Keresés ebben a blogban

2014. július 24., csütörtök

Róma és Prága: nincs tükör

Írta: YGergely



Rómában a Centro storico, annak is a Campo de Fiori része néhány balul sikerült Prága-imitációval próbálkozik. Ez a város egy nagyobb Prága lehet csehek nélkül, próbálkozom félálomban. Érdekes volna talán, ha úgy: de hát nem úgy van. Alig emlékeztet Prágára.
Róma
Piszkálja, kínozza az embert ez az ál-hasonlóság, e majdnem tükör, olyan tükör, aminek mintha a hátoldalát kéne nézni, hogy jól tükröződjön benne, ami nem tükröződik. Mindenki fújja persze, hogy a barokk városkép miatt egymás mostoha-tükrei. Elméletben talán azok.

Először is az Odradek Libreria, kevesen látogatják, s még az a kevés sem mindig tudja, mi fán terem a névadó Odradek.
Még furább a római Malastrana Caffé, a Via Pellegrino vagy Monserrato 23-as szám alatt, „Prágának dedikálva”, mint a reklám szövege hirdette.

Prágával az a baj, hogy a legnagyobb filozófusok és Rejtő Jenő legdörzsöltebb világjárói együttesen, közös szimpozionokon sem tudnák megmagyarázni a rejtélyt. Azt a paradoxont ugyanis, hogy Európa két fő-barokk fővárosa, a Nagy Barokkok, a Barokkok Legbarokkabbjai, melyeknek következésképp ikervárosoknak kellene lenniük, iker-hasonlósággal és a hangulat, az érzés egypetéjű iker-jellegével, pörgessük bárhogyan erőltetve a párhuzamot, mégsem, mégsem…. Mert egyáltalán nem sugároznak ilyen hasonlóságot, rokon-hangulatot.
Prága
Sem az U Fleku, sem a Svejk, sem a kisebbek, az „igazabbak”, például a Három Tigris Söröző, vagy a még igazibb utcasarkiak nem létezhetnének Rómában. Belebukna, aki nyitna egyet.

Pedig töméntelen fajta és márkájú sör van itt, évek óta egyre inkább isszák is, de még a pilsenit sem hozzáértéssel, nemhogy a többit.

Egyszer belebotlottam egy Vecchia Praga nevű sörözőbe. Ha jól emlékszem, az elegáns Trieste negyedben, de az elegáns negyed dübörgősen forgalmas részén, a Piazza Verbanónál, a Via Tagliamento sarkán.
Piazza Verbano
Léptem volna sürgősen be, de zárva volt délután ötkor, és már ebből kiderül, hogy a Vecchia Praga baja főleg, hogy a neve ellenére semmi köze Prágához. A sörözők Rómában mind angol vagy ír pubnak vannak berendezve, késő este nyitnak.

Prágában egész nap nyitva kellene lennie egy sörözőnek, bejárata előtt délután kettőkor és délelőtt tizenegykor egyaránt ott állhatsz korsó söröddel, vagy kancsóval viheted haza a kimért pilsenit.

Hagyjuk: megengedem, hogy a Via Tagliamento-sarki Vecchia Praga-ban a whiskyhez mellesleg még sört is lehet inni este nyolc után, amikor kinyit…

Kínálkozik talán egy fogódzó a nehéz barokk-titok bejáratához, miszerint a prágai barokk (vagy osztrák-barokk), abban mindenféle rejtett gótika lappang, hogy az mintegy születésileg „nem-olyan-barokk”, mert beleszületett a gótikába meg a Habsburg-korba.
U Fleku - Prága
Sem az olasz, sem a cseh film legnagyobbjai soha semmiben semennyire nem „barokk-ihletésűek”, ezzel szemben a két rebellis és stílusokkal nem törődő amerikai, Orson Welles és Kubrick lett a filmbarokk legnagyobbja.

Elgondolkodtató, hogy szerepelnek-e csehek az olasz filmekben, és miért nem szerepel Róma a cseh filmekben?

Hrabal egyetlen sora – mit sora, egyetlen betűje – és maga Hrabal egyáltalán nem képzelhető a Tirrén tenger közelébe, értelemszerűen sörözők sem. Nem a Habsburg-barokk… más a magyarázat… talán az emberek.

Legutóbb már nem találtam a Malastrana Caffé-t a via Pellegrino 23, vagy a Monserrato 23 alatt: a helyén egy Ristorante Terracina nevű halvendéglő nyílt, tengeri halakkal és déli borokkal.



 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése