Írta: YGergely
Oliveira a modern film leglassúbb nyelvezetét beszélte. A drámai pillanatokban is epikus kíváncsiság hajtotta. A legismertebb portugál filmrendező hetvenéves korában találta meg stílusát. Lassú ritmusú, nagy csendekkel, halk beszélgetésekkel, mozdulatlan beállításokkal felvett, gyakran három órás filmek alkotója lett. Elmélyültség és érzelmes türelem kell a befogadásukhoz.
![]() |
Manoel de Oliveira (1908-2015) |
Fiatalon rendezi a soha ki nem virágzó „portugál
neorealizmus” egyetlen remekét (Aniki Bobó),
azután keveset hallat magáról. Két nagy szünet is megszakítja pályáját,
évtizedesnél hosszabb pauza mindkettő. Néprajzi tanulmányokat folytat és
fotóművészetet tanul (németországi ösztöndíjjal), később földbirtokát
igazgatja. Nemes, úri kívülálló a Salazar-diktatúrában.
Keveset forgató, súlyos szavú, roppant igényes
alkotó, akinek minden munkája elüt az előzőtől. Oliveira, kis-visszhangú filmesztéták adta
életmű-díjai nyomán ráébredt, tehetsége csak rügyet bontott, legjobb filmjeit
éltes mesterként fogja megrendezni.
Oliveira a japán film nagy csodálója volt,
többször elmondta, mindenekelőtt a lassúságuk nyűgözi le őt. Nagy hatást tett
rá a kabuki színház. Oliveira filmjeinél zavarban vagyunk. Színház,
mely elleste a japánok ritmusát? Irodalom, melynek a megmozduló kép az anyaga?
Nem az első eset a modern filmtörténet nagy alakjainak pályáján. A mai
filmnyelv megteremtői közül először talán Renoir fordult vissza a színházhoz. Truffaut is
kísérletezett ilyesmivel. Figyelemre méltó Alain Resnais példája.
Oliveira dokumentumfilmes neorealistaként
kezdte. Porto szülötteként egy olasz neorealizmust megelőző filmet forgatott
csavargó gyerekekről (Aniki Bobó). 1942-ben készítette, épp, amikor Visconti az Ossessionét. Később André Bazinnek azt bizonygatja, hogy az ő korai
filmje csak látszólag rokon az olaszokéval, nála nem a társadalombírálat, de a
költői játékosság a szembetűnő. Legyen.
![]() |
Aniki Bobó (1942) |
Oliveira a legdramatikusabb, halálos
végzetdráma-históriákban is az epikát láttatja. Az epika csendes szavú,
bánatosan könnyező költőiségét. Mizoguchi és Ozu lélegzetmódja
inkább az övé, mint a drámai csúcspontokkal építkező Kuroszava zseniális
aritmiái.
„Lefilmezni a szöveget.” Oliveirának a csendes beszédhez, az
elhallgatásokhoz, a lassan mélázó párbeszédekhez volt érzéke. Meg a voix-offhoz, a
kommentárszöveghez. Van olyan filmje, melyben – miként más módon Marguerite Durasnál – két kommentátor kíséri a
képeket.
Az időn kívüliség sok mindent kezd sugározni: az
érzelmek halk mágneses terét, enyhe fantasztikumot.
Történelmen kívüli, társadalmon kívüli, csak a
lélek mélye érdekli? Nem egészen így van. Oliveira joggal volt büszke a „szegfűk
forradalmára”, 1974 áprilisára. A katonák fehér és piros szegfűt tűztek a
fegyverekre. Portugália a modern történelem legvértelenebb forradalmát élhette
át.
A gazdag és ősi nemes családból származó Oliveirát a hatvanas években néhány napra le is
tartóztatják, közismert másként gondolkodó, a finnyás, úri-liberális fajtából.
Oliveira egyik legérdekesebb, életműve
egészétől eltérő filmjét, a forradalmat megelőző portugál gyarmati háborúról
készítette. „NEM, avagy a
parancsolás hiú dicsősége” – brechti tantörténetet látunk, melyben az
angolai dzsungelbe küldött portugál hadnagy hazája középkori történetét meséli. A középkor ironikus láttatásával
együtt a jelen szürke realitása az illúziók tartalmától fosztja meg a nemzet történelmét.
Ez legalább annyira „anti-brechtes”, mint Brecht szelleme
szerinti.
![]() |
NEM, avagy a parancsolás hiú dicsősége (1990) |
E míves, a színpad terét, de a regény, az epika
idejét megteremteni vágyó, lassú ritmusra, lelassulásra képzett képfestő,
hinnénk, messze került mindenfajta avantgarde szemlélettől, s képzelete a
hibernáltak fantasztikus lassú szívverését idézi. Nem egészen. Egyik
legjellemzőbb és legjobb filmje, a Kannibálok ugyancsak
„bunueli” fogantatású szürreális tragikomédia. Emberhúst esznek benne az
arisztokrata örömszülők, bár a nézőt talán jobban sokkolja, hogy az egyik
ál-horror amorózó afféle sci-fibe való „mű-ember”.
![]() |
Kannibálok (1988) |
Oliveira legtöbb művét portugál dráma- s
regényírókból meríti. Elsősorban Camilo Castelo Branco regényeiből.
Az egyetlen külföldön is ismert (magyarul is olvasható) múlt századi portugál
prózaíró Eca de Quierós. Castelo Branco –
akit Oliveira bizonytalanabbnak,
de mélyebbnek mond – csak hazájában becsült szerző.
A Francisca a baráti mazochizmus intellektuális
filmje. Dacosan anti-film, hiszen, a kamera nem mozog, a színészek teátrálisan
középre ülnek, szemben a nézővel. Nála az az avantgarde-gesztus, hogy nem
akarja kihasználni a film lehetőségeit, eszménye a lecsupaszított film. Oliveira nem hús-vér embereket ábrázol, inkább
valami „lelki esszenciát”, a hús-vér emberből alkimista módon „kivont, kiszűrt”
érzelmet. Ezért a figurák árnyképszerű, vagy bábjátékszerű megelevenítése.
![]() |
Francisca (1981) |
Oliveiránál
a kamera lecövekel: mozdulatlan, tablószerű képek követik egymást. Ritkán
hallani érdekesebb párbeszédeket, mint nála. Szerelmi rivalizálás,
féltékenység, műveltségi anyaggal bőven átitatva – mintha írói műhelyben ülnénk
magunk is. Lassú vagy mesterkélten meghökkentő, de mindig eredeti.
Oliveirában
van valami túl míves, túlságig vitt, sőt agyontervezett merevség; rituális
lassúság elegyül a mesterkélt meglepetés-keltés szándékával. Nagy érdeme, hogy
sohasem „illusztrál”.
Mégsem a fegyelmezett és udvarias filmalkotók
ihletik. A Kannibálokat megrendező Oliveira egy francia riportkönyvben
nyilatkozott Buñuel hatásáról: „Közelebb áll hozzám Jean Vigo. Vigo tiszteletlen, Buñuel provokatőr. Spanyolország heves,
Portugália szelíd. Nálam a dolgok agresszívek, de szelíden azok. Buñuelnél minden kegyetlenül, hevesen agresszív. Buñuel vallásellenes,
bár nem hiszem ateistának, hiszen filmművészete mindent antikatolikus-katolikus
megszállottságának köszönhet. Az én szemléletem nem vallásellenes, inkább a
kétségek jellemzik, nagyon nagy kétségek, de a vágy is, hogy olyan birodalmat
találjak, mely minden létezőnek a forrása... Abba a családba tartozom, mint Buñuel, de azért más vagyok.”
Ezen a (szellemi) tájon érdemes elképzelnünk a 106
éves koráig frissen és tiszteletlenül alkotó Manoel de Oliveirát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése