Írta: Inkabringa
Hamarabb
lép az ember a Marsra, mint hogy kortárs zenét hallgasson. Azért aki úgy
gondolja, óvatoskodva, suttyomban belekóstolhat néhanapján a zenének ebbe a
szeletébe.
Tudósai
szerint a zene nemcsak szórakozás, hanem egy gondolkodási folyamat. Zene nem
azért van, hogy a körülöttünk levő csendet (vagy zajt) elnyomja, hanem azért,
hogy a bennünk levő gondolattanság (vagy bizonytalanság) űrjét orvosolja. A
zene hallgatása és értelmezése az önálló gondolkodásra való képesség
megőrzésének egyik módja. A zenének tehát nem fogyasztóivá, hanem hallgatóivá és
értelmezőivé kell válnunk. Ez a mai világban puszta elmélet, de annak nagyon
szép.
A
kortárs zene magára vállalta azt a hálátlan szerepet, hogy makacsul
gondolkodásra, elemzésre és reflektálásra készteti hallgatóit. Ebben a
kényelmes korban, ahol az előre gyártott ízlést, hitet és meggyőződést csak gyorsan
kell tudni applikálni, igazi kalandtúra a kortárs zene hallgatása. Fogjuk fel
így, egy kalandnak.
Egy
francia zeneszerző és karmester az életéből hetven évet arra áldozott, hogy az
ún. kortárs zenét világszerte ismertté tegye. Ő volt Pierre Boulez. Január első
napjaiban halt meg, 90 évesen.
Pierre Boulez (1925-2016) |
Boulez
provokatív volt, vakmerő, pimasz, metsző intellektusú, kemény ítéletű, csiszolt
ízlésű, kísérletező, érzékeny, inspiráló és figyelmes. Számos vicces és bizarr
történet kering róla. Nagyon ifjan, a Schönberg által elindított szeriális zenét
figyelmen kívül hagyó komponistákat egyszerűen haszontalannak nevezte. A
hatvanas években az opera megújulásához az operaházak felrobbantását javasolta,
bár akkoriban mindenki mondott ilyeneket.
Korunkra
jellemző utórezgése is volt e mondatának. A New York-i ikertornyok lerombolását
követően a svájci rendőrség az éjszaka közepén „rajtaütött” hotelszobájában az
akkor 75 éves Boulezen, terrorgyanúba keveredett a negyven évvel ezelőtti mondata miatt. Boulez útlevelét bevonták és letartóztatták. Néhány órába telt, amíg a hatóság rájött a tévedésére. Nem példátlan ez az eset, a második világháború
idején Benjamin Britten készülő művét kobozták el a hatóságok egy hajókikötőben,
mert a kottafejeket titkosírásnak, s ebből következően Brittent kémnek hitték.
Bár
Boulez krakélerségéből idős korára visszavett, de az ifjúi lendület és energikusság
valahogy mindig vele maradt. Pimasz szemtelensége mellett lenyűgöző sármja, gráciája,
remek humora, kifinomult intellektusa volt. Tanítványai
megsüvegelték hatalmas tudását, magyarázó és értelmező képességét, és szerették
közvetlen, baráti és figyelmes habitusát.
Abszolút
hallása volt és pimaszul szókimondó stílusa. Tűrhetetlennek tartotta a zenében
az üres szépelgést, minden hibára, renyheségre lecsapott. Nem kímélte a nagy
zeneszerző elődöket és kortársait sem. S persze őt sem kímélték kortársai. Verdiről
ifjan azt mondta „dadam da dam, és semmi más”, „Schönberg est mort” írta
nietzschei hévvel, elutasította a wagneri zene pátoszos, hatalomittas tónusát,
melyet a hitlerizmus festett rá. Majd 1976-ban Bayreuthban Wagner Ringjét
vezényelte, egészen újszerű interpretációjával nagy elismerést kiváltva. (A
rendező Patrice Chéreau volt.)
A világ legjelentősebb zenekarait vezényelte, némelyik orchestra valósággal rajongott érte, olyan intellektuális szárnyalás és szívélyes, baráti légkör uralkodott a próbákon.
Ez
a kérlelhetetlen kritikus látásmód saját életművére is hatással volt. Sok műve
befejezetlen maradt, akár évtizedekig írta, és átírta őket. Vajon önmagával milyen
parázs vitákat folytatott? A nagy terv pedig egy opera, a Godot-ra várva,
aminek librettójára Jean Genet-t is felkérte, aztán semmi nem
lett az egészből. Része a legendájának. Ahogy Frank Zappával való közös munkája
is. Zappát nagyon érdekelte a kortárs zene, ezért kérte fel Boulezt három zenedarabjának vezénylésére. Boulez meg
miért is hagyta volna ki szerteágazó zenei érdeklődéséből a rockzene
határvidékét. A két renitens kísérletező megküzdött egymással. Magyar vonatkozása is van ennek, a zenei vezető
Eötvös Péter volt.
Boulez mindenre nyitott és kíváncsi volt, ami zene. Sűrűn
hangoztatta, hogy a zene nem szakadhat el a tudománytól, bár azt sem tagadta,
hogy a legmélyebb érzések kifejezésére képes. A határtalanság a legfontosabb
tulajdonsága.
A német megszállás alatt zeneakadémista volt Párizsban. Szétfeszítette a tudat,
hogy gyilkos agresszorok miatt Bartók, Schönberg, Sztravinszkij és mások zenéje
elzárt világ számára. Tanára és mestere volt Olivier Messiaen, akitől a háborús
romokból éledező párizsi utcán kérdezte meg: „Ki fogja rendbe hozni a zenét,
ebben a szörnyű világban?” „Hát te!” – válaszolta Messiaen. Boulez később őt is
kritizálta, egyszer úgy jellemezte egy darabját, hogy olyan, mint „egy külvárosi
Bernini-szobor”, kapcsolatuk meg is romlott, de minden pimaszsága ellenére
mesterének tartotta. Mellesleg az inkriminált művet élete végén átdolgozta
Messaien.
Pierre Boulez és Olivier Messaien |
Tulajdonképp
minden kritikus élcének kitett zeneszerzőnek látta és mondta a nagyszerűségét
is. Ha nem komponál, és nem vezényel, kiváló stílusú, nagy tudású zenekritikus
lehetett volna. A zene elmélete, mélyebb összefüggései is érdekelték, könyveket
is írt e témában.
A
közönség úgy nagy általánosságban hallgathatatlannak minősítette a zenéjét, ahogy
az összes többi kortárs zeneszerzőjét is. Akik mégis bátraknak bizonyultak a befogadásához, néhány művét a kortárs zene fontos
fejezetének tekintik.
Pályája
elején anonimitásban akart maradni. Minek tudni a zeneszerző nevét, hisz ő csak
egy közvetítő, egy médium? Később nyilván meggyőzték ez ifjúi hóbortjának a
szerzői jogdíjak elvesztése miatti kockázatáról. Azt is mondta, hogy ő lesz az
egyetlen a zenetörténetben, akinek nem írják meg az életrajzát. Talán, mert
sejtette, ahogy a zenéjét, úgy az életét sem értenék meg sokan. Erősen védte a
magánéletét, s tulajdonképp tényleg nincs közünk hozzá.
Ha
anonimitásban nem is maradt Boulez, de a zeneszerzői médium szerepét komolyan
vette. A nagy áttörést a René Char verseire írott,La Marteau sans maitre hozta meg neki 1955-ben. A La Marteau sans maître esszenciája a Schönberg által képviselt struktúrának és a Debussy által képviselt spontaneitásnak. Revelációt főként az okozott akkor, 1955-ben, hogy messze túlnézett az európai zene keretein, jelezve, hogy a zenének nem csak ez az egyetlen útja. Fenekestül felforgatta az addig bevett zenekari kánont, Bali és Afrika hangzását és hangszereit is beleírta a partitúrába. Egyszer azt nyilatkozta, hogy mindig valami újat kell tanulni, mondjuk a japán nyelvet. Ez a folyamatos tanulás nehéz út, de mégis ezt kell tenni.
A
költészetet, képzőművészetet, egyéb művészeti ágakat, sőt a tudományt és a
technikát is a zene fontos alkotóelemének tartotta. Egyúttal magát a zenét is
közvetítőnek tekintette, ami a kultúrák közötti kölcsönhatásnak legalapvetőbb
eszköze. (Ezt mondta Bartók is, csak rosszkor, rossz helyen, az 1930-as évek
Magyarországán.) Boulez arról próbálta meggyőzni a közönséget,
hogy a kortárs zene nem egy világtól elszeparált gőgös entitás, hanem épp
ellenkezőleg, gyűjtőmedencéje a mai világ sokféleségének. A kortárs zene a
modernitás enciklopédiája. Ha nem vagyunk rá kíváncsiak, csak átbambuljuk a
saját korunkat.
A
különböző zenei kultúrák keresztezése későbbi műveiben is megjelent. Bali és
Afrika mellett a japán zene és a kínai opera is érdekelte. Mallarmé verseire
írta a Pli selon pli című művét szoprán hangra és zenekarra,
melyet teletűzdelt „hagyománytalan” ütős hangszerekkel is. A Sur Incises című darabjában a zongora mellett marimba, vibrafon és acéldob, valamint hárfa
szól. A hárfa beillesztésére állítólag az Andokban hallott hárfa-változat
hallgatása közben kapott kedvet. Természetesen olthatatlan kíváncsisággal és
kísérletező kedvvel fordult saját korának nagy mágiája, az elektronika és a computerek
világa felé is. Ennek példája az Etudes i sur un son című műve
is.
Egész
életében rendületlenül magyarázta, hogy a második világháború után a kortárs
zene elfordult a harmóniától és a gyönyörködtetéstől, mert megundorodott a
hamis pátosztól, helyette az őszinte szembenézést választotta. A világ minden
pontján dúló elrettentő vérengzésre adott művészi reakció volt ez. A saját kora
szennyével szembenéző zene a döbbent csend és a széttört harmóniacserepek tükrözője
lett. Talán Boulez mondta, vagy más kortárs zeneszerző, hogy az emberek elutasítják a szembenézést a világgal, melyben élnek, miközben elvakultan, őrült iramban futnak egy újabb szörnyűségbe.
A
közönség nagy része azonban egyáltalán nem akart szembesülni. Lélekbalzsamot és
szórakozást várt a zenétől. Boulez szerint a közönséget is kortárssá kell
tenni, mert igaz ugyan, hogy bámulatos gyorsasággal vált át egyre újabb
technológiákra és civilizációs módozatokra, de a füle és ízlése ott ragadt századokkal
ezelőtt, ahonnan tapodtat sem hajlandó tovább lépni. A zeneoktatás csak a
hagyományok őrzésére tanít, a jelen értésére nem. (Ez mellesleg más tantárgyak
esetében is így van.) Érdekes kontraszt, hogy a publikum a civilizációs technikáknak
avatott szakértője (szégyellné is, ha nem így lenne), de a kortárs művészetek
előtt gyakran őskövület ízlésvilággal áll, netán büszke értetlenséggel. Boulez volt olyan merész és megszállott, hogy
megpróbálta a lehetetlent, áthidalni e szakadékot.
Az
1970-es években a New York-i Szimfonikus Zenekar karmestereként bevezette heti
kortárs zenei szeánszait, amikor is a sok tekintetben formabontó fiatalokat
beterelte a koncertterembe. A zenekar nehezen viselte a szedett-vedett öltözékben földön heverésző közönséget, a közönségnek pedig rendre torkán akadt a Boulez
által gondosan összeállított kortárs zenei repertoár.
Boulez
nem nyugodott bele, hogy a háború után felnőtt generáció éppoly értetlenül áll
a modernizmussal szemben, mint a szüleik. Boulez Londonban a BBC zenekarát is
dirigálta ekkoriban. Ott is hamar átszervezte a repertoárt. Éljünk a saját
időnkben! – hirdette. A közönség pedig hol jobban, hol kevésbé, de az évek
alatt valahogy belekerült, beleérett sármos modernizmusának bűvkörébe. Boulez
állhatatosan magyarázta és vezényelte a kortárs zenét a világ minden pontjára
eljutva zenekaraival, és fokozatosan megtanította a közönséget „új füllel”
hallgatni. Addig-meddig, hogy egyszer a BBC rádiójában a közönség szavazata
alapján a hét zeneszerzőjének a csöppet sem andalító muzsikájáról elhíresült
Stockhausent választották.
Pierre Boulez, Bruno Maderna és Karlheinz Stockhausen |
Zenei
missziója Párizsban teljesedett ki, amikor a Pompidou Központban megalakult az
IRCAM, a kortárs zene világszerte fontos kikötője, melynek Boulez igazgatója lett
és egyben az Ensemble InterContemporain karmestere. Karmesterként nagyra
becsülték, még azok a kortárs zeneszerzők is, akikkel egyébként éles vitákat
folytatott. Nem használt karmesteri pálcát és szinte zárkózott mozdulatokkal
vezényelt. A próbafolyamatok alatt azonban nyitott, barátságos, konstruktív munkalégkört teremtett. Okos, precíz és
érzékeny dirigensként tisztelték.
Pierre
Bouleznek elévülhetetlen érdemei vannak abban, hogy a kortárs zene legjelentősebb
alkotóit és műveit világszerte megismerték. Többek között Schönberg, Alban
Berg, Anton Webern, Stockhausen, Bruckner, Edgar Varése, Ligeti, Kurtág, Bartók
és Sztravinszkij, Debussy és Wagner műveit folyamatosan műsoron tartotta. A
modern zene gyökerének Gustav Mahlert tekintette, akinek kultuszához Leonard
Bernstein mellett a leginkább hozzájárult. Pierre Boulez majd’ hetven évig
járta a világot, odaadással, kedvvel és értelemmel tanította, magyarázta,
vezényelte, és mindig új utakat keresve komponálta a kortárs zenét. Nem
engedte, hogy elkényelmesedve lemaradjunk a saját korunkról. Felfedező volt, kísérletező,
tabudöntögető rebellis, és jótékonyan bátorító konduktor a kortárs zene
végtelenül izgalmas világában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése