Írta: Inkabringa
Hagyományosan rendhagyó újévi koncertünk következik. Ezúttal workshop is lesz. Fakultatív, senki ne ijedjen meg.
Hagyományosan rendhagyó újévi koncertünk következik. Ezúttal workshop is lesz. Fakultatív, senki ne ijedjen meg.
Újévi koncertünk középpontjában
idén a tánc áll. Vagyis a tánc éppen nem áll, mert a mozgás a lényege. Bár "rohanó világunk" nonszensz sajátossága, hogy egyre kevesebb mozgással egyre gyorsabb a
helyváltoztatás.
A tánc fontos része az életünknek.
Már csak azért is, mert táncolni csak másokkal összhangban, a ritmusra figyelve
lehet. Úgy, ahogy a bolygók egymást „körbetáncolják” kozmikus egyensúlyt
teremtve, hisz egyetlen apró „önös” mozdulatuktól világuraló fejünkre szakadna
a világegyetem.
Az első magyar hangosfilmben (Kék bálvány) sütötték el ezt az ősi poént:
„- Tud táncolni? - Hogyne, csak a zene zavar.” Táncra szükségünk van, táncoljunk
ezért bohóckodva vagy komolyan, gráciával vagy idétlenül, ahogy sikerül és ahogy éppen kedvünk tartja. Mindenki
tud valahogy táncolni, és tánc mindenből lehet.
Fanyarrá gyalult korunkban eszünkbe
jut az is, milyen, amikor úgy táncolunk, ahogy fütyülnek nekünk, s már hallani
véljük a vasláncok csörgését, meg azt is, hogy az egy ütemre mozdulás könnyen menetelésbe
fordul, arctalan tömeggé silányítva mindenkit. Egyiknek sincs köze a tánchoz. Régi
igazság, hogy a tánc az istenülés egyik módja, a teremtő játékosság, avagy a
játékos teremtés értelmében.
Szabályai persze a táncnak is
vannak. Az indiai tánc például olyan bonyolult szimbólumrendszerre épül, ahol az ujjak
állása és a fejtartás is évezredes mondanivalót hordoz. Az ígért workshop
első részeként az érdeklődők ITT
belekóstolhatnak az indiai tánc rejtelmeibe. Komoly regulája van a mozdulatoknak, mégis felszabadító és megnyugvást adó ez a tánc, mintha csak egy tökéletes harmóniájú
világban élnénk.
Összhangot teremteni a világ
széttartó mozdulatai között. Szép ideája ez az emberiségnek. A szavak gyakran
túl- és félremagyarázzák a világ dolgait. Az ember a félreértések hálójában függő
állat. Ezt tanította Pina Bausch, a kortárs táncművészet egyik legnagyobb
hatású koreográfusa és táncról gondolkodója, aki minden emberit eltáncolt és a
leghétköznapibb rutinmozdulatokat is tánccá varázsolta.
Hasonlóan vélekedett Carlos
Gavito is, az argentin tangó világhírű táncosa. A workshop második fejezetében ITT tangózni tanulhatnak tőle a
kíváncsiak. Bausch és Gavito szerint a tánc nem a végtelen számú technikai bravúr miatt
lesz valódi élmény, hanem az érthető és átérezhető együttmozgás miatt.
A tánc által hozzájuthatunk
ahhoz, ami az egyik legnagyobb hiányunk: lazaságot, méltóságot és összhangot
visz a mozdulatainkba. Tánc nélkül görcsös izomzatú, bicepszugráltató, darabos feszengést
látni, amerre csak nézünk. Kinek jó ez, ha nincs laza játékosság, hajlékonyság
és ringás mellette? A workshop befejező részében ITT könnyű tánclépéseket, s legfőképp laza természetességet tanulhatunk
a lindy hop stílus mesterétől, Frankie Manningtől.
Újévi koncertünk zárásaként nem
világraszóló hírességek következnek, hanem egyszerű földön járók, akikről azt
se tudjuk kicsodák. Mégis jó látni őket, mert ki, ahogy tud, fesztelenül, lazán
és élvezettel táncol együtt a többiekkel.
Kívánjuk mindenkinek, hogy az új
esztendőn felszabadult, könnyed léptű, harmonikus táncban lejtsen át! Sose
feledjük a tánc legfőbb igazságát: nem billenünk ki az
egyensúlyunkból, ha másokat is egyensúlyban tartunk.
Boldog új évet
kívánunk!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése