Keresés ebben a blogban

2014. február 18., kedd

Búvópatak - J. S. Bach

Írta: Inkabringa



A ’bach’ szó jelentése ’patak’.
Ilyen egyszerű neve volt minden idők legmeghatározóbb muzsikusának: Pataki János Sebestyén.
Úgy is mondhatjuk, hogy Johann Sebastian Bach.

A 18. században élt, de zenéje máig ható, afféle örök kortárs.

A pedáns zseni, a szigorú újító, a fegyelmezett renitens.
J. S. Bach
Zenei tehetségét, ahogy magát a zenét is isteni adománynak tekintette. Fegyelmezett volt és szorgalmas, szerény és önérzetes.
Az igazságtalanságot, a törleszkedéssel előrejutást nem szívelte, ő maga nem is művelte.

Nem volt botrányhős, sőt épp ellenkezőleg.
Zenéjében azonban mégis újított, változtatott, kísérletezett.

Ami legnagyobb erénye, alázattal és szakadatlanul tanult. Nyitott volt mindenre, élete végéig nyomon követte kortársai zenei fejlődését, fáradhatatlanul másolta mások kompozícióinak kottáját, tanult, csak tanult.

Szenvedélyesen érdekelte a zene. Máig ez a legfontosabb öröksége, amit a mindenkori zenészekre hagyott.
Szorgalmasnak kellett lennem, eljuthat eddig más is, aki ilyen szorgalmas.

Komolyzenészek, népzenészek, rockerek, jazzisták, akik kortársaik fölé nőttek, valószínűleg mind tisztában voltak és vannak azzal, hogy a talentum önmagában még nem elég.
Csak akkor megy, ha szenvedélyük a zene.

Bach annyira benne van a zenéről való gondolkodásunkban, hogy még a legkevésbé vájtfülűek is felismerik egy-egy dallamát.

Pedig őt is elfelejthettük volna, ha a feledékeny és mindig tékozló kortársakra bízzuk az emlékét. Halála után „csupán” virtuóz zenészként és orgonaszakértőként maradt meg a köztudatban.
Majd Mendelssohn 1829-ben (Bach 1750-ben halt meg) a közönség elé vezette a Máté-passiót és ekkor döbbent rá a világ, hogy mekkora zeneszerzője volt neki valaha.
Ez a szerény 'patak' azóta óriási, tápláló, ringató folyammá szélesült.
Mendelssohn
Csupán 185 éve gondolunk rá úgy, mint a legnagyobbra, aki zenét alkotott. Az emberiség történetéhez mérten ez az idő semmiség.
Ha másért nem is, de Bach muzsikájáért érdemes lenne még embernek lenni a földön.

Bach minden zenésznek mértéke, még ha nem is gondolják.
Talentum, szenvedély, szorgalom és alázat. Ez a legfőbb öröksége.

Nem tűrte életében sem, nem tűri műveiben sem a hatalmi kisajátítást.
Bárki fordulhat hozzá, Bach táptalaja a zenei kísérleteknek.

Nem komolyzenei revelatív előadásokat citálok most ide. Épp azért nem, mert Bach legfőbb erénye, hogy minden zenei stílus számára ihlető forrássá tudott válni.

A jazz képviselői magától értetődően vették el az asztalról Bach kottáit és fesztelenül lépték át annak leírt kottafejeit.
Mint például azon a legendás 1937-es felvételen, ahol Eddie South, Stephane Grapelli és Django Reinhardt értelmezte újra Bach hegedűkoncertjét.
A felvétel producere Charles Delaunay volt, a kubista festő Robert Delaunay fia. A jazz és a gypsy zene tökéletesen simul Bach univerzális és transzcendentális zenéjéhez. A zenében nincs határ, meg minek is. 
A Modern Jazz Quartet meghatározó formációja volt a 20. század második felének. 1974-ben jelent meg Blues on Bach című albumuk, melyen öt kompozíció hallható Bach ihletésére.
Milt Jackson (vibrafon), John Lewis (zongora), Percy Heath (bőgő), Connie Kay (dob).
Bobby McFerrin erős gyökerekkel kötődik a komolyzenéhez. Nemcsak azért, mert édesapja volt az első afro-amerikai tenorista, hanem azért is, mert maga is karmester, azon kívül, hogy „don’t worry, be happy”.
Ő a műfajok közötti szabad átjárás képviselője. A komolyzenészeket például improvizációra biztatja, mert szerinte túlságosan belemerevedtek a kották uralmába, akadémikus felsőbbrendűséggel fordulnak a zenéhez.
Pedig Bach a legjobb példa, hogy a hangszer és a hangok birtoklása az improvizációnak, a változatok sokszínűségének a letéteményese.
Magyarországon is számos jazzistát megihletett már Bach muzsikája, ahogy Szabados Györgyöt is, akit talán joggal nevezhetjük az avantgarde jazz atyjának. Dresch és Grencsó meg még sokan mások nőttek fel mellette.
Ez most véletlenszerű válogatás, ami elsőre eszembe jutott. Sokakat lehetne idézni még. A jazz és egyéb műfajok képviselői között is. 

Még a világrombító rockzene is fejet hajt Bach eszménye és muzsikája előtt.
Talán a legklasszikusabb e körben a Jethro Tull Bourrée-feldolgozása. A rock és a jazz határán egyensúlyoz, de a műfaji határok ez esetben semmit nem számítanak.
Ahol Bach a kiindulópont, ott zene születik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése