Írta: Inkabringa
Olybá tűnik, hogy a közbeszédet manapság inkább az „ellenesség” határozza meg. A társadalmi integráció sajnos még nem áll rivaldafényben. Pedig figyelemre érdemes. Az integráció a különbözőségeket egymáshoz csiszolja, ezzel hosszú távon pacifikálja az értékkülönbségek miatti indulatokat. Két kulcsszava a csiszolódás és a kölcsönösség. A sikeres integráció a két fél közös munkájának eredménye, mely egymás értékeihez igazított közös identitás kialakítására irányul. A rugalmasság az emberiség hosszú életének titka.
Olybá tűnik, hogy a közbeszédet manapság inkább az „ellenesség” határozza meg. A társadalmi integráció sajnos még nem áll rivaldafényben. Pedig figyelemre érdemes. Az integráció a különbözőségeket egymáshoz csiszolja, ezzel hosszú távon pacifikálja az értékkülönbségek miatti indulatokat. Két kulcsszava a csiszolódás és a kölcsönösség. A sikeres integráció a két fél közös munkájának eredménye, mely egymás értékeihez igazított közös identitás kialakítására irányul. A rugalmasság az emberiség hosszú életének titka.
„Én nem tudok kuszkuszt főzni,
Ali.” Számomra örökké visszacsengő mondata ez Fassbinder filmjének, refrénje a
tehetetlenségek nemes egyszerűségű magyarázatának. Bennem ez a mondat hívja elő
a film lecsupaszított, szemtelenül realista enteriőrjeit, fényeit és árnyait.
Emmi asszony szürke
jellegtelenségében ül a kocsma félreeső asztalánál, mint aki maga sincs
tisztában jelenlétével. Öreg és kopott takarítónő, mint egy eső áztatta, szél szaggatta
ócska orkánkabát. Csupasz falak, tucatszerű székek és asztalok, melyeknek éles
kontúrjai párhuzamosokra és merőlegesekre szabdalják a teret. Vagy egy másik
kép: Emmi és Ali táncolnak. A fölé magasodó Ali szemével látjuk az asszony
kétkedő kíváncsiságban úszó szemeit, a sírás és nevetés határán remegő ajkait. Emmi
kivirul, színessé és ragyogóvá válik. Ez a szerelem értelmet ad mindkettőjük
életének.
Ritkán kapunk vissza lappangó és
gejzírként feltörő érzéseket, titkolt és kitörő szenvedélyeket filmen ilyen
őszinte szikársággal. Fassbinder egyetlen gondolat körüljárására építette az
egész életművét. Ez a mániákusan visszatérő eszméje a szabadság megfoghatatlan
és megfogalmazhatatlan képzete.
Minden filmjével lázadt. Arcul
csapta a társadalom képmutatását. Formabontónak, polgárpukkasztónak,
renitensnek könyvelték el, holott az egyetlen logikus utat választotta a
szabadság ábrázolására: felmérni korlátainkat és kegyetlen őszinteséggel
bemutatni a kitörési kísérletek kudarcra ítéltségét. Ez ma a szabadság
ököljoga. Fassbinder témáival és képeivel is meghökkentette nézőit. Filmjei
sokkolták a mozilátogatókat, erőszakosan és radikálisan vágta a tisztes
polgárok szemébe saját engedelmes mókuskerék életüket.
Rainer Werner Fassbinder |
Fassbinder lázadó volt,
nonkomfortista és szinte képmutatóan őszinte.
A félelem megeszi a lelket mégis az egyik leglíraibb filmje, távol
a hisztérikus felhangoktól. Kimért, csaknem nyugodt tempójú film. Elsőre rabul
ejtő a tökéletes megkomponáltsága. Különös, feszítő ellentmondás van a képek
visszafogottsága és a szenvedélyeket felkorbácsoló téma között.
A szerelem már önmagában lázadás.
Nem fér bele semmilyen korlátolt szabályrendszerbe, sőt felborítja azt, nem
véletlen, hogy sokáig semmi szerepe nem volt a párválasztásban. Ha két ember
szerelme véletlenül megfelel a társadalmi elvárásoknak, akkor békén hagyják, sőt
ünneplik. De ha kilóg a szoros kötelmekből, akkor botrányosnak minősítik és
olyanok is ítélkeznek fölötte, akiknek vajmi kevés közük van hozzá.
A rendező ebben a filmjében sem
tagadja meg önmagát, hiszen kényes problémát feszeget az arab vendégmunkások és
a német honpolgárok ellentmondásos kapcsolatának bemutatásával. Ali nyilvánvaló
idegensége elutasításra ingerli a tisztes polgárokat.
A film lehetne egy egyszerű
szerelmi melodráma, de a rendező kiszélesíti, kemény társadalomkritikává
alakítja a történetet. Az önmagukba zárt, szűk látókörű kispolgárok előítéletektől
terhes, kirekesztő életviteléről ironikus, de helyesebb azt mondani, hogy
gúnyos képet fest.
Megtagadják, elutasítják, negligálják
a másságot, az átlagtól eltérőt. Emmi és
Ali szerelme feltűnően, szinte emészthetetlenül szétfeszíti a környezet által
még engedélyezett tűréshatárokat. A bevett társadalmi normáknak ellentmond,
hogy a német özvegyasszony egy marokkói vendégmunkással keveredik kapcsolatba,
aki ráadásul még húsz évvel fiatalabb is nála. Egymásba szeretnek, és
házasságot kötnek, a társadalmi normák ellenére.
Merész alapszituáció. Fassbinder
mesterien építi fel a film dramaturgiáját. A jelenetek egymást erősítve és fokozva
épülnek a végső megoldásig, vagy inkább megoldhatatlanságig. Kibontakozik a két
össze nem illő ember között (ki dönti ezt el?) egy ügyetlen, de szívből megélt
románc. Ez ellenkezik a társadalmi elvárásokkal, garantáltan büntetésre
számíthatnak.
A szomszédok és Emmi családja
hitetlenkedő szemhunyorgatása, majd harapós kitöréseik leplezetlen – lassanként
Emmire is kiterjedő – gyűlöletbe csapnak. Nem köszönnek, nem szolgálják ki a
boltban, ehelyett gúnyosan összesúgnak, Emmit a családja kitagadja, unokájától
eltiltja.
Az ellenséges körülmények
ellenére is lassanként belesimul kapcsolatuk a hétköznapokba. Alit látszólag
elfogadják, vagy inkább elnézik, mondjuk úgy, hogy szemet hunynak. Most már
megadatik a köszönés, a boltban kiszolgálás és az unoka. Csak a kuszkusz nem.
Emmi környezete nem hajlandó feladni addigi általános előítéleteinek kényelmét.
Emmi szereti Alit, de nem képes érte átformálni környezete addigi szűk
horizontját: ez lenne pedig az egyetlen megoldása a közös életüknek. Ali lázad,
nem engedi, hogy alávetettként tekintsenek rá. Önérzetes és elégtételre vágyik,
ez még Emmivel is szembefordítja egy időre. Bosszúból vagy kétségbeesésből régi
szeretőjéhez megy, de visszatér a megoldhatatlan és társadalmilag
elfogadhatatlan szerelméhez: húsz évvel fiatalabb a nőnél és arab. Hogy is
hihették, hogy ezt megengedik nekik?
Végzetes kompromisszumok
sorozatába fullad kapcsolatuk. Nem az a baj, hogy Emmi nem tud, hanem az, hogy
nem akar kuszkuszt főzni. Alitól elvárja a feltétlen alkalmazkodást, anélkül,
hogy környezetét a megértés és elfogadás irányába tágítani próbálná. Az
elvárásokhoz nyomorítja szép egymásra találásukat. Ali keresi a helyét, de csak
egzotikum lehet belőle a legjobb esetben is. Nem az érzéseit, gondolatait,
személyiségét látják, hanem a társadalmi helyét: egy arab vendégmunkás. Lehetnek-e
boldogok? A film válasza egyértelmű nem. A félelem megeszi a lelket. Szigorú társadalmi normák és merev
szabályok gúzsba kötik a legszebb reményeket is.
Az utolsó jelenetben a síró Emmi
ül egy kórteremben Ali ágya mellett. A kamera nem tolakszik előre, nem bámul
bele az asszony kétségbeesésébe. Diszkréten háttérbe húzódik.
Hol a határ, ahol még elfogadják
a másságot, és mikor horgadnak fel a jól-rosszul leplezett indulatok? Az egyéni
boldogság zátonyra fut a rugalmatlan társadalmi előítéleteken. Ez a film 1973-ban
készült, Rainer Werner Fassbinder rendezte és a legmegejtőbb fantázia a korlátoltság
közé szorított szép lehetőségek lehetetlenségéről. A boldogsághoz bátorság is
kell.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése