Írta: BikassyGergel
Hat-hét éve épp ilyenkor rendezett valamilyen zeneművészeti szervezet a Budapesti Francia Intézet közreműködésével a fenti címen két napos konferenciát. (A blogban írtunk róla ITT)
Hiába mondtam a tudós (bár nem zenetudós) dr. Beke László felkérésére, hogy az én filmművészetemben (amit én annak tartok és érzek), nincs nagy szerepe a zenének. Beke talán ilyet el sem tudott képzelni, mindenesetre tovább erősködött (tudósibb szóval "inzisztált"), hogy mindenképp részt kell vennem ezen az ülésszakon. Kijelentette: ott elmondhatom akár azt a véleményemet, hogy a filmművészettől (legalábbis szerintem) idegen a kísérőzene. Azzal is biztatott, hogy a tanácskozás anyaga majd írásban is megjelenik, sőt a "honorárium" szó is felcsendült baráti biztatásában. Ezt már azért sem vettem figyelembe, mert évekig írt könyveim nagy részére sem kaptam honoráriumot. Tisztes honoráriumot a Filmvilág folyóirattól szoktam kapni.
Hat-hét éve épp ilyenkor rendezett valamilyen zeneművészeti szervezet a Budapesti Francia Intézet közreműködésével a fenti címen két napos konferenciát. (A blogban írtunk róla ITT)
Hiába mondtam a tudós (bár nem zenetudós) dr. Beke László felkérésére, hogy az én filmművészetemben (amit én annak tartok és érzek), nincs nagy szerepe a zenének. Beke talán ilyet el sem tudott képzelni, mindenesetre tovább erősködött (tudósibb szóval "inzisztált"), hogy mindenképp részt kell vennem ezen az ülésszakon. Kijelentette: ott elmondhatom akár azt a véleményemet, hogy a filmművészettől (legalábbis szerintem) idegen a kísérőzene. Azzal is biztatott, hogy a tanácskozás anyaga majd írásban is megjelenik, sőt a "honorárium" szó is felcsendült baráti biztatásában. Ezt már azért sem vettem figyelembe, mert évekig írt könyveim nagy részére sem kaptam honoráriumot. Tisztes honoráriumot a Filmvilág folyóirattól szoktam kapni.
A Francia Intézet nagyterme negyedrészt, vagy talán félig megtelt. A konferencia tulajdonképp Joseph Kosma (Kozma József) emlékére szerveződött, ez nekem is tetszett, becsülöm Joseph Kosmát - felléptem és előadtam tehát nézeteimet. A nagyrészt fiatal és középkorú zenetörténészek és zeneesztéták némi érdeklődéssel fogadták, hogy számomra a kísérőzene ellentétes a film lényegével (vagy legalábbis az én filmművészeti eszményemmel). Valóban: az ideálisan szép, és nekem jó zenekíséret a némafilm idejében létezett, amikor is a mozikban, ott a vászon alatt egyetlen zongorista kísérte a mozgóképeket. Ritkán, nagy világpremierekre önálló zenét szereztek és mutattak be, egyszer egy fesztiválon meghallgattam egy efféle rekonstruált "nagy" mozizenét, végtelenül nem tetszett...
A tudós dr. Beke László érezhetően elégedetlenül hallgatta szavaimat, szemmel láthatóan rosszallta mondókámat (mintha előzőleg nem is beszéltünk volna). Szerencsére Kosma egyik rövid kísérőzenéje csillapította tudósi haragját. Videokazettáról Renoir Állat az emberben (La bete humaine) című remekművének első negyedóráját játszottam be, nagy vászonra kivetítve. Ez erősen dokumentumjellegű, a Párizs-Le Havre vonatút képi remeklése, mindenfajta zene nélkül, csak a kerekek kopognak-dübörögnek-zörögnek, meg a mozdony füttyei adnak prózaritmust. Amikor aztán e negyedóra legvégén a vonat befut az állomásra, valóban belép a kísérőzene, úgy három percre, s még én sem mondhatom, hogy felesleges. (A filmben van egy nagyszerű, hosszú vasutasbáli képsor, ott szól a keze, de nem az a bizonyos "kísérő", hanem a valóságos vasutasbál helyi muzsikája. Nagyszerű, talán ezt is Kosma szerezte, de a szerepe más - ezért kiváló.)
Jean Renoir: Állat az emberben (A képen: Jean Gabin) |
Robert Bresson: Vétlen Baltazár |
Ingmar Bergman: Persona (A képen: Bibi Andersson és Liv Ullmann) |
Kapcsolódó írások:
Filmzene - és akiknek nem kell
"Hulló falevél" (Les feuilles mortes...)
A vétlen Baltazár...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése