Írta: Inkabringa
Ismertem egy történészt, egyetemi
tanárt, akinél a vizsgára belépő egy középkori latin szövegrészlet fordítása
volt. Aki nem tudta még csak nagyjából sem vázolni a szöveg tartalmát, ha fújta
az összes tételt, a tanár akkor is udvariasan kikísérte és gyengéd szavakkal utóvizsga
időpont keresésére biztatta.
Van ugyanis mindig egy minimum
szint, ami alá magát és a másikat valamire tartó ember már nem akar süllyedni.
Ez a társadalom egészére is
érvényes.
Van egy szint, aminek még a
közelébe sem akarunk jutni, és ha megérezzük a közelségét, heveny tiltakozást
vált ki belőlünk. Sajnos az is előfordul, hogy megszokottá válik ez a szint és
már fel sem vesszük, ha olykor-olykor még alája is süllyedünk.
A másik ember iránti tisztelet. Ez
is egy szint. Ezt kimondani, leírni felesleges szócséplés. Tisztelete csak a
rangnak, tulajdonnak, pozíciónak van. Az embernek (úgy natúr, társadalmi sallang
nélkül), nem jár se tisztelet, se figyelem, se érdeklődés, se megbecsülés.
Ennek folyományaként az egyes társadalmi
csoportok az összes többit, aki nem olyan, mint ők, negligáló címkékkel
ellátott dobozokba rendezik.
Így a fiatal felesleges koloncnak
tartja az időset, az idős reménytelen véglénynek a fiatalt, a gazdag selejtes
gyengének a szegényt, a szegény vastag bőrű, gerinctelen törtetőnek a gazdagot.
Az értelmiségi elit lenézi a köznépet, mert befolyásolható és nem látja át a makro- és metaviszonyokat, a köznép tehetetlen
nyafkáknak tartja az értelmiséget, aki csak magát billegeti a tükör előtt. A
politikai elit szigorú vagy gügyögő gyámkodásra szoruló terelhető nyájként
tekint a választókra. A választók szerint viszont a politikai elitre az üres padláskulcsot sem lehet rábízni.
Az ilyen szint alatti dobozolós társadalmi
játékban mindenki kedvére megvetésben részesítheti mindazokat, akik őt megvetik.
Mindig van azonban egy csoport, egy
közös halmaz, akit valamennyi dobozban közös ellenségnek, megvetés tárgyának
tarthatnak.
A mi dobozolós társadalmunkban ez
a csoport a cigányság. Szabad prédák. Lehet őket gyalázni, megmentésükre
hivatkozva kizsigerelni, büntetlenül alávetettként kezelni, semmirekellő
bitangként rájuk tekinteni.
Csak egyenrangúként nem lehet
őket kezelni. Stigma nélkül.
Ez már minden szint alatt van.
Kiváló eszköz a társadalom
hangolására egyes csoportokat bűnözőként bemutatni. Nálunk is több évtizedes
(évszázados) története van a cigányok kirekesztésének és kriminalizálásának.
A fekete, az indián, az új-zélandi
maori, az ausztrál aboroginal ugyanezen törvényesített törvényen kívül
helyezéssel szembesült. Ha akarta, ha nem, bűnözővé vált. A legkisebb vétkek
miatt is megalázó tortúrának vetették alá és egyre mélyebbre süllyedt. A mindenkori
hatalom pedig széttárt karokkal bizonygatta, hogy ő mindent megtesz értük, és
véletlenül sem szeretne általánosítani.
A statisztika így szépen és
tempósan növekedett, a társadalom dobozlakói pedig felhördültek ennyi
becstelenség láttán.
Talán a társadalmat is elegánsan az ajtóhoz kellene kísérni időnként, hogy a következő vizsgára
gondolja át a fejében dédelgetett zavaros képzelmeket.
Ha egy etnikai csoportot
tendenciózusan megbélyegeznek és megvetnek, az példává, viselkedési sablonná,
hovatovább elvárássá válik.
A bűnözésre, vagy a tisztességre,
a jóra vagy a rosszra hajlást soha sem szabad etnikai alapon meghatározni. Józan
és nem rosszindulattal átitatott ésszel beláthatjuk, hogy nem is lehet.
(Korábban írtunk már erről.)
(Korábban írtunk már erről.)
Elsőként azért, mert ez
ostobaság.
Másrészt azért, mert veszélyes. Eltartott
kisujjal, finomkodva is lehet brutálisan kegyetlenné válni.
Ez az a mélyen szint alattiság,
amit története során az emberiség már érintett néhányszor. Megmerült benne,
mint varacskos disznó a dagonyában, aztán magától elborzadva kihátrált.
Ahhoz, hogy ez ne legyen, csak a
szintet nem szabad elveszíteni. Azt az egyetlen mondatocskát kell ismételgetnünk:
hogy jövök én ahhoz?
A másik felé nyitottság, az
értelmezés képessége, a kíváncsiság – az már egy magasabb szint lesz a következő
nemzedékeknek.
Csak ez sokkal nehezebb, göcsörtösebb,
tanulósabb, küzdelmesebb út. Helyet adni a másiknak mindig nagyobb odafigyelést
igényel, mint félrerúgni az útból.
Ha nincs kedv és elszánás hozzá,
akkor dobozolunk tovább.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése