Írta: Inkabringa
A tél beköszönte, a sötét, kopár fagyosság ellen az emberek mindenféle lelket melengető, fényt hozó praktikákat találtak ki. A decemberi mély sötétséget csak úgy lehet kibírni, hogy egyik ünnep a másikat éri. Az első lépcsőfok a sötét elleni vigaszhoz a Mikulás napja. Fárasztó, „púp a hátra” konzumünnep lehet ez is, ha valaki van oly botor, hogy azzá teszi, de kár a bóvlibörzébe elmerülni, mert a Mikulásnak csodája van még mindig.
A tél beköszönte, a sötét, kopár fagyosság ellen az emberek mindenféle lelket melengető, fényt hozó praktikákat találtak ki. A decemberi mély sötétséget csak úgy lehet kibírni, hogy egyik ünnep a másikat éri. Az első lépcsőfok a sötét elleni vigaszhoz a Mikulás napja. Fárasztó, „púp a hátra” konzumünnep lehet ez is, ha valaki van oly botor, hogy azzá teszi, de kár a bóvlibörzébe elmerülni, mert a Mikulásnak csodája van még mindig.
Talán a leghosszabb
ideje és legszélesebb körben tisztelt keresztény szent az a
Miklós, aki Myra (a mai Törökország területén létezett) egykori
püspökeként bejárta a Szentföldet, majd eljutott Bariba,
Olaszországba. Ünnepelték és tömlöcbe vetették: a szentté
váláshoz erre is szükség van. Csodatévő Miklósnak is nevezik,
mert nemcsak a keresztény legendárium őrzi híres
csodacselekedeteit, hanem még a 20. század is adott hozzá újakat,
sőt, talán most is tulajdonítanak neki csodákat. Katolikusok,
ortodoxok is egyik legfőbb szentjükként tisztelik.
![]() |
Jánosréti oltár részlete (Magyar Nemzeti Galéria) |
Miklós püspök, a hozzám
hasonlóan vallástól nem érintetteknek is szimpatikus. Az
önzetlen, érdek nélküli és viszonzást nem váró segítség
mintapéldája. Úgy tűnik, hétköznapi viseletre manapság ez a
hozzáállás nem praktikus, legalábbis erről igyekeznek meggyőzni
bármerre nézek, de mint mentális-morális haute couture mindig
mérce lesz. Miklós segített a hajósoknak, a kereskedőknek, a
sörfőzőknek, a diákoknak, a gyerekeknek, a nélkülözőknek,
megbocsátott a bűneiket megbánó tolvajoknak és felsorolni sem
lehet, hogy az emberek milyen változatos csoportjai találták meg
benne védőszentjüket.
A művészetek mindig is
szeretetteljes figyelemmel fordultak Miklós püspök felé. Mesés
csodatételei kifogyhatatlan témát adtak.
Személyes emlékem,
ahogy a gyermekkor csodás Mikulás-élményei után huszonévesen,
már felnőttként, rácsodálkoztam Szent Miklósra Rómában.
A San Saba templom falán látható az a 11. vagy 12. századi
freskó, ami Miklós egyik híres cselekedetét őrzi. Egy szegény
ember három eladósorban levő lányát nem tudja férjhez adni
hozomány hiányában. Anélkül sorsuk a prostitúció, de
legalábbis ekként tartotta volna számon őket a társadalmi
ítélethozatal. Miklós az éj leple alatt arannyal telt erszényeket
dobott be házuk ablakán, megmentve így a jobb sorsra érdemes
lányokat a megvetéstől. A történetet már ismertem, tetszett is,
mert nem transzcendens csoda volt benne, amiben az isteni
mindenhatóságot kell csodálnom és félnem, hanem egy empatikus, a
másik emberre figyelő gesztus, a társadalmi korlátoltságokon
való elegáns átnézés. Sokan megfestették ezt a történetet, többek között
Masaccio és Fra Angelico is. Az egyébként is lenyűgöző San Saba
templomban a sok száz éves freskóval szemben állva hirtelen
rádöbbenéssel megértettem, miért Rómában vált ilyen eredeti
hangú filmrendezővé Fellini.
![]() |
San Saba (Róma) |
Az ortodox egyházban is
hatalmas tisztelete van mindmáig Szent Miklósnak. Még a
legbrutálisabb sztálini időkben sem tudták és merték teljesen
eltörölni a tiszteletét. Ismert az a történet, mely szerint a Kreml egyik
tornyát kívülről díszítő Szent Miklós freskót Sztálin
szigorú utasítására örökre el kellett tüntetni. Az
építőmunkások azonban életüket is kockáztatva elfedték és lefestették, de nem semmisítették meg a freskót.
Szent Miklóst, az elesettek, a nélkülözők, a bajban levők
segítőjét, a hierarchia és érdek nélküli emberi egymás felé
fordulás hírnökét még a féktelen kegyetlenségű Sztálin
ellenében sem voltak hajlandók bántani. Később a freskót
rekonstruálták és felújították. Bárcsak a Miklós püspök
által hirdetett eszméket lehetne ilyen romolhatatlan technikákkal
megőrizni és továbbvinni.
![]() |
Szent Miklós freskó a Kreml egyik tornyán (Moszkva) |
Albániában az iszlám
vallás térhódítása idején is tartotta magát a Miklóshoz
kötődő népi hagyomány. Az iszlám belátta a keresztény
szenthez ragaszkodást, a keresztény egyház pedig eltűrte, hogy a
szentje ünneplésébe számos kereszténység előtti hagyomány
vegyült. Miklósnak fényt hozó szerepe van, égő gyertyát
tesznek az ajtóba, hogy a viszályt és gonoszt elűzzék, az ajtót
pedig nem zárják be, hogy a szent szabadon bemehessen. Miklós
ünnepe a család békés együttlétének, a közös lakomáknak az ideje,
amikor mindenki kap egy szeletet a kenyérből, ami az összetartozást
jelképezi.
![]() |
Szent Miklóst ábrázoló 14. századi ikon (National Museum of Mediavel Art, Albánia) |
Szent Miklós jól állja
az idők próbáját. Olyan emberarcú szent, aki nem a földön túli
elragadtatottságért vállalt mártíriumnak, hanem a segítőkész
egymás felé fordulásnak, az emberek közötti együttműködésnek
a példája. Talán nem véletlen, ahogy Koppenhágában egy Szent
Miklósról elnevezett 12. században épült templom változott és
alakult az idők folyamán, és mindig az emberek találkozásának helyszíne maradt. Az épület megélt római, gótikus és
reneszánsz korszakokat, leégett, lerombolták, volt húspiac és
múzeum. Most a kortárs művészetek megbecsült lakhelye.
![]() |
Nikolaj Kunsthal (Koppenhága) |
Szereti a zene is Szent
Miklóst. Csodás katolikus és ortodox egyházi himnuszok sora
bizonyítja ezt. Misét írt hozzá Haydn és Muszorgszkij. Benjamin
Britten Szent Miklós kantátáját 1948-ban, az akkor induló
Aldeburgh Fesztivál nyitányaként mutatták be. Britten úgy
komponálta meg kórusra, húros hangszerekre, ütősökre és
zongorára írt művét, hogy némi variációval akár amatőrök is
előadhatják, énekelhetik, zenélhetik. Benjamin
Britten a saját szakmájának keretein belül tökéletesen követte
és megvalósította Miklós püspök embertől emberig érő
empatikus és válogatás nélküli mások felé fordulását. Ha úgy
vesszük, ez a kantátája egy Mikulás-ajándék a zenét hallgatni és művelni
is szeretőknek.
A Miklós püspökhöz
fűződő hagyományok közül világszerte legismertebb a
gyerekek megajándékozása, és gyakorlatilag korra
való tekintet nélkül az örömteli ínyencségek szeretetteljes közösségben elfogyasztott lakomája. Sok
évszázados hagyomány ez, és ha nem rontja el az emberi gyarlóság,
a téli sötétség elleni ellenszer maradhat további évszázadokra
is.
![]() |
Jan Steen: Het Sint Nicolaasfeest (Rijskmuseum, Amszterdam) |
Badar dolog megmosolyogni
azt, hogy a gyerekek Mikulás-maskarába öltözött nyugdíjas portás bácsikat
bámulnak csodálva. Ott és akkor őszinte kapcsolat ez mindkét fél
részéről. Főként azért badar dolog ezt lesajnálni, mert épp a
felnőttek azok, akik képesek akár kevély, buta, önző és
arrogáns érdekeket is odaadó lelkesedéssel szolgálni. A
gyerekeknek még több eszük van, ők a Mikulást csodálják. Vigyázat,
mert ez nem csalás, itt tényleg varázslat történik. Csak a szemüket figyeljük.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése