Keresés ebben a blogban

2016. május 20., péntek

Orbán Ottó 80 - Citátumok 11.

Írta: Inkabringa


Orbán Ottó ma lenne 80 éves. Jövő héten lesz 14 éve, hogy nincs közöttünk. Még élhetne, még írhatna.
Azok közé tartozott, mint Kassák vagy Mándy: afféle autodidakta világteremtő, aki poeta doctusa lett a lírának. Verseit, keserű, játékos iróniáját, önáltatás és szépelgés nélküli világlátását szeretjük, és ez a szeretetünk sem időhöz, sem korhoz, sem évfordulókhoz nem kötött: kortalan és végtelen. A születésnapja csak alkalmat ad „ünnepélyes” felemlegetésére, hogy verseit alkalomadtán és váratlanul is, egyszóval bármikor olvassák és idézzék minél többen.
Orbán Ottó (1936-2002)
A citátumok most Orbán Ottó verseiből következnek.

Születésnapomra

Nem mondom meg, hány éves lettem,
a tortabevonót is mind megettem:
az ám,
lazán!

Mégis talán felém jöttök,
a Platánban lesz friss sütőtök,
sonkás-,
tojás,

veder szeder, meg a sok régi étek,
húzd rá cigány, ez égi ének,
kódus
kórus

az égi karban, de kihagyta ezt Madách,
elvitte férfikorban asszony, meg a harács,
adó-
csaló

sose lett, én is csak épp egy szegletet
vettem itt, bordélyházit, meglehet:
fura
kura-

fi voltam, fektettem mindenféle nőket,
Ábel meg majdnem engem ölt meg:
fain
Kain

voltam, aztán meg Rómában Brutus,
ugyanott vandál, majd De Sade-kultusz,
Pius
priusz,

Borgia, R. Iván, s később úgy alakul,
hogy Havasalföldön Vlad Drakul
harap
halat,

de inkább vadat atlaszi vállamba,
és ott van egy f­*aszi, mellette áll bamba
Vazul
s lazul,

mert neki már oly mindegy, vesztek-e,
és drukkol nagyon, hogy Wales ebe
agyon
marjon,

hogy legyen kuss, elég a szülinapi sirám,
és valaki vessen véget ennek a zsivány
ének-
ének!

A bölcsesség korába érve

Sohasem akartam nagy öreg lenni, mint Johann Wolfgang Goethe.
Hiányzott belőlem a jó hivatalnok két legfőbb erénye,
a felsőbbség iránti odaadás meg az ügyintézőt fűtő buzgalom
(„majd hülye leszek még egyszer végigírni a Faustot!”)…
Istenné öregedni sem áhítoztam, mint a fiatal Füst Milán.
Tudtam jól, nem a próféták kora ez. Hallottam a rádióban (tévé még nem volt)
épp elég tömeggyilkost, hordószónokot,
és láttam a háború fekete széltölcsérét városokat porig rombolva vonulni.
Én csak tisztább mondatszerkezetet szerettem volna tudni a verseim mögött,
de úgy, hogy azért én én maradjak, Nem mást s nem kevesebbet,
mint az örök fiatalság titkát próbáltam meg a mítosz tolvajaként elemelni,
ködbe vesző ragyogás felé hajózva a kéziratlapon.
Ki emlékszik Médeiára, ha egyszer a bank széfjében a Gyapjú?
Meglepetésként ért, hogy az átok ilyen ravaszul megy teljesedésbe.
Minden, mint azelőtt, csak bottal kopogok, csak a testemen belül
egy nyomorék öreget kerülgetek.
Az élet vége felől tekintve a legfőbb bölcs a bolond növény,
melyet egy enyhébb januárban könnyen rászed a tűző nap sugara –
kidugja fejét, nekifog zöldellni, és mielőtt megfagyna és leperegne a hóba,
azt kiabálja: éljen az új évezred, itt a tavasz!

Megvonja működése mérlegét

Magyar költő voltam, arra való,
Amire Trója romjai közt a faló.

A CLVII. szonett

A költészet határvidékén, ha nagy nehezen elvergődünk odáig,
egy rozoga bódéban, ahol a keserű hírek csöppjeit mérik
katonák, kémek, kurvák s más tisztes vendégek poharába,
nehéz fejünkkel nehezen fogjuk föl, hogy hiába volt az egész,
kaland és vakmerés, halálugrás háló nélkül, naponta,
más szóval az életünk – gyémántjainkra nincs vevő.
Mit tudni, mi jön, sunyít a világ, ez egy átmeneti kor
Kérdezheted, melyik nem az? A Sulláé? A Caliguláé? A Hitleré?
Ezen a földön csak Kalibán állása biztos,
könyvégetőkre végső megoldásként minden rendszernek szüksége van –
kit tolna előre, ha, modjuk, a főkönyvtől kíván szabadulni a Szent Család,
mely eddig a kötvénypiacon kamatoztatta varázstudományát?
(Ariel sem esélytelen, ha föltalál egy szellemes szellőztető berendezést…)
Prospero tüntet, kettétöri pálcáját. Egy munkanélküli – ki figyel oda?

1. Azt kérdezik, jók-e a versei?

Irodalmi díjakkal földíszített, száradó karácsonyfa vagyok.
Mindent tudok a szakmámról, amit tudni lehet,
de a költészet titkáról nem tudok semmit.
Lakik bennem egy idegen, ő mindent tud, de semmit sem árul el,
hiába próbálom meg mágiával szóra bírni: Isten nevében!
kitér előlem és elnézőn mosolyog.
Verset írni annyi, mint puszta kézzel nyúlni át egy tömör téglafalon,
és ujjainkkal tapintani ki azt, amit eszünkkel föl nem foghatunk.
Megigézett a nyelv szépsége? Hirdetnéd fennkölt eszméidet?
Csapj föl hát költőnek, te hülye,
szállj le a sóbányába, öntözd arcod verítékével a kéziratpapírt,
fonj egy életen át a verssoraidból lepkehálót –
fölemeled, s alatta semmi sincs, csak a megfeketedett vérnyomok,
s a kimondatlanul maradt, nagyobb rész szenvedés.

2. PS.: Ismeretlen férfi képmása. XVI. század

Verseimet egy zsaroló írja – fölrobbantja a világot,
ha holnapig nem válaszolnak neki, van-e Isten?
Van, van, zengi a reneszánsz kórusa: dicsőség neki!
(A mennyekben, gondolja hozzá bölcsen, a föld a miénk!)
Lehet-e bárki vadabb modern, mint Monteverdi a maga korában,
egy fukar herceget szolgálva a mindenség kincstárnokaként?
Ő is, mint Michelangelo, csak a Teremtővel van köszönő viszonyban,
dramatizálja a gregoriánt, operát ír a madrigálból,
s megbotránkoztatja a mértéktartást áriái aranyával –
azzal nem, hogy ekkoriban kiherélik a majdani kontratenort…
Tisztelt Bankkuratórium, a művészet nem való semmire,
de azt még egy fingfejű herceg is fölfogja, hogy tükörbe néz,
ha a századok kútjában megpillantja egy ismeretlen férfi arcát:
jobb fele tiszta és arányos, bal fele torz, egy szörnyetegé.

Élet és irodalom

Egész életemben az irodalom gőzét szívtam,
a bensőnket facsaró, fojtogató nagymosásét;
megutáltam az írókat, de mindenütt beléjük botlottam,
ők voltak a mestereim, a barátaim, az ellenfeleim;
„irodalmi költőnek” csúfoltak, holott az élet érdekelt –
miféle cowboy az, töprengtem én is, akinek betű a pisztolya?
Az életbe legfőképp azért nehéz kimennünk, mert már ott vagyunk:
éveken át kellett üldöznöm a valóság rémképét,
míg végre megérthettem, hogy kérdezni élet,
s hogy a kellő számú kérdés már-már a válasz maga;
kirakós játék, mint a gyerekeké, csak életre-halálra megy –
megszereztem azt, amire vágytam, a királyságomat,
s most csukott szemmel tántorgok a szellem járta, szeles folyosón,
moshatom verssel a kezem, ragyog rajta a vér.

Orbán Ottó művei a Digitális Irodalmi Akadémián olvashatók.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése