Írta: Inkabringa
Az aktuális döntnökök a kulturális antropológia egyetemi oktatásának beszüntetését fontolgatják félig-meddig vagy tán egészen. Ebben nincs semmi rendkívüli, megdöbbentő, még csak váratlan sem.
Az aktuális döntnökök a kulturális antropológia egyetemi oktatásának beszüntetését fontolgatják félig-meddig vagy tán egészen. Ebben nincs semmi rendkívüli, megdöbbentő, még csak váratlan sem.
Valójában az a rendkívüli, hogy
nagyjából húsz évvel ezelőtt létrejöhetett ez a képzés Magyarországon. Kész csoda. Kellettek hozzá varázslók, mint Boglár
Lajos Budapesten és Kunt Ernő Miskolcon, akik minden szembe széllel dacolva megalapozták
a kilencvenes évek elején e tudományszak egyetemi képzését.
![]() |
Boglár Lajos |
A kulturális antropológia nem fura tudósok egymás szórakoztatására fenntartott belterjes gyülekezete, hanem elsősorban egy szemléletmód, ami megkönnyíti a társadalmon belül az egymás mellett megférést. Ez a szemléletmód azonban élesen elüt attól, ahogy ebben az országban látni illik/illett a világot most is és eleink idejében is.
Talán az antropológiának azért
olyan küzdelmes utat törnie a jól betokosodott világértelmezések között, mert magas
falak tornyosulnak előtte az évszázadok alatt összehordott megszokásokból.
Az antropológiai szemléletmód jelent
nyitottságot, empátiát, egyféle szemlélődő magatartást, megoldást kereső értelmezést. Jelenti,
hogy a mások igazsága is érdekel, és törekszem azok megértésére is, akik engem
nem értenek meg. A saját értékrendet nem lehet kizárólagos mércének tekinteni. Az
antropológiai szemléletmód nem ítélkezik, hanem értelmez. Nem igazságot akar
tenni, hanem igyekszik megismerni mások másféle igazságát, párbeszédet
kezdeményezni, és megoldást találni. Nem diktál, hanem generál és egyensúlyt
teremt. Az értelmezésnek pedig sosem lehet vége, mert amíg élet van, addig
változás is van.
![]() |
Kunt Ernő |
Talán ez a legnagyobb „hibája”, hogy olyan képlékeny, kilóg minden kasztból, kisétál minden ajtón, amit rá akarnak zárni. Nem lehet skatulyába zárni, pláne nem lehet irányítani és befolyásolni, mert kritikus azokkal, akik másokat irányítani és befolyásolni akarnak. Az antropológia nem hajlandó elfogadni az egyféleséget, hogy nincs átjárás a társadalmi csoportok között. Márpedig ha nincs átjárás, akkor a szegmentált csoportok felszínes és egyoldalú tapasztalatok alapján különféle téves elképzeléseket gyártanak és örökítenek tovább más szegmentált csoportokról, amik szépen gyorsan makacs sztereotípiává kötnek az agyakban. Erősítve ezzel a meg nem értést, közönyt és türelmetlenséget, a párbeszédre képtelenséget.
„Megfojtunk mindenkit, aki nem éli a mi életünket (nem jut eszembe
hirtelenül, hogyan mondják ezt magyarosabban)”- írta Ady Endre a 20. század
elején. Hagyományőrző nemzet vagyunk...
Ennek oldására remek eszköz
lehetne a kulturális antropológia. Mert az antropológus odamegy, megnézi,
megfigyeli, megkérdezi, sőt megtapasztalja. Nem úgy, mint egy újságíró, nem
úgy, mint egy művész, nem úgy, mint egy lelkipásztor, pláne nem úgy, mint egy
politikus. Az antropológia egy küszöb, amin bárki megállhat, hogy higgadtan betekintsen
oda, amiről addig semmit nem tudott, csak az elképzeléseit táplálgatta. Nyitott
terep, ahol találkozhatnak hitek, eszmék, életmódok - és valós ismereteket
szerezhetnek egymásról. Azon csoportok véleményét is hallatja,
akik alig vagy sosem jutnak szóhoz, akiket a tempót diktáló csoportok
lesajnálóan, avagy felháborodva „megmagyaráznak” és elképzeléseik szerinti
dobozba zárnak. Az antropológia egyformán és elfogulatlanul tekinti kutatásra érdemesnek a számkivetettet és az elitet is.
![]() |
Az Igazgyöngy Alapítvány tanulóinak festménye |
A másik kibírása, más nézőpontok
elismerése, más ízlések és értékek elfogadása nem könnyű. Legalábbis úgy nem,
ha meggyőződéssel hisszük, hogy a saját értékrendünk a mértékadó, mert akkor
hódolókra és megvetettekre osztjuk a világot. Csakhogy ezzel elvesszük az élet
élvezetét. Beleveszünk az acsargó önigazolásokba – és már megint ott vagyunk,
hogy nem figyelünk egymásra.
Az
antropológiában a holisztikus szemléletmód a meghatározó. Az antropológus-képzésben a filozófiának és a pszichológiának is fontos szerepe van. Meg kell ismerni önmagunkat, személyiségünket, korlátainkat,
és képessé kell válni készen kapott ideológiák kényelmes túraútvonala nélkül is
a világról gondolkodni. Így tudunk túllépni saját életünk keretein és elismerni
más életek kereteit. Ebből még jó is lehetne.
A jövőbeni értelmiségi ifjakat nevelő
tervek szerint erre nincs szükség. Az antropológia nem
egy belenyugvó tudományág, protestál, vitázik, és értelmez, folyton értelmez.
Pénzre, profitra fordítható haszna nincs. De még ez sem igaz. Vannak országok,
ahol gyár, autópálya, iskola, falu-város építéséhez/bontásához is gyakorta kérnek antropológiai szakvéleményt. Nem azért, mert szép a lelkük, hanem a praktikum miatt: az a
lényeg, hogy hosszú távon működjön, ahhoz pedig nem elég a szemfényvesztés és a
punktum, ahhoz a résztvevők involváltsága kell. Ha ez nincs meg, akkor jobb bele sem kezdeni, mert csak idő
kérdése, hogy dugába dőljenek a másokra erőltetett szép remények. Itthon az
antropológiai szakértelemre nincs kereslet, csak elvétve találunk pozitív példát.
Mindenkinek csak ajánlani tudom
az efféle szemlélettel való találkozási alkalmakat (cikkek, tanulmányok,
filmek, beszélgetések, előadások stb.), ilyen például a Szimbiózis Napok
Budapesten, ahova idén sajnos nem jutottam el az egyszerre két helyen levés
kínzó problémájának megoldatlansága miatt, pedig nagyon jó ott lenni. De ilyen terep a dokumentumfilm is. Például Ember Judit filmjeit is érdemes nézni: tanulni lehet világra nézését, empátiáját.
Azokat, akik rosszallják és haszontalannak tartják az
antropológiai szemléletmód kisarjadását e honban, s módfelett szeretnék
száműzni, nem sok jóval tudom kecsegtetni. Húsz esztendő hatalom, és ez idő
alatt sokan tanultak kulturális antropológiát, és még sokkal többen ismerik ezt
a szemléletmódot, még ha nem is tudják néven nevezni. Lépten-nyomon találkozom velük olyan helyeken is, ahol nem is
számítok rá. Ez a szemlélet már itt van velünk, nem tűnik el.
A szorongatott helyzetben levő
honi kulturális antropológia jelen állapot szerint csak egy világra nyitottabb
korban reménykedhet. Aki nemzetgazdasági szempontból is értékes idejét
fecsérelte már irodalom vagy kultúrhistória lapozgatására tudja, hogy az örök időkre
rezonáló mondatok kifaragásához kell valamiféle kortalan értékteremtésre való
könnyed készség. Úgyhogy megint csak Adyt idézem: „Nekünk
egyes-egyedül kell gondoskodnunk legszükségesebb, legemberibb lelki táplálékunkról, a
vastartalmú zöldfőzelékről, melynek optimizmus a neve.”
Tájékozódási pontként, a teljesség igénye nélkül, ajánlunk néhány kulturális antropológiai oldalt, ahonnan további hasonló témájú oldalakra lehet eljutni:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése