Írta: Inkabringa
Miért választok ki egy filmet a sok közül? Például, mert olyan helyen vetítik, ahol szeretek lenni. További vonzó tényező, ha olyan országból származik, melynek filmtermésében nem járunk szügyig. Mert a világ sokféle, mi meg nagy büszkén csak egy szűk szeletére fixálunk. Érdekes lehet a gyártási körülmény is, vagy a fősodortól elütő forma, netán egy örök emberi téma. Sok oka lehet, ha egy filmet megnézek.
Miért választok ki egy filmet a sok közül? Például, mert olyan helyen vetítik, ahol szeretek lenni. További vonzó tényező, ha olyan országból származik, melynek filmtermésében nem járunk szügyig. Mert a világ sokféle, mi meg nagy büszkén csak egy szűk szeletére fixálunk. Érdekes lehet a gyártási körülmény is, vagy a fősodortól elütő forma, netán egy örök emberi téma. Sok oka lehet, ha egy filmet megnézek.
Ezúttal az Alpha című filmet választottam. Azért, mert a Titanicon vetítették,
ahova két évtizede mindig benézek. Azért, mert a friss görög
film nem mindennapos élményem. Azért, mert közösségi finanszírozásból
készítették, és nem kellett hozzá filmcézárok kegyeit keresni. Azért, mert fekete-fehér,
ami felsejdíti a reményt, hogy a film nem csupán színpompás árucikk, hanem a fények
játéka gondolatokkal és érzésekkel. És végül azért, mert a több évezrede
aktuális Antigoné az alapja.
Ha nem is volt világfordító
élmény, érzéketlenül sem hagyott. Nem hibátlan film, inkább kísérlet: a képpel
és a gondolattal, a térrel és az emberi arccal. Fények-árnyak feleselő
párbeszéde egy jól megkomponált fekete-fehér filmben. A napsütés érzetét
legjobban a színeket száműző film adja vissza.
Belecsúsztak félresiklások, túlzások,
afféle „művészkedések”, olykor bosszantó, bénító, zavaros túlhajtások. De villanásokra
Pasolini, Carl Theodor Dreyer és Marina Abramovic is eszembe jutott. Ahogy
eszembe jutottak az ókori görög színházak is. Mi mindenen volt képes töprengeni
akkoriban a közönség egy monstre drámaversenyen? Az akkor felvetett kérdésekre
máig nincs megoldás.
Jog és igazság, hatalom és erkölcs,
szeretet és uralom. Ez az alapkonfliktus Antigoné és Kreón között. Kreón az
állam törvényét képviseli kemény következetességgel, Antigoné az istenek
törvényét. Én inkább azt mondanám, az emberségét. Mert az isteneket is az ember
találta ki magának, hogy egyensúlyra leljen az állati ösztön és az emberi egymásra utaltság között. Egyik ember a másiknak miért hinne? Egy emberfölötti
irányító hatalomban miért ne hinne?
Az Alpha olyan, mintha az Antigoné
prológja lenne. Itt nincsenek parázs szópárbajok Antigoné és Kreón között. Kreón
meg sem jelenik, csak maszkos-egyenruhás fogdmegjei. A drámai konfliktus nem
Kreón és Antigoné között zajlik, hanem Antigoné és halott testvére, Polüneikész
között. Szophoklész drámájában érte küzd Antigoné, az Alphában a holtában ráhagyott lázadásával. Antigoné itt a lázadás
ellen lázad. El akar bújni a küzdés elől. Nem akar ellenállni, nem akar
véleményt mondani, nem akar szembemenni. Kínlódva lassan megérti: nem kerülheti
el sorsát. Nem azért, mert elvekre, eszményekre, magasztos célokra talál. Ezeket
semmibe vehetjük, cserélhetjük, eldobhatjuk.
Antigoné a legfontosabbat érti
meg kétségbeesett kapálózása közben. A testvérét szerette, és ez a szeretet
kötelezi. „Gyűlölni nem születtem én, szeretni csak” – mondja Szophoklész
drámájában.
Tudtak valamit az ókori görögök,
ami nekem nagyon hiányzik magabiztosan praktikus világunkból. Szégyenkezés nélkül
képesek voltak tépelődni olyasmiken, melyek által ugyan nem jutunk gyorsabban
messzebbre, magasabbra, nincs mérhető hasznuk, mégis fabatkát sem ér az ember
élete a róluk való gondolkodás nélkül.
Ezért ültem végig egy mai
görög fekete-fehér filmet, ami nem is remekmű, nem is hibátlan, de mégis töprengésre
késztet, ahogy egykori közönségét Szophoklész.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése