1969 januárjában
a cseh új hullám egyik legérdekesebb filmjét, A tékozló fiú visszatérését mutatták
be nálunk, néhány éves késéssel.
Kényes időszakban: Prágát már megszállták, de a
„normalizálás” csak tavasszal indult.
A film még 1966-ban készült. Elkészülte és a
budapesti bemutató között történt egy s más. A harc „veszedelmessé vált”, hogy egy korabeli kritikus Virág elvtárs szentenciáihoz méltó kifejezését idézzem.
A film megdorgált rendezője már ’68 augusztusa
előtt sem volt kedvence a kultúrpolitikának, s pár év múlva már sikeresen el is
távolították szakmájából: egész pályáját kettétörték.
Ezt a rendezőt Evald Schormnak hívták.
![]() |
Evald Schorm |
Különös, magányos búsképű lovagja, született Don
Quijotéja volt ő Kelet-Európának. Ő az, aki megszökik az Ünnepségekről és
vendégekről című furcsa Němec-film erőszakolt és terrorral összetartott
„lakomájáról”.
Az a rosszkedvű, félrevonuló, gyanakvó és
hallgatag fiatal férfi: ül a terített asztalnál, melyhez erőszakos és önjelölt
bálrendezők és szónokok csellel és erőszakkal invitáltak mindenkit… már
gazsulálnak, már koccintanak, már a vendéglátók kénye-kedvét keresik, és
egyszer csak felfedezik, hogy ő már nincs ott. Senki sem távozhat el ebből a
kényszerű vendégségből: nagy farkaskutyákkal a nyomába indulnak. Aztán
puskalövés hallik: utolérték.
Elbántak a hallgatag és búsképű Evald Schormmal
is 1969 után.
Eltiltása hosszú évtizedeiben (amikor előbb
semmit, majd egy vidéki operaszínpadon rendezhetett csak) épp egy magyar film,
Gazdag Gyula Bástyasétány ’74-ének egyik főszerepét játszhatta el.
Nálunk ugyan „puha” diktatúra volt, nem úgy, mint Prágában, de azért a Bástyasétány
is hét-nyolc évre dobozba került.
Gazdag Gyula így írt Evald Schorm halálakor a
Filmvilágban: „Mondhat az orvosi jelentés
bármit, nevezhetik akárminek a kórt, ami végzett vele, tudom, másba halt meg.
Valójában nem vírusok vagy baktériumok végeztek vele, hanem a Rendszer, amelybe
nem fért bele. A barátom volt, és nagyon fáj érte a szívem.”
Én a Bástyasétyány
’74 forgatásán ismertem meg; a nyolcvanas évek elején még egyszer
találkoztam vele: akkor a prágai Laterna Magicában dolgozhatott már. Ez a
színház más eltiltottaknak is menedéket nyújtott.
Schorm megtört ember benyomását keltette: búsképű
lovag maradt, meg nem alkuvó, félreálló, eszméinek vereségébe beletörődő.
Annak a nagy prágai filmrendező-generációnak volt
tehetsége, mely a hatvanas évek elejétől-közepétől, kicsit a magyar filmmel egy
időben, kicsit megelőzve, kicsit másként, más utakon teremtett esztétikai és
erkölcsi értelemben is új értékeket.
„Betiltott
filmek”. Olyanok, mint a Pacsirták cérnaszálon, Menzel hasonlíthatatlan
alkotása, mely még a munkatáborokra is mély és nyugodt, hrabali iróniával tud
tekinteni, még ott is felfedezi a szelíd lírát. (A teljes film ITT megnézhető.)
Idetartoznak a szeretetre méltó Evald Schorm
filmjei is.
„A
töprengő” – olvastam róla valahol. Találó szó. Filmjei látszólag elkerülik
a harsány politikumot. Még a Mindennapi bátorságban sem a direkt
politikum fontos, inkább a posványos, mocskos társadalmi háttér rajza.
Hőse rosszul érzi magát a bőrében,
kibírhatatlanok a mindennapjai. Gyári munkás, s valamiképpen felelősnek érzi
magát azok helyett, akik mindent elrontottak. Töpreng. Tisztán látja, hogy
minden rossz, hogy becsapták, hogy elárulták. Aztán, a film végén megszökik
szerelme elől is, és a gyárudvaron, olajos rozsdás hordók közt bujkál.
Ez a „tékozló fiú” tér vissza következő filmjében
(A tékozló fiú visszatérése).
Ikeralkotások. A hős most mérnök, s mivel nem tud beilleszkedni sem kispolgári
családjának bornírt mindennapjaiba, sem buta és ostobán céltalan munkahelyi
feladataiba, egy elmegyógyintézetben lel otthonra.
Megszökne ugyan, de gyilkosnak nézik, és
vasvillával kergetik végig a környező mezőn. A bolondokháza alig különbözik a
kinti világtól: nincsen remény.
A film olyan halkan fejeződik be, mint Schorm
többi alkotása, mint a rendező élete: egy lassan fényét vesztő, kivilágított
ablak képével.
…S ha talán mégis van remény, csak az, hogy a filmszalag nem ég el.
…S ha talán mégis van remény, csak az, hogy a filmszalag nem ég el.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése