Kundera olyan gondolkodó, amilyet a francia
felvilágosodás nagybetűs Észben hívő utópistái képzeltek a huszadik századba
talán, vagy Platón képzelt magának ezredévekkel későbbre. Szókratész nem: az ő
tanítványokkal körbevett sétái bizonyára érzelmesebbek voltak.
Kundera nevet az érzelmeken. Az ő regényhőseinek
inkább gondolataik vannak, meg biológiai vágyaik.
![]() |
Milan Kundera |
„Az, hogy
elbeszélő művészete ennyire elvont, vajon nem jár-e azzal a kockázattal, hogy
hősei nem lesznek eléggé elevenek?” – kérdi tőle egy tisztán látó amerikai
kritikus.
Kundera feltehetően nem először hallja ezt az
észrevételt. Válaszában Kafka és Musil példájára hivatkozik: „Musilnak… roppant művelt férfiak is szemére
vetették, hogy nem igazi regényíró. Walter Benjamin bámulta az eszét,
művészetét viszont nem” – feleli.
Semmi kétség, itt Milan Kundera regényírásának
legfőbb sajátosságáról van szó: ha Musillal példálózik, valójában önmagát
magyarázza.
A fenti beszélgetésrészlet A regény művészete című esszékötetében olvasható. Olvastán biztosabban, világosabban látjuk Kundera nagy tehetségét és tehetségének minden korlátját is. Analitikus, hibátlanul elemző író.
A fenti beszélgetésrészlet A regény művészete című esszékötetében olvasható. Olvastán biztosabban, világosabban látjuk Kundera nagy tehetségét és tehetségének minden korlátját is. Analitikus, hibátlanul elemző író.
Milan Kundera egyetemi tanároknál, esztétáknál
világosabban és tudatosabban látja a modern regény problémáit, s ráadásul
élvezetesen, egyszerűen beszél. A regény (és a regényírás) problémáiról már
eddig is jó néhány érdekes esszé- meg tanulmánykötetet olvashattunk. Kundera
tud annyit, mint ők, s habár főként saját könyveinek kulcsait mutatja meg,
általánosabb tanulságokkal is szolgál.
Olvasói amúgy is tapasztalhatták, hogy minden
regényében érdekes esszék olvashatók, hogy könyvei a regény és az esszé
ötvözetei. Halványabb műveiben talán nem is eléggé szervesen ötvöződnek; e művek
épp ezért olykor tételesebb, direktebb hatást keltenek, gondolati
illusztrációnak hatnak, szereplői egy érdekes írói kísérlet szócsöveinek.
Kundera nem általában beszél a regényről, e „műfajtalan”, szabályokba nem, vagy alig szorítható műfajról. Ő a „sajátlagosan regényszerű esszé művészetéről” mondja el rendkívül gazdag gondolatait.
Kundera a lélektani regény hanyatlása vagy legalább (viszonylagos? átmeneti? végleges?) érdektelenségének korszakában alkot: kevéssé érdekli a hős belülről ábrázolt lélekrajza. A Stendhal, majd Flaubert művelte hagyományos lélektani regény már Flaubert tollán túllépett önmagán, és átalakult, de Prousttal a huszadik század elején már véglegesen elérte nehezen meghaladható csúcsait.
Kundera nem általában beszél a regényről, e „műfajtalan”, szabályokba nem, vagy alig szorítható műfajról. Ő a „sajátlagosan regényszerű esszé művészetéről” mondja el rendkívül gazdag gondolatait.
Kundera a lélektani regény hanyatlása vagy legalább (viszonylagos? átmeneti? végleges?) érdektelenségének korszakában alkot: kevéssé érdekli a hős belülről ábrázolt lélekrajza. A Stendhal, majd Flaubert művelte hagyományos lélektani regény már Flaubert tollán túllépett önmagán, és átalakult, de Prousttal a huszadik század elején már véglegesen elérte nehezen meghaladható csúcsait.
Az 1910-es évek körül az izmusok színre lépése is
jelezte, hogy felélte önmaga lehetőségeit, Breton és a szürrealisták
kiáltványaikban s írói gyakorlatukban is elvetették.
A Kunderával beszélgető már idézett kritikus
felfigyel arra, hogy a belső monológ is ismeretlen írónknál. „Nem mutatom meg, mi történik Jaromil
fejében, inkább azt mutatom, ami az én fejemben történik” – jellemzi maga
Kundera a munkamódszerét. Majd, még pontosabban: „Az elmélkedő kérdezés (kérdező elmélkedés) az alap, melyre valamennyi
regényemet fölépítettem.”
A lélektani regény csúcspontja Proust és Joyce a
számára, s Kafka (meg részben Musil) nem annyira velük rokon, mint a lélektani
regény utáni lehetőségek előfutára.
Legjobb esszéi a regényeiben olvashatóak. „A regény nem az elmélet, hanem a humor
szelleméből született” – írja valahol, s sajátos, kicsit talán hűvös,
inkább gondolati, mint érzékletes fogantatású humorát minden könyvében
megcsodálhatjuk, didaktikusabb, tételesebb könyveiben is. Talán legjobb esszéje
kimagaslóan legjobb regényében, A lét
elviselhetetlen könnyűségében olvasható.
A nagybetűs, mindent legyőzni s legyűrni látszó
Giccsről szól. Okos és ijesztő írás. Akár minden esszéje.
„Az érzelem
elválaszthatatlan az embertől, de veszélyessé válik, mihelyt értéknek, az
igazság ismérvének, a tett igazolásának tartják. A nemzeti érzelem, még a
legfennköltebb is, a legnagyobb szörnyűségeket is képes bármikor igazolni; és a
lírai érzelmektől duzzadó keblű ember gazemberségeket követ el a szeretet szent
nevében.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése