Írta: YGergely
Kosztolányi Dezső élete harsogó öröm- és szenvedéstörténet volt.
Kosztolányi Dezső élete harsogó öröm- és szenvedéstörténet volt.
A magyar irodalom huszadik
százada a tankönyvek szerint Ady Új versek című kötetével kezdődik, de a
tankönyvek mindig túl komolyak. A magyar irodalom két kamasznaplóval kezdi a
huszadik századot: Karinthyéval és Kosztolányiéval.
Szó szerint nulla óra nulla
perckor: mindketten a század első másodperceit várva az óraütéssel, ott ülnek
naplójuk felett.
Kosztolányi nem volt
olyasféle csodagyerek, mint unokafivére, Brenner Józsi (Csáth Géza) vagy
Karinthy.
A tizenhárom és fél éves
Karinthy gyerek-irkafirkás naplójával naivul sziporkázó géniusz-nebulónak
látszik. 1900. január elsején mindenesetre sokkal eredetibb, mint a nála
idősebb Kosztolányi.
A Naplók – Levelek gyűjteményben
megrendítő és fájdalmas regénnyé, többszereplős levélregénnyé kerekedik Kosztolányi
élete. Minden olvasó maga döntheti el, kik e regény hősei.
Az első bizonyára az
egyetemista Babits Mihály. A másik nyilván Csáth Géza, akihez sokáig az idősebb
(unoka)fivér fölényével és némi agresszivitásával szól (de akkor is mindig
szeretettel és a tehetsége elismerésével), később megmenteni próbálja
morfiumszenvedélyéből, tudjuk, sikertelenül. Bújtatottan is nagy érzelmekkel,
féltékenységgel, rivalizálással, szeretettel átitatott levelek.
Egyetemistaként állandóan
költözik, havonta másik címet ad meg. Milyen is Pest Kosztolányi-térképe?
Számára az Üllői úti fák igazi élmény volt, átélte, köztük lakott.
József körút, Baross utca, Üllői út: mindig ugyanaz a városrész, de annak
minduntalan másik szeglete. Költözési, menekülési inger vezette, vagy prózaibb
okok? Érdekel ez annyira, mint hogy Ibsen hatott-e rá előbb, vagy Schopenhauer.
A halálon kívül egyetlen
témája van: a nők. Minden nőbe szerelmes volt, kamasz kislányba, szép színpadi
csillagba és rút utcalányba. Úgy sejtem, ő teremtette (írta) mindegyiket.
Már az új magyar literatúra
ünnepelt poétája, vezető publicista nagy lapoknál, előtte a világ, hinnénk, és
ő titokban egy vidéki fiatal lányba szerelmes. Lányi Hedvig: ő a Fecskelány.
Nem hiszem hogy Somlyó és Karinthy tudott róla: kegyetlenül, rimbaud-i
dölyffel, fekete izzással hahotáztak volna ott a New York zajos karzatán. Ez a
Fecskelány kegyetlen gyötrelmeket okozott neki.
Ekkor azonban hirtelen,
vizsgáit le nem téve napilapok vezető publicistája lesz. Munkamániás öröm- és
élethabzsoló. Babits számára (s kicsit a mai olvasónak is) elképesztő fordulat,
de maga Kosztolányi hamar túl van a csodálkozáson. Vagy csak leplezi?
„Ma, kedvesem, egészen más idők járnak. Az öntudat korszakát élem. Testemet, lelkemet megvették. A szerkesztőségekben le vagyok kötve. Minden tollvonásomat megfizetik.”
„Ma, kedvesem, egészen más idők járnak. Az öntudat korszakát élem. Testemet, lelkemet megvették. A szerkesztőségekben le vagyok kötve. Minden tollvonásomat megfizetik.”
Kosztolányit a vezető napi-
és hetilapok valóban nagyon megfizették, éjjel-nappal sokat dolgozott.
Kosztolányi nagyon sok
magánlevélben pózol. Önmagának írja őket, meg az utókornak. A
Kosztolányi–Juhász–Babits-levelezés a magyar literatúra egyik legnagyobb
dokumentuma.
Irodalmi művet, fikciót sem
könnyű megítélni, magánlevelezést tudóskodva is bizarr lenne. Jobb, ha inkább
idézek. Ezt Harmos Ilona színésznőnek, későbbi feleségének írta: „Édes kisasszony, művésznő és bűvésznő,
kígyóbűvölő, költőtáncoltató, tűzvész és hűsítő ital, koporsó és virágágy,
szeretnék reád heveredni. Ha megcsaltál, nem baj. A korbácsot is szeretem,
amellyel véresre vered az életemet.”
Azután az élet és a
hétköznapok, minden ember giccsei következnek. Az élet, melyet minden ember
átél, de melyből csak a költő teremt másik világot.
A munka robotos,
Kosztolányinál robotban is színes évei jönnek. Tevan, Kner, írók, fordítók.
Thomas Mann-nal németül, a legtöbb íróval franciául levelez, Gorkijnak olaszul
ír Caprira, Emil Isacnak magyar nyelven, de románul is (szótárral).
Egyszerre arról lelkendezik,
hogy elhagyja a legendás zöld tintát, és géppel ír majd. Az első írógép
ámulatba ejti. Ő, a „lila tinták” költője szenvedélyes gépíróvá vált volna? Nem
vált, továbbra is kézzel írt. Mi történhetett a fénylő géppel? Megunta? Dühítette?
Eldobta?
Vannak itt nagyobb távlatú fordulatok is persze.
Mindent irodalomnak lát, még
önmagát is, még halálakor is. „Tudom,
hogy meg kell halnom. Egy óriási feladat előtt állok, s majd én is túlesem
rajta, mint annyi millió ember a világ teremtése óta.” Ezt még betegsége
előtt írta, de bármikor is, a Napló egyetlen, nagy témája a halál, a
meghalás nagy feladata. E nélkül kevéssé – sehogy sem – volna érthető az utolsó
évek költészete.
S e költészet ismeretében,
meg minden régebbi írása ismeretében az utolsó szerelem Radákovich Mária iránt
valóban olyan, mint egy töredékben maradt Kosztolányi regény: a legszomorúbb, a
legdrámaibb, fájó és felemelő, mint a Szeptemberi áhítat. (Parti Nagy
Lajos írt belőle dokumentumdrámát.)
Kosztolányi szerepjátszása
és nagyszabású, hiszteroid nárcizmusa és őszintétlensége hol zavar, hol
lenyűgöző (még gyerekével gügyögve, még pokoli kínok között, még halála előtt
sem őszinte, mert szerepet játszik).
A felnőttkori és töredékes Naplóban
viszont alig van póz. Ezt önmagának írja, gyorsírással. Munkaanyag. Sok
bejegyzés olvasható utolsó félbe maradt művéhez.
Sohasem a leveleiben
őszinte, de az olvasóknak szánt írásaiban igen. Nagy szerencse, hogy a Napló
minden ízében őszinte. Úgy titkos magánnapló, hogy majdani vagy volt művek
mindenkit érdeklő kommentált nyersanyaga, egy töredékeiben is nagy, olykor
legnagyobb regényének látszó félkész anyag. Félkész? Ő jobbat tud: „ákom-bákom anyag” – mint e gyorsírásos
naplóvázlatban maga írja, ragyogó találattal.
Gyakran érezzük magunkat
feszélyezve írók magánleveleit olvasva. Itt sokkal kevésbé, mint másutt.
Kosztolányi majd minden levélsorát költészetté tudta festeni. „Az író legyen
indiszkrét” válaszolta a Nyugat körkérdésére. Ki tudja, tán minden levelét az
utókornak szánta, szégyentelenül.
Az indiszkrét mű azonban, ha igazán értékes és jó, el is veszti mérgét.
Magánlevél oly ritkán műalkotás. Kosztolányinál is nagyon ritkán, s furcsa mód
mégsem zavar, egyszerre érzem fikciónak és dokumentumnak.
Kedvencem Orbán Ottó verse,
ezt szeretem mondogatni, nem az irodalomtörténetet lapozni. Ugyanazt érezteti
meg, amiről Gyergyai Albert beszélt egy Nyugat-esten, ahol arról
kérdezték, milyen költő volt Kosztolányi? A hangyák szemével (mondja Gyergyai):
„jámbor ötvös, szavak céltalan ötvözője,
négy fal közt lapuló lázadó, istentelen aszkéta.” A tücskök szemével: „vándormadár, átváltozó művész, bűvész,
angolna, megfoghatatlan”.
Nem is tudom, Orbán Ottó
versének melyik szakaszát idézzem. Mindet szeretném. De legalább az elsőt. „Ingatag
menny alatt ingatag létező, sztoikus mester és link alak, K. Dezső.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése