A hagyomány fontos dolog. Az is
igaz, hogy ápolni kell. Feltéve, hogy ez nem jelent ketrecbe zárt dermedt
szigort.
A népi-urbánus elkülönülés az
elmúlt tíz-húsz évben felnőtté váltakat már nem nagyon érdekli, pedig korábban ez még identitást meghatározó vitakérdés volt.
Mindenképp érdemes megismerni a
Kárpát-medence népeinek kusza, összefonódott, egymásra épülő, egymásra ható folklórját
és hétköznapi kultúráját.
A rurális és a városi kultúrát
egyaránt.
Biztos vagyok benne, hogy ha ezt
az egymásra hatást többen-jobban ismernék, ezzel egyenes arányban csökkenne az
egymás ellen uszíthatóság esélye.
A tudásnak úgy általában van egy
ilyen „mellékhatása”.
Másrészt a kultúra nem állandó,
folyton változik, alakul, nem árt nyomon követni az útját, ha nem akarunk a
kanyarban lemaradni.
A Néprajzi Múzeum izgalmas és
tartalmas kiállításokon tárja a közönség elé a népi kultúra változatos
rétegeit a Kárpát-medencéből a világra is kitekintve.
A hagyományt nem poros vitrinbe
zárt, ajnározva elfelejtett lomnak tekinti, hanem a mindennapokba fonott múltbeli hagyományok továbbélését, megújulását, eltűnését mutatja be.
Intenzíven és korszerűen van
jelen a hagyományról folytatott diskurzusban.
Úgy is mondhatnám, hogy a
Néprajzi Múzeum trendi, sőt csúcs és cool hely lett az elmúlt években.
Jó példa erre a nemrég nyílt Bicikliváros című kiállításuk is.
A kerékpár az elmúlt nagyjából másfél száz évnek a kísérője. Akkor jelent meg, amikor még a lovak uralták az utakat, de változatlanul ott vannak a kétkerekűek agyonmotorizált világunkban is.
Mesés találmány, szó se róla. Egyszerűségében
van a nagyszerűsége. Egy váz, két kerék, pedál, ez a lényege mindmáig. Emberhez
mérhető eszköz. Akinek van sajátja, az tudja, hogy a szívünkhöz tud nőni. Minél
több helyet tekerünk be vele, annál több a közös élmény.
A bringa mindig a személyesség
varázsát adja. Közvetlen kapcsolatban van a masina, az emberi test és a környezet.
A kiállítás két város – Budapest és Szabadka – kerékpáros múltjának és jelenének párhuzamba állításával a kétkerekűség egész univerzumát tárja fel.
Szellemes, szórakoztató, meglepő,
elképesztően széles horizonton mozgó és rendkívül tanulságos tárlat.
Akinek a bringa az életének
része, biztosan szív dobogva járja végig, akinek nem az, annak meg kedvet csinálhat
hozzá. Mert a bringában kedély és virtus van.
Szabadka és Budapest különböző
utakon vált biciklivárossá. Napjainkban mindkét helyen kedvvel
kerekeznek az emberek.
Szabadkán egy lelkes városlakó
teremtett valóságos kultuszt a kerékpározásnak. Vermes Lajos megbecsült polgára
volt a 19. század végi Szabadkának. Neki volt először kétkerekűje, aminek
csodájára jártak a helyiek.
![]() |
Vermes Lajos |
Szabadkán tehát úri divatként
indult el a kerékpár karrierje. Látható a kiállításon fotó egy jómódú polgári
családról, akik hatüléses, saját gyártású biciklijük mellett állva öltönyben,
kifogástalan eleganciával mosolyognak a kamerába. Mindegyik üléshez tartozik
egy makulátlan szerszámtartó is.
De látható az a fából készült
kerékpár is, amit egy szabadkai parasztember készített, jelezve, hogy nem csak
az urak kiváltsága a kétkerekű.
Szabadka azóta is egy bringaparadicsom.
Fejlett úthálózatuk van, sokan bicikliznek, része a városképnek a suhanó
bringák látványa.
Régi, kedves, sokat próbált
barátaimnak újabb terv csiholására érdemes ötletként fogom felvetni, hogy
menjünk bringázni Szabadkára. Bónuszként ott van a színház és Palics, ahol
Tolnai Ottó lakik, no meg Kosztolányi és Csáth Géza szelleme. (Csáth Géza A bajnok című novelláját Vermes Lajosról
mintázta.)
Budapesten egészen másként
alakult a bringázás története. A lovak uralta pesti és budai utakon hamar
megjelentek a kerékpárok, de aztán mi más, mint az adó, elvette az emberek
kedvét a tekeréstől. A 19. század végén nagy felháborodást váltott ki, hogy
ugyanannyi hídpénzt kellett fizetni a kerékpárért, mint a lóért.
A bicikli a 20. század első
felében a kültelki nyomorgó melósok kényszerű közlekedési eszköze volt. A
mindennapokba beszivárgott, a postás, a fagylaltos, a különféle mesteremberek
szívesen használták ezt a járművet.
Budapest „Vermes Lajosa” azonban
az 1990-es években elindult Critical Mass volt. Egy mozgalom, ami évről évre
egyre több embert hódított meg. A világsajtó is rendre hírt adott a nagy
budapesti bringa égbeemelésekről.
A bringázás Budapesten mára divat
lett, a hétköznapok része. Egész életmódok, életpályák épülnek rá. Ahogy régen
voltak Szabadkán generációkon átívelő kerékpár-szerelő műhelyek, úgy ezek
megjelentek most Budapesten is.
Nem csak gyártják, szerelik,
hanem fel is dolgozzák a kerékpárt. A recycle ma már a fiatalok kedvenc
trendjei között van. A kerékpár alkatrészeiből ékszert, táskát, dísztárgyat
készítenek. Ugyanígy fontos iparág a kerékpáros kiegészítők divatarzenálja.
De a kerékpár más módon is
részévé vált az emberek életének. Láthatunk a kiállításon olyan tárgyakat,
amelyek babkaróként, ekeként, egyéb szerszámként hasznosítják a biciklit.
Afrikában is van erre példa.
Tömegével kaptak használt bicikliket a világ boldogabbik feléből, amit a
helyiek kreativitása a saját igényeik szerint alakított. Lett belőle
szántóeszköz meg eszterga.
Fontos szerepe volt a kerékpárnak
a női emancipációban is.
Erre a legjobb példa egy
mezőkövesdi asszony fotója, aki matyó viseletben egy biciklin ülve fotóztatta
le magát. Ez maga volt a nyílt lázadás. A 19-20. század fordulóján nem átallott
biciklizni, saját üzletet vezetni, a világról önállóan gondolkodni. Ahogy
mondani szokás, megszólták érte.
Ehhez talán nagyobb bátorság kellett,
mint a kocsmai verekedéshez.
A bicikli manapság is fontos
eszköze világszerte a női emancipációnak. A Franciaországban és Angliában
letelepedő arab nők beilleszkedésében vagy az indiai nők analfabetizmusának
felszámolásában is nagy szerepe van.
Gyönyörűség volt látni azokat az
őskerékpárokat, melyek fából készültek és még nem volt pedáljuk. Gyermekként
nem adatott meg nekem az élmény, hogy ilyen pedál nélküli kétkerekű masinán
száguldozzak, ahogy a mai csöppségek. Akkoriban, a messze múltban, a
háromkerekű volt divatban. Mennyire más élmény lehet így belenőni a világba.
Mellesleg a kiállításon egy igazi velocipedre is felülhetnek a vállalkozó szelleműek. Nagy élmény.
A kiállítás utolsó termében a
kerékpár szimbolikus rejtelmeivel és ennek művészetre gyakorolt hatásával
ismerkedhetünk.
A biciklinek számos szimbolikus jelentése van. Például a kerék már önmagában is a teljességet, az örök
körforgást jelképezi, a küllők ugyanakkor az emberiséget végigkísérő
napkultuszra is utalnak.
Aztán ott van a tény, hogy a
bringát saját erőnkből hozzuk mozgásba és tartjuk egyensúlyban, így a személyes
autonómia szimbóluma is lehet.
Akinek pedig ez mind nem elég, az gondoljon a kerékpár erotikus jelképiségére. A páros kerék, mely összhangban gurul, már önmagában ezt jelzi.
Meg aztán bringázás közben megtapasztalhatjuk a levegő pajkosan kacér izzását.
A kiállításon a legnagyobb személyes
élményem egy régi fekete, rugós bőrüléses bringa látványa volt. Régóta látok ehhez
hasonlót az utcákon. Nagyon szép járgány, csillogó fekete lakk, enyhe arany
mintázat, rugós bőrülés, elegáns egyszerűség. Minden bizonnyal egy
kerékpárszerelő-műhely saját kreációja lehet, reméljük ők is dinasztiát
alapítanak majd a bringagyártásban.
Itt most láthattam a prototípusát
kiállítva.
A pedálnál ezt a szót találjuk:
Csoda. Egykor márkanév volt.
A bringa tényleg egy csoda. De egy biztos és nem győzöm mondani: a kerékpár az emberiség legbarátságosabb találmánya.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése