Keresés ebben a blogban

2014. május 20., kedd

Az otthonosság izgalma (Szimbiózis Napok - 2014. máj. 16-17.)

Írta: Inkabringa



Néhány hónapja tévéinterjúban egy vajdasági idős asszonyt századik születésnapján köszöntötték. Elmesélte, hogy számos katonai alakulat és politikai rezsim fosztotta már meg utolsó falatjától is, több ország állampolgára volt, miközben ő mind a száz évét ugyanannak a falunak ugyanabban az utcájában élte le.

Ahogy ilyenkor szokás, megkérdezték tőle, mit tanácsol a következő nemzedékeknek? A válasza egyértelmű volt: „Tanuljatok meg minél többet a világból.” Aztán a fejére mutatott: „Mert ami itt van, azt más soha nem veheti el tőletek.”

Az elmúlt ezredévekben bölcsek, tudósok is leírtak már hasonlót. Más kérdés, hogy néha olybá tűnik, materialitást bálványozó túlérett világunkban nem ez a fontos. A vajdasági néni mégis ugyanerre jutott száz évének tapasztalatával.

Hétvégén a Szimbiózis Napokon (mely sorrendben már a kilencedik volt) sokszor eszembe jutott ez a mondat.
A tanulás nagyon fontos az intézményi keretek között is. De a világra kíváncsiság, a tudásra nyitottság nem lehet lezárt fejezet az életünkben, ezt a mentalitást nem szabad elengedni. Olyan nincs, hogy én már eleget tudok.

A Szimbiózis Napok évről évre bizsergető élményt ad az odalátogatóknak. Kutatónak, érdeklődőnek, tudósnak és diáknak, felnőttnek és gyereknek egyaránt.

Az élmény primer valóságában értendő. Se csinnadratta, se sztárparádé, sem bódító és tudatmódosító szerek nem kellenek hozzá.

Akik odamennek, kíváncsiak másokra, egymásra, a világra. Ez már önmagában is bódító és feltétlenül tágítja és módosítja a tudatot. Továbbmegyek, addiktív is, mert aki egyszer ott járt, évről évre visszamegy.

Olyannyira, hogy akik az első Szimbiózis Napokon gyerekként hallgatták, rajzolták, játszották a népek meséit, most felcseperedve már lelkes önkéntesként segítették a szervezők munkáját.
Az egyik ok, ami üde színfolttá teszi ezt a rendezvényt, hogy bár vannak előadók meg hallgatók, de az ilyen helyzetekben szokásos alá- fölérendeltségnek nyoma sincs.

A hallgatóság kérdez, véleményt mond, időnként értékes információt ad hozzá az elhangzottakhoz, mert amellett, hogy kulturális antropológus, még közgazdász, informatikus, matematikus, egészségügyi meg sok minden egyéb végzettsége van, netán civil egyesületben tevékenykedik.

A Szimbiózis Napok varázsát, kötetlenségét és lazaságát épp ez adja meg: nem tekintélyelvű kinyilatkoztatások folynak, hanem pezsgő tapasztalatcserék.
A kulturális antropológusokról a legszellemesebben vitriolos megállapításokat maguk a kulturális antropológusok szokták mondani. Elég csak fellapozni a szakirodalmat. Afféle (ön)kritikus, (ön)ironikus, (ön)reflexív, empátiával áldott/vert társaság.

Sajátossága, hogy a saját kutatáson belüli és a tudománytörténeten átvonuló tévedéseket, bizonytalanságokat, félreértelmezéseket legalább olyan becsben tartja, mint a nagy felfedezéseket, világmeglátásokat, elméleti és gyakorlati horizontnyitásokat.

Csupáncsak azért, mert a kulturális antropológus önmagát helyezi a kutatott térbe. Minden bakugrásból, hasra esésből, hirtelen felfedezésből, váratlan megoldásból tanulhatnak a többiek.

Ennek számtalan példáját adták ezen a két eseménydús napon az előadók. A Fogasház színes falai között, egykorvolt napközis széken ülve vagy sokat látott fotelbe mélyedve, más-más megközelítésben magát a kutatás folyamatát is elemezték.

A Hagyomány és emlékezet szekció keretében például Tóth Gábor Budapest ostromának emlékezetéről tartott előadást. Frissen végzett diplomás fiatalként kilencven év fölötti emberekkel beszélgetett 1944/45 megpróbáltatásairól. Az emberek spontán emlékhelyeket hoznak létre a mindenkori hivatalos állami szcéna mellett. Például egy budai utca kapualjában minden év decemberében (idén hetven éve lesz) képeslapot találunk egy szál virággal. Egy ki tudja kitől jött eltévedt golyó megölt itt egy családapát az ostrom idején, és gyermekei, unokái mostanáig emlékeznek rá. Nincs az a köztéri pompa, ami ezt a személyes emlékhelyet felülmúlná.
Az Így kutatunk mi szekció keretében terepmunkáikról számoltak be kutatók. Más-más témakörben kutattak, de a kulturális antropológia egyik alapkövének számító résztvevő megfigyelés módszere szerint. Odamentek, körbejártak, beköltöztek, kérdeztek és értelmeztek.

Bakó Boglárka egy falusi cigány közösségbe költözött be. A ’rakli’ a serdületlen gyereklányt jelenti a nyelvükön. Ő ezt a státuszt háromgyermekes családanyaként, diplomás kutatóként kapta meg. Idővel rájött, miért. Ugyanis – akárcsak egy gyereklány - állandóan kérdezett és mindenre meg kellett tanítani a közösségen belül.

Schiller Katalin arról beszélt, milyen nehéz sok ezer kilométerről meghatározni egy emberi közösségben folytatott kutatás témáját. Ő Mexikóba érve, egy totonák indián közösségben jött rá, hogy eredeti témájánál sokkal érdekesebb kínálkozik számára, amit csak ott, abban a közegben élve ismerhetett meg. Kezdte elölről, már a terepen. Értette a nyelvüket, de meg kellett ismerni a gondolkodásmódjukat is. Mert például a ’kapu’ szót ők egész máshogy értelmezik, és ámulva kérdezgették tőle, hogy mit esznek Európában, ha nincs minden nap az asztalon tortilla?

A kulturális antropológus azért megy el a terepre, hogy ott a saját kultúrájához képest Mást megismerje, és képessé váljon annak értelmezésére és közvetítésére. A Más nem baj, nem hiba, nem bűn – csak más. Aztán mindenki megtapasztalja, hogy a terepen a kutató a Más.
Valójában minden kulturális antropológus ’rakli’.
Nem árt tudatosítani, hogy a biztonságot jelentő kulturális közegéből kiszakadva mindenki Más. Aki mindig csak egyféleképpen hajlandó látni a világot, az képtelen megérteni, beleilleszkedni.

Az emberi kultúra annyira kusza, hogy rendelvűséggel és dobozolással nem belátható. A kultúrák között a sablonok és végleges következtetések gyakran önigazoló agresszióhoz, stigmatizáláshoz és korlátoltsághoz vezetnek.

A korlátokat és a különbségeket meg kell ismerni, és főként el kell ismerni. Elsőként magunkban, akár kutatóként is.

Bakó Boglárka említette, hogy a cigány közösségbe érve szállásának ablakát nyitva találta. Rekkenő nyár volt, nyilván mindig nyitva tartották. Ő azonban bezárta. Hamarosan kopogtak, az ajtóban egy fiatal lány állt tányéron süteményt tartva. Neki hozta. Ránézett az ablakra és csak ennyit mondott: „Nincs mitől félned.”
Onnantól nyitva volt az ablak.
„Ember” és „Társadalomkutatás” címen folyt dialógus a társadalomtudományok képviselői között. Kulturális antropológus, szociológus, közgazdász vitázott arról, hogy melyik tudományág milyen mértékben tudja feltárni ember és társadalom viszonyát. Komolykodó karót nyeltség csöppet sem jellemezte azonban a vita résztvevőit. Szellemes riposzt folyt, afféle „virágok vetélkedése”, mely gondolatébresztő, továbbrágcsálásra ingerlő témákat vetett fel.

A hangulatot csak fokozta egy cigányzenekar érkezése makulátlan öltönyben, csillogó cimbalommal, nagybőgővel és prímással. A kertben üldögélőknek játszani kezdtek, és hamarosan muzsikaszó festette alá az amúgy sem hamvába holt vitatkozást. A zenészek észre sem vették, hogy a Fogasház egyik félhomályos sarkában tudományos elméletek csatájára gyűlt össze az emberi populáció egy kicsinyke kupaca.
A Szimbiózis Napok a maga lazaságában és sokszínűségében arra vezet rá minket, mennyire különbözően tudjuk látni, érezni, átélni ugyanazt. 

Az benne a jó, ami nehéz is, hogy a folyamatos, változásokhoz igazodó, sok szempontú, korlátok közé nem szorított értelmezéssel, mondhatni nyitottsággal, el lehet viselni mások másságát. Sőt, vágyottan érdekes lehet ez a sokféleség.

A Szimbiózis (köz- és tulajdonnév értelmében is) éltető elemünk. 





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése