Keresés ebben a blogban

2021. július 31., szombat

Kodály, Krúdy, Próféta utca

Írta: BikassyGergely


Barangoltam az interneten. Kodályra bukkantam, Kecskemétre bukkantam. Kecskeméten épp csak megszületett, a család hamarosan a Felvidékre költözött, ezért a Csitári hegyek alatt, ezért  a Galántai táncok. Aztán arra bukkantam, hogy Budapest ostromát egy Próféta utcai zárdában vészelte át. Próféta utca? Nem ismerek ilyen pesti utcát. Már rég nem így hívják. Kinek nem tetszhetett a neve?

Kodály Zoltán

Aztán Krúdyra bukkantam. Ez még jobb. Van egy Próféta utca című rövid novellája. Bravúros, mint majdnem minden írása, bármily rövid vagy hosszú. Hőse, egy gazdag tejkereskedő elmeséli, hogy mindig baleset érte a Próféta utcában. Elmondja a baleseteket: kisebbek, nagyobbak, de akad halálveszélyes is. Kutatni kezdi, miért, és akkor még nagyobb baleset éri. Végül, egy vidám lakodalmas nép leveszi róla a rontást.

Krúdy Gyula

Ámulok, olyan jó. Rontás ült egyébként a rokonnevű Apostol utcán is. Ennek a 13-as száma alatt lakott a német megszállás idején bizonyos Adolf Eichmann. Próféta? Apostol? Úgy látszik, veszélyt és rontást hordoznak ezek a nevek. De azért nem kéne megváltoztatni őket. Csak legyen Biblia, legyen hit, erő, és képzelet, hogy levegye róluk a rontást.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése