Keresés ebben a blogban

2020. május 17., vasárnap

Két Edison... meg a harmadik

Írta: BikassyGergely



Megnyugtató hírek érkeztek Enyedi Ildikóról. Ennek örömére kapcsolgatom estefelé a sorozatfilmeket vetítő tévécsatornákat. És ennek örömére találtam egy témát-témácskát. 
Nemrég említettem, hogy az egyik sorozatban maga Edison is feltűnt: Torontóban avatkozik be egy ősfilm forgatásába, mondván, megveszi, és New Jersey-be viszi az egész stábot. Megveszi a hangosfilmmel próbálkozü technikát is. Elküldik. Nem túl rokonszenves a fellépése, hamar el is tűnik.

Tegnap este azonban ugyanott, Torontóban, csak nem filmforgatáson ismét megjelent. Valami technikai-műszaki bemutató zajlik, s eddig semmi különös. Az már inkább, hogy egy másik feltalálót meggyilkolnak - és most jön a java - Edison huszonéves fiát gyanúsítják. A sorozat hőse - Murdoch nyomozó - még le is tartóztatja. Igaz, nem nagyon hisz ifjabb Edison bűnösségében. Én sem igazán hittem - ráadásul puskáztam is a wikipédián, hogy megtudjam, Edison járt-e Kanadában, járt-e Torontóban... Nemcsakhogy járt, de szülei kanadai származásúak, és egészen fiatalon ő maga is dolgozott Kanada fővárosában.

Edison és fia
Most itt azonban már világhírű nagy ember, és nyomába lépni igyekvő, még nála is pimaszabb, nagyravágyóbb fiát terelgeti. Csak félig-meddig: a pimasz ifjú ugyanis tudatlan és tehetségtelen, apjától csak a gátlástalanságot örökölte, a tehetséget nem. Még a váltóáram lényegét sem érti.  Így keveredik gyilkosság gyanújába. Edison minden elkövet, hogy kimentse a börtönből, és mindent elkövet, hogy eltanácsolja a feltalálói pálya közeléból. Több ordítozós párjelenetük van, a jámbor nyomozó, meg  a néző is mosolyogva, vagy zavartan nézi őket. Hát ha tán valamelyik jó színész volna... de fájdalom, egyik sem az. 

"A 2 Edison"... Laza időtöltésre nagyon is megfelelőek esténként. Nekem azonban szerencsére eszembe jutott a harmadik Edison, aki Enyedi Ildikó remekművében, Az én huszadik századom-ban jelenik meg, izgalmas keretbe foglalva az egész filmet.
Az én huszadik századom (Edison szerepében Andorai Péter)
A "Menlo-parki varázsló" nyolcszázkilencvenhat (896) vagy mégtöbb szabadalmazott találmánnyal büszkélkedett, tudós nem volt, csak zseni. A filmtörténészek egy része őt tartja a film feltalálójának, a technikatörténészek pedig az első mai értelemben is korszerú és kiváló villanyizzó megteremetőjének. Teremtő? Furcsa szó keveredett ide, de nem baj. ha köze van a filmhez, és köze van, - nevezzük így.

Enyedi Ildikó filmjének a végén nagy fények gyúlnak a Menlo Parkban, és az egész világon, a fény majd beköltözik a mozikba - és mindörökre ott marad.
Örömmel kívánok egészséget Enyedi Ildikónak, és sok sikert legújabb filmjeihez.
Enyedi Ildikó

Kapcsolódó bejegyzésAz én XX. századom






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése