Írta: Inkabringa
Az idei Szimbiózis Napokon megtapasztalhattuk, hogy egy pincében ülve is kinyílhat a világ és a társadalmi egyenlőtlenségek enyhítésére nagyszerű lehetőség egy nemzetközivé váló maffiahálózat. Mindenki megnyugodhat, a Szimbiózis Napok továbbra is a kulturális antropológusok és más kutatók, valamint innovatív társadalmi szervezetek aktivistáinak eszmecsere-helye. Akit ez is felzaklat, az ne olvassa tovább. Pincéről és maffiákról azért még szót ejtünk.
Az idei Szimbiózis Napokon megtapasztalhattuk, hogy egy pincében ülve is kinyílhat a világ és a társadalmi egyenlőtlenségek enyhítésére nagyszerű lehetőség egy nemzetközivé váló maffiahálózat. Mindenki megnyugodhat, a Szimbiózis Napok továbbra is a kulturális antropológusok és más kutatók, valamint innovatív társadalmi szervezetek aktivistáinak eszmecsere-helye. Akit ez is felzaklat, az ne olvassa tovább. Pincéről és maffiákról azért még szót ejtünk.
A tükör két oldala. Ez egy Boglár
Lajos által szerkesztett kulturális antropológiai tanulmánykötet címe, és
találónak éreztem az idei Szimbiózis Napokról szóló beszámoló címéül is ezt
választani. Mindenki nézi valahogy a világot, értelmezi a saját
kulturális-társadalmi beágyazottságának megfelelően, és olykor elcsúsznak
egymás mellett ezek az értelmezések, netán kibékíthetetlen ellentétbe kerülnek
egymással. A kulturális antropológia az a tudomány, amely a fenntartható
fejlődés fontos alapjának tartja a kibékíthetetlennek látszó ellentétek feloldását
és a társadalmi egyenlőtlenségek mérséklését.
A Szimbiózis Napok idei
helyszín választása is ezt mutatja. Az Auróra Alkotótér-Bázis-Klub nem a fővárosi
turistanegyed része. A 8. kerületben az Auróra utca és a Bérkocsis utca sarkán
áll az a többszintes épület, amely pár éve civil szervezetek, alulról
szerveződő társadalmi események helyszíne. Korábban irodaépület volt, még
korábban ki tudja mi, de sokat megélt épület és az mindig érdekes. Az Auróra
utca és környéke régebbi korokban a Józsefvárosra jellemző sokszínűséget
mutatta. Zsidók, cigányok, görögök, bolgárok, svábok, szlovákok éltek ezen a
környéken. Aki most a Teleki térről vagy a Blaha Lujza térről elsétál eddig, a
slumosodást, a városi szegénységet látja és a napi túlélés otthonossá tételének
jeleit.
A Szimbiózis Napokra érkezőket az
Auróra utca és Bérkocsis utca kereszteződésében a Tettek ideje
című kiállítás molinói fogadták. Jól
illeszkedik ez a kiállítás a Szimbiózis Napok idei programjának esszenciájához,
mely így foglalható össze: az ilyen-olyan módon kirekesztettek társadalmi
vérkeringésbe vonása. A Közélet Iskolája által támogatott kutatások egyediségét
az adja, hogy a téma kutatói egyben kutatottak is. A Tettek ideje akciókutatás
résztvevői például lakhatási szegénységben élő emberek. A kiállítás a 20.
századi Budapest lakhatási mozgalmairól ad informatív áttekintést a barlanglakásoktól
egészen a Százados úti művésztelepig. Aki kíváncsi rá, az május 18-ig még az
Auróra közösségi tér falán megtekintheti ezt az utcakiállítást.
Az Auróra épületébe lépve a sötét
kapualjból egy kicsiny - beszélgető emberekkel barátságossá tett - belső
udvarra érünk. A Szimbiózis Napoknak az a nagy titka, hogy minden felhajtást
nélkülöz, és mégis eredeti élményt nyújt. Nem a valóság elől menekülés kalandos
módozatait kínálja, hanem a valósággal szembesülés mindennél izgalmasabb
élményét adja. A kulturális antropológia nem az ideák terepe. A világot úgy nézi,
ahogy van, de a hibáit és élhetetlenségeit megpróbálja élhetővé csiszolni. Nem jövőbeli
ideákat és eszményeket kínál, hanem a jelenben próbálja meg az egymásnak
feszüléseket, meg nem értéseket, oda nem figyeléseket, közönyöket és félelmeket
enyhíteni. A Szimbiózis Napok évről évre találkozóhelye a kutatásoknak és kísérleteknek.
Mint mindig, most is érkeztek professzorok is, doktoranduszok is, és önfeledten játszottak a
gyerekek. Az Auróra téglával kirakott boltíves pincéjében egykor talán fát,
szenet meg szánkót tároltak, de most a világba tekintés különös atmoszférájú
helyévé vált.
A program gazdag és sokszínű
volt. Migráció, hajléktalanság, társadalmi egyenlőtlenségek, cigányok helyzete,
a másság elfogadása, LMBTQ, fogyatékkal élők, előítéletek, hiedelmek, mítoszok,
nacionalizmus, modernizmus, online etnográfia, haláltudat, embodiment – e témák
sok szempontú körbejárása adta a gerincét a hétvégének. Beszámolókat láthattak
az érdeklődők Jemenről, Bulgáriáról, Oroszországról, Peruról, Moldováról, Hegyi-Karabahról,
Dél-Etiópiáról, Szudánról vagy épp a Szigetről (ami a szórakozás mellett egy 2020-ig
tartó kulturális antropológiai kutatás terepe is). Olyan szempontból tekinthettünk
e helyekre, amit és ahogyan a turistaszem nem láthat. Az Akkor és ott. Az emlékezés helyei című szekcióban az emlékezeti
helyek sokféleségéről szóló előadásokat a tavaly elhunyt kiváló kulturális
antropológus kutató és tanár, Ilyés Zoltán emlékének ajánlották. (Róla mi is megemlékeztünk a blogban.)
Már csak a párhuzamosan futó
szekciók miatt sem lehetett valamennyi programba becsatlakozni, meg a sok más
egyéb miatt sem tudtam mindent látni. De amit láttam, azt sajnáltam
volna kihagyni. Ezekből most két szekciót említek, melyek közös eredője a
társadalmi egyenlőtlenségek és a társadalmi előítéletek kutatása és a
felszámolásukra tett kísérletek.
Az Antropológiai migrációkutatások című beszélgetésen az ELTE három antropológus
hallgatója számolt be kutatásairól. Milyen nehézségei vannak a különböző
kultúrákból érkezők egymással kapcsolatba lépésének? Egy Magyarországra
települt kameruni férfi otthagyta a céges vacsorát, mert zavarba jött, mikor megkérdezték
tőle, mit szeretne enni. Eddigi életében nem tapasztalta meg, hogy válogathat
az ételek között. A Magyarországon született másodgenerációs kínaiak már kínaiul
nem beszélnek, a kultúrától messzire kerültek, de külső megjelenésük alapján a magyar
társadalom kínaiként tekint rájuk. Kínai identitásukat tehát utólag kell
kialakítaniuk. Kínában más a viszony az elvándorláshoz, mint nálunk. A külföldi
letelepedésre hazafias cselekedetként tekintenek. A kínai kormány gondot fordít
a második generációs nemzedék identitáserősítésére. Például gyökérkereső ifjúsági
táborokkal, vagy az Európában élő kínai fiatal lányoknak rendezett szépségversenyekkel.
Ez egy dupla csavar, mert bár a hagyományos kínai kultúrában a nők
láthatatlanok, az Európában nekik rendezett szépségversenyeken azonban reflektorfénybe
kerülnek, ami érdekes módon kínai identitásukat erősíti.
Szó esett a Cipruson tevékenykedő NGO tapasztalatokról is. Egyrészt a nonprofit szervezetek a vendégmunkásoknak segítenek, akiknek semmilyen egyéb jogérvényesítő lehetőségük
nincs. Kiszolgáltatottak a munkáltatóiknak, akik gyakran nem adják oda a
bérüket, megvonják a szabadidejüket, sőt megverik és megerőszakolják őket.
Másrészt segítenek a menekülttáborokban összezsúfolt különféle nációjú
embereknek. A menekültek olyan körülmények között élnek és olyan emberekkel keverednek
elkerülhetetlen közelségbe, amit normális esetben nem tennének meg. Átmeneti,
zavaros és lecsupaszított életkörülményeik között is otthonosságra törekednek. A
leginkább az idő teszi próbára őket, a várakozás frusztrációja. Családok
elszakadnak egymástól, a gyerekek és nők kiszolgáltatottsága a legnagyobb,
közülük is a fekete afrikai egyedülálló gyermekes nők állnak a hierarchia
legalsó fokán. Az NGO a közösségszervezésre és önszerveződésen alapuló
érdekérvényesítés megteremtésére helyezi a hangsúlyt.
A Szegénység és egyenlőtlenségek a világban panelbeszélgetés résztvevői a DemNet Alapítvány szervezésében meséltek innovatív társadalmi projektjeikről,
melyeknek célja, hogy a leszakadó rétegeket visszatereljék a társadalom
vérkeringésébe. Köztudott, hogy a 21. századra a társadalmi egyenlőtlenségek
soha addig nem tapasztalt mértékűvé váltak. Ennek sok oka és összetevője van, de
alapvetően mindegyik mögött a pénz áll. A Földet jelenleg 7,2 milliárd ember
lakja. Sok helyen találkozhattunk már azzal az idei adattal, hogy 62 ember
birtokol annyit, amennyije 3,5 milliárd embernek összesen van. Ez soha eddig
nem mért brutális számadat.
Az ENSZ tavaly ősszel fogadta el a
2030-ig tartó Fenntartható Fejlődési Célok programot, mely szerint a tagállamoknak
felelősséggel részt kell vállalniuk a nemzeti és globális egyenlőtlenségek
felszámolásában (egészségügy, oktatás, szociális körülmények, környezetvédelem).
Ez egy globális partnerségi program, ahol a fejlődő országok előrejutásához a
gazdag régiók („donorországok”) is hozzájárulnak. A tagállamok kormányai
vállalták, hogy a GDP-jük meghatározott részarányát a fejlődő országok
kapacitásának növelésére fordítják. Ez Magyarországon a GDP 0,33%, de egyelőre
csak 0,1%-át fordították erre a célra, amivel nem vagyunk kivételek a világban.
Ez a felelősségvállalás a
kormányok mellett a privát szférára is vonatkozik. Óhatatlanul szóba került a
nemrég kirobbant Panama-botrány. Az adózatlan hatalmas jövedelmek nem kerülnek
be az állami szférába, ezzel az oktatást, egészségügyet, szociális hálózatokat még
jobban ellehetetlenítik, egyre gyorsabb és félelmetesebb módon növelve az
esélytelen rétegek és a szupergazdagok közötti különbségeket. Egy felmérésből
kiderült, hogy ha a cégek az adóparadicsomokba mentés helyett az adott állam
kasszájába fizetnék be az extra magas jövedelmeikből befolyó adóikat, akkor ez
önmagában nagyobb összeg lenne, mint amit segélyként megkapnak a rászoruló
országok. Példaként említették Zambiában Caroline esetét, aki cukorkát árult az
utcán és ezért napi szinten adóznia kellett, függetlenül a bevételétől. A
Zambia Sugar nevű cukorgyártó vállalat gondosan kimenekítette busás jövedelmét,
így a végszámlát összehasonlítva Caroline többet adózott, mint a hatalmas
cukorgyár. Félreértés ne essék, ez komoly problémát jelent a fejlett országokban
is. Fenyegető globális veszélyt hordoz magában.
A segítő szervezetek és hálózatok
a korábbi segélyprogramok tanulságait levonva egyre nagyobb figyelmet
fordítanak arra, hogy a helyi kultúrával, szokásokkal, lehetőségekkel
megismerkedve és a lokális közösséggel együttműködve segítsék a rászoruló
régiókat (a világon vannak olyan fura helyek, ahol ezzel kulturális
antropológusokat bíznak meg, hisz ők ezt tanulták). Ilyen módon elkerülhető,
hogy oda építsenek modern halfeldolgozó üzemet, ahol a helyiek hírből sem
ismerik a halat és annak feldolgozási módozatait, és ne egy korszerű iskolaépület
felhúzása legyen az elsődleges ott, ahol a nőknek és gyerekeknek tíz kilométert
kell gyalogolnia naponta az ivóvízért.
A szekció keretében két innovatív
társadalmi projektről is hallhattunk. A nemzetközi hálózatba kapcsolódott
magyarországi Anyaközpontok
Budapesten és vidéken a gyerekek és anyák közösségi terepei. Alulról szerveződő
csoportok alkotják, céljuk a tudásmegosztás, egymás támogatása, a közös érdekérvényesítés,
a sztereotípiák lebontása, az autonómia kiterjesztése. Sok bürokratikus
akadályt kell legyőzniük, hogy egy országos és nemzetközi hálózat tagjaként valódi
önszerveződő, autonóm érdekérvényesítést és közösségi hálózatot alakítsanak ki.
A kis közösségeknek jogi, üzleti, couch mentorálást adnak az Anyaközpont
hálózatok. A project évről évre egyre sikeresebb és egyre szélesebb körben
találja meg a gyermeket nevelő nőket.
A másik projekttel eljutunk a
bejegyzés elején emlegetett örömteli maffiahálózathoz. Mostanában sokat lehetett
hallani róluk szerencsére, hiszen a Bike Maffia egy egyedülálló ötlet alapján a trendi városi életmódot, a bringázás
szeretetét, a szociális munkát és a társadalmi felelősségvállalást
összekapcsolta. Az első Civil Díj legígéretesebb startup vállalkozásaként is
díjazták. Egy cégvezető és reklámszakember úgy döntött, hogy a pénz halmozása helyett
jobb lenne a peremre szorult embereknek valamiféle életkilátást nyújtani és az
arra fogékonyaknak a társadalmi segítségnyújtás és szolidaritás élményét adni. Az
önkéntesek élelmiszer adományokat szállítanak hajléktalanoknak és rászoruló
családoknak – bringával. Ez egyfajta szociális vállalkozás, az első fecskék
egyike.
A Bike Maffiának remek
közösségszervező ereje van, és az annyira hiányolt társadalmi érzékenyítésnek is
kiváló terepe. Ahogy a honlapjukon olvasható: „Vigyázat! Veszélyesen jó
közösség épül!” A saját gyártású charity bringáikból adományoznak a
hajléktalanoknak, hogy megkönnyítsék a munkába jutásukat. Remélhetőleg, ma már
egyre többen vannak, akik tudják, a hajléktalanoknak élete van, csak lakásuk
nincs. A Bike Maffia távlati céljai között szerepel a hajléktalanokkal szembeni
elzárkózó társadalmi előítéletek felszámolása is. Mára már nemzetközi hálózattá
váltak, hiszen Kolumbiában, Franciaországban, Chicagóban is alakultak Bike
Maffia szervezetek, és jelen vannak itthon is Debrecentől Pécsig.
Gondjaik persze nekik is vannak.
Olykor nehéz az önkénteseket összeszervezni, hiszen egy hagyományos cég a
dolgozóit a fizetéssel motiválhatja leginkább. Az önkéntességben másféle
motivációkat kell felmutatni. Nem beszélve arról, hogy milyen
életkörülményekkel és emberi drámákkal találkoznak a bringás fiatalok.
A két napos találkozón még
számtalan fontos és előremutató kezdeményezésről és kutatásról hallhattunk. A
résztvevők megosztották egymással tapasztalataikat, ötleteiket, újításaikat –
ez az együttműködés terepe. A másokkal szembeni felelősség és szolidaritás példáit
láthattuk itt. Mint az A.H.P. Társulat Elveszettek
című dokumentumfilmje (bővebben ITT),
mely egy résztvevő színházra alapuló akciókutatást mutat be. Ahogy az Artemisszó Alapítvány által
összeállított globális nevelési tankönyv
révén a migráció, szegénység, klímaváltozás vagy gyerekmunka témái is szakszerű
módon helyet kaphatnak a tanórákon. Említhetném a Zöld Pók Alapítványt, ahol a fiatalok a szegénységgel,
cigányokkal, hajléktalanokkal szembeni társadalmi előítéletek lebontásán és a
környezettudatos szemlélet elterjesztésén dolgoznak befogadható és ötletes médiatartalmak
létrehozásával. Vagy említhetném a Csobánkai Tanoda-CSODA hátrányos helyzetű roma gyerekek tanulását és fejlődését segítő
programját. Csak néhány példa a sok működő és reményteli kezdeményezésre és
kutatási eredményre.
Ez a két nap arról szólt, hogy az
előítéletes ellenségképek és a „nem az én dolgom, csinálja más” hozzáállás
helyett sokkal hatékonyabb módszer, ha leszállunk a földre, és figyelünk azokra
is, akik egészen másféleképpen élnek és gondolkodnak, mint mi. Félreértéseket,
előítéleteket, félelmeket bonthat le és társadalmi szakadékokat ívelhet át ez
a teljesen egyszerű szemlélet: nem menekülni kell a valóságtól, hanem mindenki
számára élhetővé alakítani, és nem elkülönülni egymástól, hanem
integrálódni – felelősségteljes egymásra figyeléssel. A Szimbiózis Napokon
mindez magától értetődőnek látszik. Lazán, kedéllyel és bizalommal mutatták meg
– immár tizenegyedik alkalommal – a tükör két oldalát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése