Ha lesz jó filmtörténet,
irányzatoktól, gyártóktól, sőt államtól-országtól független alkotóként szól
majd Kubrickról, aki rettenetből, jeges humorból, ijesztően tökéletes képekből
teremtett saját univerzumot.
![]() |
Stanley Kubrick |
Hatalmas termek,
végtelen folyosók, Kubrick hősei óriás méretű terekben lakoznak. A kamera
elindul e folyosókon, magával ragadja, olykor előre löki a szereplőket. Sejteni
lehet, mi várja őket az előre futó folyosó végén. Valószínűleg a halál, talán
újjászületés más formában.
Stanley Kubrick
nagyrészt ismeretlen maradt a magyar néző számára. Nem csak a cenzúra meg a
forgalmazói butaság parancsolta ki a hazai mozikból. Ő tiltotta meg filmjei
kelet-európai forgalmazását.
„Helyzete” azonban,
bár minálunk különösképpen bizarr, a magyar glóbuszon túl, a honi tudatlanság
szemhatárán kívül maradva is egyedülálló.
Ha lesz jó
filmtörténet, önálló, nemcsak irányzatoktól és iskolától, de gyártóktól, sőt
Államtól-Országtól független alkotóként szól majd róla. Nem csak azért, mert
elvonult angol (vagy ír) magánbirtokára. Filmjeiben sokszor lobog fenségesen a
háborús zászlók valamelyike. Ő maga nem tűrte más felségterületét és zászlaját.
Az ő filmbeli tereihez nem tartozik hátország.
Filmtörténeti
párhuzamok következnek, bárha töredékesen. Az oda-vissza emigráns Chaplin életrajzát
párhuzamomba nem tudom belevonni, egyébként sem az „emigránsság” érdekel, hanem
a szembenállás.
Szembenállás
valamivel, olyan közeggel, amelyben felnő, aminek hagyományai nélkül nem
dolgozhat, amitől mégis függetlenednie kell, ha meg akarja őrizni tehetségét.
Polanski és mások is otthagyták Hollywoodot – ettől azonban
nem lettek függetlenek. Ha valaki az amerikai professzionista filmgyártás
minden lehetőségét felhasználva, de törvényeiből kiszakadva el tudott jutni a
teljes kívülállásig, az egyedül Stanley Kubrick.
Persze, van és lesz
független filmes ott Amerikában is. Ilyesmihez azért L.A.-tól tisztes távolban,
mondjuk New Yorkban tanácsos dolgozni és élni.
A Spartacus és a Lolita rendezője nem véletlenül és nem kényszerűségből a gyártási
szisztéma része Los Angelesben – másképp el sem készülhetnének munkái.
Sikerre van ítélve
és nagy megalkuvásokra. Ha nem parírozik, eltiporják. A legnagyobbak közül Stroheim,
majd Orson Welles riasztó példája ötlik fel előttünk.
Mi az, hogy a
„profik profija?” Vérprofi – újabban ez a riasztó szó is járja. Nem tudom, Kubrick
az volt-e már a Spartacus idején. „L.A.”-ból
kell Angliába mennie, hogy alkotói otthonra leljen.
Áttelepül Európába,
viszont az európai filmesztétikához, filmcsinálási módhoz alig van köze,
mindenképp kevesebb, mint Hollywoodéhoz. Ő is tudja: azt akarja, hogy se
egyikhez, se másikhoz ne legyen köze, hogy a táj, a téma, az országok, a
nemzeti történelmek és nemzeti hétköznapok semmit se jelentsenek számára.
Semmit, csak amit ő akar belőlük felhasználni, újjáteremteni, vagy filmvászonra
véve átalakítani.
Ő akarja kitalálni
nemcsak figuráit, hanem hátterüket is. Nem akar törődni a külső, a sültrealista
valósággal. Hitchcockhoz hasonlóan saját képére festi át, de sokkal erősebb és
szemérmetlenebb színekkel. Hitchcock ravasz volt, leplezte világának teljes
irracionalitását, Kubrick hivalkodva ábrázolja annak.
Hagyományos „sci-fit”
sohasem rendezett, de világlátása és ábrázolása fantasztikumba hajló.
Fantasztikuma azonban mélyhűtött, az abszolút nulla fokot kísértő jéghumor.
Megváltozott Chaplin
kora óta a filmipar. Los Angeles már rég nem büntet. Nincs bosszú. Kubrick sem
valódi, csak „virtuális” feketelistára került.
Nem elég, hogy alig
ismerjük, rosszabb a helyzet: hamis kép él bennünk róla, a Spartacus és később a Lolita
került elénk. Vagyis a két leggyengébb filmje.
Kubrick minden
filmjében dúl a könyörtelen agresszió, de minden látszat ellenére sehol,
semmikor nem öncélú. Természetesen a Gépnarancsban
sem, holott épp arra hajlanánk, hogy az öncélú, értelmetlen agresszió filmje.
Sőt: „leleplezése”.
A történelmi,
„kosztümös filmet” a harmincas évektől kezdve teljesen lejáratta,
diszkreditálta a filmipar. Komolyan vehető darab a Rettegett Iván és Laurence Olivier a Hamletnél sokkal jobb, de kevéssé értékelt V. Henrikje óta talán nem is létezik.
„Peplum”, kommersz,
kard és köpeny, tengernyi ostobaság, maga a műfaj vált szörnyszülötté. A
western egy ideig megújíthatónak látszott. A kosztümös történelmi film nem is
látszott annak, e mozifajtát végképp kisajátította a tömegfilm.
Ezért is páratlanul
érdekes Kubrick roppant méretű Barry
Lindonja. Az egykori fotós lelkesen vállalta a soha nem alkalmazott
Zeiss-objektívet, az új, kísérleti színes nyersanyagot, s a mesterséges
fényforrások mellőzését. Természetesen nem ebben rejlik a film nagysága.
Roppant méretű?
Semmiképp sem a film hosszára vagy költségvetésére, nem a gyártás
„produkciójára” értem. A látványnak van benne „roppant mérete”, a tereknek, a
nagy horizontnak.
A háborúnak valami
fenséges butasága, a butaság fensége, az agressziónak nemcsak dekorativitása,
hanem esztétikája bomlik itt hatalmas látvánnyá, s a kalandok hanghordozása,
elbeszélésmódja mögött már-már a felvilágosodás korának Diderot-szelleme
csendül, a Jacques de fataliste angolra
hűtött humora.
Van valami hideg
részvétlenség a Kubrick-filmekben. Ennek jege teszi a vért még ijesztőbbé a Shining (Ragyogás) képein.
Sci-fi és
futurológia. A legtanulságosabb és legbosszantóbb olvasmányok egyike az Űrodisszeia írójának, Arthur C. Clarknak
A jövő körvonalai című hatvanas
évekbeli könyve. Több mint félévszázad telt el, s a legfőbb optimista jóslatai a
delfinnyelv megfejtésétől a teleportálásig, a Mars bejárásáig egyáltalán nem
teljesültek.
Szerencsére –
ellentétben a futurológusokkal –Kubrick filmjei semmiképpen sem reálisak, és
nem is akarnak azok lenni, ez sem. Ráadásul nem a technikai fejlődésről, a
„daloló holnapokról” szól, hanem az emberi állat mutációjáról. A fejlődés
egyetlen rugójaként a hatalmi harchoz szükséges agressziót jelöli meg. Jeges
vallomás.
Magam az Űrodisszeiát és a Ragyogást tartom Kubrick legnagyobb műveinek. Bennem legalábbis
ezek maradtak meg. Vessük össze Arthur C. Clark eredeti sci-fi regényét a
filmmel. Ahogy Örkény mondaná, nagy dolgokra jöhetünk rá. Arra például, hogy a
horror meg a sci-fi alap-nyersanyagként nélkülözhetetlen ugyan Kubrick fő
filmjeihez, de csak átalakítandó, alkimista-kellékként.
A híres és néma
simaságával csendet parancsoló fekete neolit-torony valóban érdekes az Űrodisszeia
képein, de a levegőbe földobott lábszárcsont ad neki filmértelmet.
A filmművészet egyik
nagy pillanata, amikor az ujjongva felrepített csont megpördül az égen, és
fényes űrhajóvá válik. Nagy pillanata, mert ambivalens. Az agresszivitás
diadalmas ölőszerszámaként felfedezett csont/űrhajó áttűnés csak hamis és
felszínes értelmezéssel „optimista”.
Csendül a Kék Duna
keringő. Valami kényelmetlen érzés fog el, majom voltam, univerzum-hódító
lettem. De túl szép és olcsó a keringő, túl szép és olcsó a drága űrhajó. E
képsor kérdőjele halványan rajzolódik csak elénk – érezni-értelmezni majd a
film második-harmadik részében tudjuk. Ott már a legnagyobb kérdés után mered
feketén és kínzón, tolakodóan hangsúlyozza: „érdemes volt?”, „jobb most”?
Ne feledjük: a
gyilkosság felfedezésének ujjongása dobatja a csontot a világűr háttere elé. Az
ember győzelme a többi állat fölött, az ölésre alkalmas szerszám felfedezése.
Érdemes volt?
A Kék Duna keringő hangjai
mögé lopakodó kérdés nem puffan el patetikus semmit mondással. A film vége, a
filmművészet eddigi történetének talán legmisztikusabb, legrejtélyesebb
pillanata erre felel a matuzsálemmé szikkadt halottal és a halott
csecsemő-újjászületésével.
Ki a csecsemő? Nem
tudjuk. Ki lesz a csecsemő: ezt sem tudjuk, de ez a fontosabb rejtély.
Evolúciós folyamat, vagy mutációk, előreugrások története az emberi
civilizáció? Tudományos kérdések, melyeket előhív, majd rögtön még a kérdésnek
is sajátos negatívját vetíti elénk.
De nemcsak az Űrodisszeia,
hanem a Gépnarancs is. Beethoven Örömódáját
agresszív képek sorozatával dübörögtetik az agymosásra ítélt egykori
főagresszív tudatába. S a főagresszív, gyilkos előember (de hisz előemberek az Űrodüsszeia csontrepesztő félmajmai is), a
negatív utópia jövőjében vegetáló előember ettől kezdve agresszív ösztönét
vesztett, önmagát védeni nem képes emberroncs lesz. Kubricknál nincs más
lehetőség. Agresszorrá válni, vagy makogni sem próbáló vesztes majommá.
Kubrick az emberi
agresszivitás egyik nagy filmrendezője. Így azonban kicsit egyszerűsítő és
csalóka a megállapítás. Ha már tudományba tévednénk – a hatalmi helyzet, a
hatalmi hierarchia megvédésének vetülete az általa ábrázolt félelmetes
agresszió.
Kié a hatalom az
Űrhajó zárt univerzumában? David Bowmané (nem érdektelen „beszélő név”) vagy a
gondolkodó Gépé? Meg kell mérkőzniük. A majomemberek csonttal vívott harca
folytatódik.
Az egyetlen film Kubrick
életművében, ahol végül is nincs hagyományos értelemben vesztes: az alig
értelmezhető jövő érthetetlen terében majd az aggastyán egy új mutáció
csecsemőjévé válik.
A Ragyogás egy őrült íróról szól, aki
hangokat hall, hogy meg kell ölnie családját. Rémtörténet, melynek rémsége a
történet mögött rejlik. Miként a Madarak
esetében, nem ismerjük, nem tudjuk meg az okát a történteknek, mindvégig
elrejtőzik valami előttünk, s nem a szellemek, a kísértetek, nem, őket olykor
még látjuk is – hanem az irracionalitás birodalma. Az is lehet, ez a birodalom
azonos a mi világunkkal – ennél alig van szörnyűbb – ezzel rémít a Ragyogás.
Kié a hatalom a
kísértetszálloda hatalmas belső térébe zárt családban: ha tehetetlensége és
tehetségtelensége kiderül, a családfő elveszti hatalmát – a fejsze állítja majd
vissza. Ez a Ragyogás egyik
„magyarázata”, kulcsa.
Kubrick helyszínt,
tágas teret teremt magának, ebbe dobja hőseit, akik mindvégig menetelnek előre,
civilben is katonák, menetelnek nyílegyenesen, míg elérkeznek a labirintusba.
A Labirintus. Nem
könnyű a széttartó, kevéssé egységesnek látszó Kubrick-életműnek egyetlen
„központi” gondolatát, vázát meglelni.
A Ragyogás végén a tébolyodottá vált apa
fejszével labirintusban üldözi a fiát. Idézzük fel e labirintust. Tán szépen
nyírt bokor-labirintus nyáron, de most a jég, a hó birodalma, fedettnek látszó
csapda-görbület.
Dante Poklában a kivételesen nagy bűnösök az
örök és hatalmas jég rabjai, érdekes ellentéteként a pokolbéli „örök tűz”
kliséjének. Kubrick is a holtak kihűlt cseppkőbarlangjába zárja téboly-hősét.
Az Űrodüsszeia utazóját
nem várja otthona, akár jelképesen, a Föld. Valami más várja, az ismeretlen
jövőben a belőle fakadó ismeretlen. Ő maga az ismeretlen: amivé útja során
válik.
Túlfinomult francia
elemzők szerint a középkori alkimisták Opus Magnumjának megteremtési kísérletét
mondja el a film. Nem tudjuk, sikerül-e. Megszületik-e az új ember, aki majd
érti a monolit fekete oszlop üzenetét.
Az sem biztos, hogy
a kevés művet alkotott Kubrick megteremtené-e. A lehetőség nyitva marad a film
enigmatikus végső képsorában.
„Nincs rózsás labirynth”. A háborús
pokoltüzek is inkább jelképesek. Jéglabirintus van, melybe a hatalmi harcban
vesztes fagy bele, a győztes pedig hosszú, katonásan fegyelmezett fahrttal
előre menekülhet a tűzbe.
Eszembe jutott az a dokumentumfilm, amit a tavalyi Titanic Filmfesztiválon láttunk.
VálaszTörlésA 237-es szoba (237 room) azt boncolgatja, hogy Kubrick Ragyogás című filmje (1980) évtizedekkel később is mennyi összeesküvés elméletet és titokzatos teóriát ad a nézőinek.
Tény, hogy Stephen King őrjöngött, amikor megnézte az ő korrekt horrorjából készült Kubrick-filmet.
A dokumentumfilmben mindenki azt mondta, amikor először látta a filmet, csalódás volt, mert egy igazi horror nem ilyen. Aztán mégsem hagyta őket békén és meg akarták fejteni a titkát. Újra és újra megnézték.
A konzervdobozokból és a szőnyegmintákból is rögeszméiket látták kiolvasni. Kockáról kockára elemezve bizonyítják szent meggyőződésüket.
Van, aki szerint a film tulajdonképp az USA szégyenpadra állítása az indiánok gyalázatos lemészárlása és kirablása miatt.
Van, aki szerint Kubrick itt rejtett utalások hálózatában azt vallja be, amit amúgy sosem tehetett volna: A Holdra szállást ő rendezte meg egy műteremben az amerikai kormány megbízásából.
Nem akármilyen legendája van Kubricknak, ez igaz.
Abban mindenki egyetértett, hogy lenyűgöző intelligenciájú fickó volt. A filmtörténet egyik legeredetibb és legtitokzatosabb rendezője.
Filmjei enigmák.
Vannak, akik szinte beleőrülnek a megfejtésükbe.
http://www.youtube.com/watch?v=cYDjemvPE6Q