Az amadinda egy ugandai hangszer.
Az Amadinda pedig egy ütőhangszeres zenekar, akik idén ünneplik harmincadik születésnapjukat.
A kilencvenes évek legelején ültem be először koncertjükre.
Amit ott és akkor kaptam, azt
hívhatjuk nyugodtan mézes madzagnak is.
Olyan elegáns könnyedséggel vontak
be a kortárs zene bűvkörébe, amely lazaságot egyre nagyobbra
értékelem.
A kortárs zene ugyanis nincs rajta a mindennapok zenei palettáján.
Aki bevallja, hogy hallgatja
olykor, cipője orrával pöcköli, burkait fejtegeti, azt vagy sznob köldöknézőnek
nézik, vagy zenetudósnak.
Aki egyik sem, meg másik sem, őt
talán az Amadinda bódította el.
Van varázsuk, pedig csöppet sem erre figyelnek. Annyira különleges az a zenei világ, amibe elvezetik a hallgatóságukat, olyan sosem-látottak a hangszereik, olyan szellemesek a ritmusaik és mindezt olyan barátságos nyíltsággal nyújtják át, ami bizony bűverejű.
Így természetes léptekkel
sétálunk a kortárs zene mezejére és ott nem aknákat találunk, hanem izgalmas,
továbbcsatangolásra késztető élményeket.
Az Amadinda nemcsak a zenélést - dobolás-csörömpölést-csilingelést-kopácsolást
- hanem a zene befogadását is egyértelművé teszi.
Nem misztikus, nem ködös, nem isteni csoda, nem vátesz, nem lángoló zsenialitás, dehogy, az Amadinda nem bánt minket ilyesmivel.
Az ő koncertjeiken a zene nyitott
befogadást jelent, ami nem nélkülözheti a feszült figyelmet, az örökös
értelmezést sem.
Csak közben nem kell
belefulladnunk a fellengzősségbe, maradhatunk önmagunk, miközben minden
kultúrfogyasztási buta konvenciót felejtünk.
Aki érez magában még némi
nyitottságot a kortárs zene irányában, annak csak ajánlani tudom, hogy az
Amadindával induljon el felfedezni ezt a világot.
A mézes madzag mindenkit gazdagon
termő földekre, bő vizű folyókhoz tereli. Ez a világ a tradicionális indonéz
vagy afrikai zenéktől John Cage-ig terjed. Csodás birodalom.
Az Amadinda ugyanis megmutatja, hogy az ütőhangszer nemcsak a dob, amit jó hangosan püfölünk, hanem az apró csilingelőktől a legrafináltabb furcsa szerkezetekig minden belefér ebbe a kategóriába.
Három évtized alatt világhírű, számos módon elismert ütőhangszeres zenekarrá váltak.
A kortárs zene legjelentősebb
magyar és nemzetközi zeneszerzői írtak darabot a számukra.
Ahogy Ligeti György a Síppal, dobbal, nádihegedűvel című kompozíciót,
Weöres Sándor verseire. Nagy kedvencem, már említettem is a blogban.
Steve Reich, aki maga is
ütőhangszeres képzettségű, és a kortárs zene fontos szereplője, a zenekar
negyedszázados jubileumára írta a Mallet
Quartetet.
John Cage ütőhangszerekre írott
összes műveit lemezre játszotta az Amadinda. A mester pedig 1991-ben nekik
dedikálta a FOUR4 című művét.
A koncertjeik igazi élményszámba
mennek. A zene annyira széles és sokrétű, és ezek a rétegek olyan nemes eleggyé
keverhetők, ahol a kontinensek folklórban gyökerező ritmusai szép szelíden (vagy épp groteszk csörömpöléssel) átvezetnek minket a kortárs ritmusokba.
Se sznob nyavalygásnak, sem ijedt
szinkópa-figyelésnek nincs helye a koncertjeiken. Nyitottság és
elfogulatlanság. Mint mindig, most is ez a titok nyitja. Így lehet felforgató,
megrázó, vészterhes vagy épp groteszk és karikírozó a zene, megtaláljuk hozzá
az utat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése