A Titanic Filmfesztivál évről
évre kíváncsivá tesz a glóbusz minden tájáról összehordott filmélményekre.
A látottak közül két film a mai Latin-Amerika
bugyraiba vezetett.
Buñuel óta a világ mit sem
változott: Latin-Amerika továbbra sem a vágyott életteret jelenti.
Kivéve természetesen azt, aki dundira
hizlalt bankszámlával egy arra kijelölt mágnásrezervátumban telepedik le.
Az Embert ölni
egy chilei rendező harmadik filmje. Alejandro Fernández Almendras, így hívják a
film rendezőjét, akár egy 16. századi spanyol lovagregény főhőse vagy írója is
lehetne ezzel a névvel.
De nem lovagregényt vitt filmre,
hanem a mai Chile
csöppet sem hősies életterét.
Bár maga a történet nem
hétköznapi, ám a mögötte rejtőző emberi tapasztalat általános érvényű és szíven
ütő.
Egy középosztálybeli békés család
életébe egyszerre csak befurakodik a terror, egy óriás termetű agresszív
szomszéd személyében, aki galerijével megkeseríti a család békés mindennapjait.
A családfő sorsával elégedett,
csendes, zárkózott ötvenes férfi. Egy agresszív erőfölényre épülő társadalomban
hovatovább pipogyának, mamlasznak, sőt lúzernek is nevezhetnénk.
Cukorbeteg, és amikor egyik este
a behemót galerije elveszi tőle inzulininjekcióját, még akkor is csak halkan
csitítja családja háborgását.
Fia megpróbál helyette is cselekedni,
de az izomkolosszus szomszéd rálő és megsebesíti. Az agresszor óriás onnantól
kezdve tendenciózusan zaklatja a családot.
Bosszúból, sőt kedvtelésből, vagy
szimplán csak azért, mert megteheti. Erős, agresszív és nincs semmiféle morális
gátja. Kipécézi magának ezt a családot, és módfelett szórakoztatják az egyre
durvább alázások.
A családfő pedig tűri nemcsak az
agresszív szomszéd zaklatásait, hanem tehetetlensége miatt feleségének és
gyermekeinek lenézését is.
Ráadásul becsületes. A törvényes
utat keresi a megoldásra. Feljelentést tesz a rendőrségen, ahol átnéznek rajta,
láthatólag az összes többi bűnüggyel együtt azonnal el is felejtik. A hatóság
tehetetlen és ezt túlburjánzó bürokratizmussal leplezi. Cinikus közöny némi
fontoskodással vegyítve.
Aztán egy napon a lányát is megtámadják,
inzultálják, az utcán alázzák. Jellemző kép annak a járókelőnek a sziluettje,
aki mintha mi sem történne, irányt változtat, és rezzenés nélkül továbbsétál.
Ez a kiszolgáltatottság nulla
foka. Amikor már nem fordulhat sem a törvényhez, sem a többi emberhez
segítségért.
Ez a jámbor férfi mindig a szájharmonikázásba
menekül a megoldhatatlanság elől. De a lányát ért támadás már neki is sok.
Életében először vakmerő tettre
szánja el magát. Hogy családját megmentse, meg kell ölnie a behemót szomszédot.
Itt szokott következni az igazán
dögös akciófilmekben a szupersztár kibontakozása, amikor kishivatalnokból 225
centire nő és egymaga, szemben a gonosz erőivel megmenti a családját és úgy
mellesleg a világbékét is elhozza.
Ez a hérosszá növés teljesen
hiányzik a chilei filmből.
Pedig ez a szelíd ember megöli a
rettegett szomszédot. Kínlódva, félve, de elszántan és elkeseredve.
A film nem a hőssé válást, nem a
tehetetlen hatóságok helyett cselekvő megdicsőült férfit mutatja pergő akciók
sorában, hanem a saját addigi életével, erkölcsével és lelkiismeretével szembekerült
ember gyötrő vívódását.
Embert ölni e film szerint
gyalázat. Nincs felmentés, nincs benne semmi hősies. Nem ad tekintélyt, nem
szolgáltat igazságot.
A rendőrség legalább olyan felszínes
közönnyel nem nyomoz utána, ahogy megvédeni sem volt hajlandó. Élhetne
pöffeszkedve elégedettségében, hogy kiiktatta az ellenségét. Igazságosztó hősnek
is hihetné magát. Egy erőt és agressziót értéknek tekintő világban még büszke
is lehetne tettére.
De nem. Ez az ember szenved.
Gyötri a tudat, hogy elvette valakinek az életét. Amilyen kínlódva és
körülményesen akarja eltüntetni a holttestet, olyan aggodalmasan kutatja aztán
fel.
Majd a holttesttel a furgonjában
befordul a rendőrség parkolójába.
Aztán már csak egyetlen mondatot
látunk a sötét vásznon: Megtörtént eset alapján.
Figyelemre méltó a film zenéje.
Pablo Vergara munkája, akivel már korábban is dolgozott együtt a rendező. Fojtogatóan
kísér(t)ő zaklatott zene.
A másik film Venezuelába vezet
minket. Szegény és kifosztott ország. A Göndör fürtök
története is egy örökkévaló szegénységű nagyvárosi közegben játszódik.
A főszereplő egy iskolás kisfiú,
Junior, a nyári szünet utolsó napjait morzsolgatja. Apja meghalt (lelőtték
valami zavaros ügyben), anyjával és csecsemőkorú kisöccsével él egy
nyomorúságos lakótelepen.
Anyja telve
van keserűséggel. Felőrli a nyomor és a kilátástalanság. Rögeszmésen kapar, hogy munkáját visszaszerezze. Élete csupa sértettség,
zátony.
Gyengédséget csak kisebbik
gyermeke vált ki belőle. A nagyobbik fiától inkább a támaszt várja, ő pedig óhatatlanul
a gondoskodó férfi szerepébe csúszik, nagyjából nyolcévesen.
Junior kallódik. Hol a
szomszéd, hol a nagymama vigyáz rá, aki idős korának támaszát keresi benne.
Junior nagyon szép kisfiú. Finom
gyermeki vonásokkal és fekete, sűrű, erős, göndör hajjal. Anyja latino, apja
negrito volt.
A felnőttek szeretetlen világából
egy álomvilágba menekül. Egyetlen vágya, hogy a haját kiegyenesíthesse és énekelhessen.
Úgy akar kinézni, mint a popsztárok.
Azt gondolja, hogy az egyenes haj
belépő a boldog életbe, a társadalmi megbecsültségbe.
Énekel buszon, utcán, és
majonéztől az étolajig mindent a hajára ken, hogy végre kiegyenesedjen. Mert akkor
majd készül róla egy fotó, ahol olyan lesz, mint egy popsztár.
Nagyanyja bátorítja, de álnokul
és önzőn. Anyja tiltja neki az éneklést és attól fél, fia homoszexuális, hogy
ennyit foglalkozik a hajával.
Csak figyelmet, törődést,
szeretet nem kap a maguk bajával elfoglalt felnőttektől. Benne gyerekként is nagyobb
a felelősség. Szeret, bízik, ragaszkodik, és amit a gyerekek tudnak a
legjobban: alkalmazkodik.
A film elején egyetlen
barátjával, a szomszéd kislánnyal az a játékuk, hogy a szemközti lepusztult panelház
rácsos erkélyei mögött tengődő lakókat nézegetik.
A legderűsebb jelenete a filmnek,
amikor Junior azt mondja: „Szeretlek téged.” Mire a kislány korának megfelelő
öntudattal azonnal rávágja: „Én nem szeretlek téged.” Mire Junior: „Nem úgy
értem, ki volt írva egy erkély falára.”
Ez a film eleji vicces párbeszéd
a film végén is visszaköszön majd egészen más szituációban. Akkor már iszonyú
hallani, jeges marok szorítja össze a szívünket.
Tudtommal nálunk is forgalmazzák
a filmet, érdemes megnézni.
Megint és ismét csak szembesülhetünk
azzal, hogy bármilyen eget rengető terhet visznek magukkal a felnőttek, nincs
olyan élethelyzet, hogy a gyerekek ne lennének százszor, ezerszer jobban
fenyegetve.
A gyerek érzékeny a világra, de kiszolgáltatott.
A felnőttek pedig gyakran ostobák.
Az elnök, Hugo Chávez hosszú
betegsége (egy éve halt meg) és a körülötte mindig is meglévő felfokozott
rajongás adja társadalmi hátterét a történetnek.
Férfiak és nők boldogan
mosolyogva a kamerába kopaszítják meg magukat, még egymásban és magukban is kárt
tesznek, csak hogy bizonyítsák elnökük iránti együttérzésüket.
Teljes a hisztéria.
A felnőttek gyakran ostobák és néha
egészen elfelejtik, hogy a gyerekek ott bóklásznak közöttük.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése