározni a műveiben: képes átlátni saját
határain, átugrani önmagának és korának korlátait. Nem tűri a kanonizálást
(mindig megpróbálják pedig), nem fél a „korba keveredéstől”, nem óhajt
talapzatra mászni. Épp ezért minden korszak megtalálja benne a magára vonatkozó
aktualitást. Az alkotók gyurmázzák, tekerik, forgatják kedvük szerint.
Megbotránkozni csak az ízléstelenségen és tehetségtelenségen lehet, másként
lekiált az ítész fejéről a vaskalap. Shakespeare sosem lesz elavult irodalmi
anyag. Inspirál, piszkál, felkavar még most, a 21. században is.
Mi sem bizonyítja jobban, mint hogy
kedvvel építenek rá a legifjabb nemzedékek és a legdivatosabb irányzatok is. A
Shakespeare-darabok feldolgozásainak se szeri, se száma. Véletlenül se
belekezdve egy vég nélküli felsorolásba, csak Leonard Bernstein West Side story-ját említem, amit a Rómeó és Júlia ihletett, és Tom Stoppard
Rosencrantz és Guildenstern halott
című drámáját, aminek alaptémáját a Hamlet
adta. Mára már ezen művek is klasszikussá váltak.
Azt hiszem, a 20. század vége óta
a rövidítés és tömörítés korát éljük. Az a jó, ami rövid. Egymondatos, vagy
egyszavas, de még az sem fontos. Információk garmadája minél kisebb bizgentyűbe
tárolva. Értéke annak van, ami célratörő, hatékony és hasznos – most, azonnal, rögvest.
És a gyorsaság a legfontosabb, mert máris jön a következő nagy hatás –
headline-stílusban.
Shakespeare-nek meg sem kottyan
ehhez alkalmazkodni. Világszerte nagy sikereket arat a Reduced Shakespeare
Company, akik névadójuk sokrétű drámáit bámulatos humorérzékkel csonkolják
néhány percnyi hosszúságúvá (ITT
például). Nyomdokaikon haladva Magyarországon is nagy siker a S.Ö.R.
(Shakespeare Összes Rövidítve). ITT
egy kis ízelítő.
Elmondhatjuk, hogy a digitáliskor
szereti és használja Shakespeare-t. Mike Young illusztrátor könyvborítókon ábrázolja
Shakespeare drámáit hiper-minimalista eszközökkel.
Evan Roberts tervező grafikus a
világirodalom legnagyobbjainak egy-egy mondatához készít digitális
illusztrációt. Igazi 21. századi műfaj. Egyetlen mondat egyetlen képben.
Shakespeare annyira kortárs, hogy
hiteles portréját is megalkották digitális művészek. Ha ma élne, talán így
nézne ki a trendi, sikeres forgatókönyv- és drámaíró William Shakespeare.
Aki pedig azt hiszi, hogy
Shakespeare-t manapság nem kell olvasni csak eladni, annak itt a cáfolat,
hiszen egy T-shirt brandet építettek az ő idézeteire. Neve is van: Shirtspeare.
Annyi butaságot írnak a pólókra manapság, ezt legalább érdemes elolvasni a
metrón velünk szemben ülőről.
A virtuális világ is kegyeibe
fogadta Shakespeare-t. Sikeres számítógépes játék épül drámáinak szereplőire. Virtuális
fantáziát szikráztató ötlete a játéknak, hogy a drámák szereplői keverednek
egymással, és Lady Macbeth megküzdhet Lear királlyal, vagy találkozhat Jago és
III. Richard.
A mai kortárs angolszász írók sem
mennek el Shakespeare mellett, fittyet hányva szellemének. Egyedülálló
kezdeményezés a Hogarth Shakesperare project, melynek keretében az angol
nyelvterület legsikeresebb írói újraalkotják saját stílusban, mai környezetben
Shakespeare drámáit 2016-ra, halálának 400. évfordulójára. Jo Nesbo, a
skandináv krimi világszerte ismert képviselője a Macbeth nyomdokain indul el. A kanadai Margaret Atwood a Vihart dolgozza át a mára. Gillian Flynn
Gone Girl című regénye néhány éve
igazi bestseller volt, David Fincher filmre vitte, nálunk is bemutatták Holtodiglan címen. Ő a Hamletet írja meg 21. századira.
Shakespeare még a
társadalomtudományt is inspirálta, hiszen Erving Goffman Az én bemutatása a mindennapi életben (1959) című könyvében a
szociálpszichológiában máig elismert elméletet fejtett ki. Kiindulópontja pedig
Shakespeare egyik mondata volt az Ahogy
tetszikből: „Színház az egész világ.
És színész benne minden férfi és nő. Fellép s lelép, s mindenkit sok szerep vár
az életében.” Goffman szerint a társadalomban élő emberek szerepet
játszanak azért, hogy társadalmi pozíciójuknak, státuszuknak egy adott
szituációban meg tudjanak felelni. Az egyén legfőbb törekvése, hogy a róla
alkotott képet kontrollálhassa és irányíthassa. Társadalmi viszonyrendszerek,
elvárások, erkölcsi és viselkedési szabályok szerint élünk. Ha úgy vesszük, ez
is egy szerep. Ha kimozdulunk a meghitt és biztonságos családi-baráti közegből,
ahol önmagunk lehetünk, szükségünk van ezekre a szerepekre, mert általuk
könnyebben boldogulunk a társadalmi térben. Goffman elméletéről egy szellemesen
zanzásított animáció ITT
megnézhető.
Shakespeare tehát kommersz és
intellektuális, innovatív és tradicionális egyszerre. Nem is csoda, hogy 450
évesen is a csodájára járnak. Ha elég empatikus, nyitott és rugalmas lesz az
emberiség, akkor újabb 450 év múlva is szertelen kortársiassággal
ünneplik majd.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése