Shakespeare tudta, hogy a gonoszok tehetségesek,
a gonoszok érdekesek. A jók unalmasak, kivéve az a jó, aki gonosszá válik. Vagy
az a jó, aki szent epilepsziás, és imád egy vad gonoszt.
Dosztojevszkije nincs a filmművészetnek –
leginkább Kuroszava közelíti meg –, de a film egyik legkülönösebb zsenije,
Orson Welles megszállottja volt ennek a borzongató tudásnak. Vagy naiv,
becsapható jóemberek alakjába bújt, akiket valamely gonosz zseni szörnyű
tettekbe, gyilkosságba hajszol, vagy félelmesen gonosz zseniket formált.
A mozi legendás „óriáscsecsemője” nemcsak termete
és színészi adottságai révén érdemelte ki ezt a titulust: minden filmje
lelkileg is csecsemőkorban leledző, jóságukban vagy gonoszságukban egyaránt
védtelen hősökről szól.
Született és gyógyíthatatlan naivakat vetített
elénk. Önmaguk homályba vesző múltját firtató, agyaglábon álló, kisebbrendűségi
érzéssel gyötrődő kolosszusokat.
Az Aranypolgár sajátos ikerdarabja, a Bizalmas
jelentés (ismertebb, francia címén: Mr. Arkadin), melyből később ő
maga regényt is publikált, arról szól, hogy egy feddhetetlennek tartott
nagyfőnök nem ismeri saját múltját, de az az érzése, csakis gátlástalan bűnöző
lehet. Saját homályos sorsa után nyomoztat tehát, mint valami bűnbe hibbant
Oidipusz.
Az Aranypolgárban
Kane polgártárs homályos előélete után Amerika összes újságírója nyomoz,
alighogy meghalt.
A velejéig romlott főnyomozó után fiatal és pimasz
detektívek, és naivok falkája liheg A gonosz érintésében. Ők nyilván
később válnak a szokott gonosszá. Egyelőre leleplezik a nagyhasú gazfickót.
Nagy fejével és nagy hasával maga Orson játssza: annyira aljas, hogy még a
végén a hatalmába ránt.
Mintha egy rendkívül okos, de a tudatalattiról,
Freud tanairól még sohasem hallott nagyfejű csodagyerek rettegő gyanakvással
kutatna saját születése és saját vágyai után.
Ismer a filmtörténet még egy karikatúraszerűen
vén és csecsemő küllemű zsenit. Welles bérceket hágó óriás a mozi nagy játszóterén
– Hitchcock, e másik, szorgosan homokozó jól nevelt óvodás, aki sírás és
átkozódás helyett cserkészdalt dúdol, és kacsintva magázódik a homokozó köré
gyűlt gyilkosokkal.
Minden fílmértő Hitchcock-rajongót megborzongat
a thriller mesterének furcsa,
belső rokonsága a mennydörgő, nagyzenekari képzuhatagok mesterével, Wellesszel.
Megfordítva is érezhető e kapcsolat, mely látszólag megmagyarázhatatlan, hiszen
stílusuk, képi nyelvük, egész univerzumuk különbözik egymástól.
Mélyebb a rokonság: a jezsuita iskolában
kisdiákoskodó Hitchcock is egy mindörökre gyermeknek megmaradó bölcs és félénk
hátulgombolós szemével rettegte a világot.
Hitchcock vigyori cinizmussal védekezett, az
óriásnak, titánnak született Welles meg színfalhasogató, csodálkozó zokogással.
(Nem mindennapi filmesztétika születne meg kettejük művészetének párhuzamos
elemzéséből. Truffaut lett volna rá alkalmas, ha kritikus marad.)
Természetes tehát, hogy az Orson Welles-hősök
önmaguktól megrettenve vagy megundorodva fejezik be az életüket. Természetes,
hogy Shakespeare vonzásából nem tudott, nem is akart szabadulni.
Eizenstein a filmművészet legnagyobb formaművésze
volt. Tehetsége töredékét sem valósította meg, néhány remekműve csak ízelítő
ebből az óceánból. Pénzéhes és minden hájjal megkent hollywoodi filmcézárok
csapták be, otthon meg Sztálin várta „jóságos” szigorral…
![]() |
Szergej Mihajlovics Eisenstein |
A filmkönyvek izgatott borzongással tárgyalják
egy másik nagy alkotó, Erich von Stroheim művészi pályáját is. Őt ugyancsak nem
fogadta kegyeibe sem a Történelem, sem a Tizedik múzsa.
Óriás-becsvágyú, tizennégy órás művét (Gyilkos
arany)
hollywoodi producerek csonkították a felismerhetetlenségig. Fennmaradt, másfél
órás mivoltában ez a film nem igazolja alkotójának rendezői zsenialitását,
becsületszóra kell elhinnünk tudós kommentárainak. Félő, hogy Stroheimből csak a
nagyszerű színész marad fenn.
![]() |
Erich von Stroheim |
Orson Wellesnek akad halványabb filmje, például a
rossz díszletek ködébe fúlt Macbeth, de nem félsikerei, hanem inkább a
valóban nagy Aranypolgár szakadatlan győzelmi sorozata árt neki a
legtöbbet.
„Minden idők legjobb filmje”, s más ilyen
hangzatos címek zsongítják a néző képzelmét. Biflázandó klasszikussá vált. A
világ szaklapjaiban legtöbbször erről az egy opuszáról értekeznek, akárcsak
Renoir esetében a Nagy ábrándról, holott mindkét rendezőnek van
izgalmasabb filmje.
A Sanghaji asszony érdekesebb. Az Ambersonok
szövevényesebb. S főleg az Othello: a nyers erő csiszolt, vakító
gyémántvillanása.
Az Aranypolgár előtti iskolai ünnepségekre
emlékeztető ásíttató tisztelgés helyett bámuljuk a Sanghaji asszony végső,
revolveres tükörjelenetét.
Vagy az Ambersonok barokk-western lépcsőházát: egy értelmesebb Elfújta a szél felnőtteknek.
Orson Welles önpusztító pályájáról olvashatunk
figyelemre méltó dokumentumokat. Nagytermészetű Falstaff és utópiákat kergető
Don Quijote egy személyben – ilyesmire is csak ő lehetett képes.
Falstaffja dagadt elefánttestben lakozó
mimózalelkű széplélek, aki belehal csalódásaiba. Don Quijotéból talán vérnősző
barmot formázott volna – a zseninek nincsenek kiszámítható útjai.
Tehetségét nem tudta igazán mederbe szorítani
(ebben Eizensteinhez hasonlít). Minden érdekelte, mindenbe belekapott.
Legtöbbször szerencsénkre: a maga idejében kissé
poros Kafka-fantáziája (Per) mai szemmel nagyon érdekes. Várható még más
efféle újrafelfedezés is.
A film első félévszázadában valószínűleg több
mozgóképgéniusz alkotott, mint a másodikban. Őket kevésbé ismerjük, mint a
„második félidő” nagyjait, Fellinit, Buñuelt vagy Kuroszavát.
Bár ördög tudja… Őket sem ismerjük jól. A film évszázados,
a néző meg újszülött. Vele legalább még minden megtörténhet, s ezt a filmről
már nem lehet elmondani.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése