Írta: Inkabringa
Az emberek nyugalmát leginkább a világ bonyolultsága zavarja meg. A végérvényes igazságra vágyó rendet akar tenni, hogy a fekete-fehér, jó-rossz, igaz-hamis mindenki más számára is nyilvánvalóan és végképp elkülönüljön. Ebből vannak a bajok. A kizárólagos magyarázat, eszme, idea, idol megtalálása gyakran vezet fanatizmushoz, ami egy magába zárt, korlátolt érvrendszer, nem tűri a világra nyitott sokszínűséget. Ráadásul keltető helye a gyűlöletnek.
Az emberek nyugalmát leginkább a világ bonyolultsága zavarja meg. A végérvényes igazságra vágyó rendet akar tenni, hogy a fekete-fehér, jó-rossz, igaz-hamis mindenki más számára is nyilvánvalóan és végképp elkülönüljön. Ebből vannak a bajok. A kizárólagos magyarázat, eszme, idea, idol megtalálása gyakran vezet fanatizmushoz, ami egy magába zárt, korlátolt érvrendszer, nem tűri a világra nyitott sokszínűséget. Ráadásul keltető helye a gyűlöletnek.
Tegyük fel, hogy van egy hatalom,
ami megmondja állampolgárainak, mi a jó. Ezt azonban úgy teszi, hogy
állampolgárai orruknál (netán fülüknél) fogva vezetett alattvalóknak érzik
magukat. Egy felnőtt embernek ez kényelmetlen lélekállapot, mert
kiszolgáltatottá teszi. Márpedig az emberi élet kiteljesedésének alapja az
önrendelkezés joga. Magam dönthetek a sorsomról.
Az idei Verzió Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál nyitófilmjének
szíriai házaspárja az önrendelkezéshez való jogot mindegyszerűen szabadságnak
nevezte. Szokás így is hívni. Megnyirbálását mindig, minden korban zokon vették
az emberek, de csak a felvilágosodás kora óta merik hangoztatni, hogy a
szabadság alapvető emberi jog. A Szíriai love story házaspárja a szabadság korlátozásának szélsőséges
példáját élte meg. Bebörtönözték, megverték, válogatott módon kínozták, alázták
mindkettőjüket. Szerelmük is a börtönfalak között bontakozott ki. Szabadulásuk
után összeházasodtak, gyerekeik születtek és boldogan éltek. Volna. A film
2009-ben kezdődik, amikor a feleség ismét raboskodik borzalmakat átélve. Szabadulása
után más utat nem látnak a közös életre (egyáltalán a túlélésre), mint a
menekülést. Politikai menekültstátuszt kapnak Franciaországban. Gondolnánk,
eljött a nyugalom ideje a család életében, de nem. A gyerekeik biztonságos
jövőjét áldozzák fel a szülőföldjükért érzett felelősségért, vagy a szülőföldet
áldozzák fel a család biztonságáért? Szétforgácsolja őket a meg nem oldottság terhe.
A szabadság nagy kincs. A Föld
lakosságának többsége nagyon durva szabadság-deficitben éli le az életét. Akik olyan
közegbe születtek, ahol a szabadsághoz való jogot nem illik megkérdőjelezni, azoknak
is okoz gondot a megélése. Ugyanis a szabadság nem azt jelenti, hogy azt
csinálok, amit akarok, hanem azt, hogy dönthetek arról, hogy mit akarok. Ez a
döntés felelősséggel jár. Salvador Dalí elhíresült mondata jut eszembe: „Gyűlölöm a szabadságot, mert arra kötelez,
hogy válasszak.” Ezért furcsamód azok között is,
akik élhetnének szabadon, felüti a fejét az irányításra való vágy. A
szabadsággal nem tudnak mit kezdeni, alig várják, hogy jöjjön valaki, aki
megmondja nekik, hogy mit és hogyan gondoljanak a világ dolgairól. Így a felelősségtől,
döntéstől, mérlegeléstől és főként a valóság bonyolultságától megszabadulnak. Ezzel együtt
persze a szabadságtól is, de ez mellékes.
Az Öt szabály című cseh dokumentumfilm – a vártnál kisebb
hatásfokkal – egy pszichológiai kísérlet révén azt próbálta bemutatni, hogyan
adják meg magukat az emberek lépésről lépésre egy autoriter hatalomnak.
Néhány hete egy tévéinterjúban
Nádas Péter beszélt a világ dolgairól. Nem tótumfaktumként, hanem a tévedést és
tanácstalanságot is vállaló gondolkodó emberként. A világ bonyolultságának,
sokrétű összefonódásának felfejtésére törekedett higgadt elfogulatlansággal és
mély empátiával. Esze ágában sem volt végérvényes szentenciákat kinyilatkoztatni, amit gondolkodás nélkül tovább lehet harsogni. Ki tudja miért, engem ez a szemléletmód nyugtat meg.
Ha a történelem az élet
tanítómestere, akkor azt biztosan megtanulhattuk tőle, hogy bárki válhat féktelenül
tomboló agresszorrá, ha kizárólagosan helyesnek csak a saját eszményeit tekinti.
Az egyetlen igazság korlátolt gőgje, a világ sokféleségének elutasítása, a
fanatizmus és a szimpla kapzsiság a fő ellensége az emberi fajnak mióta csak a
világon van. Mikor milyen apokaliptikus formában üti fel a fejét.
Ez viszont azt is jelenti, hogy a
romboló agresszió ellen – önös érdekein túllépve – minden egyes embernek van
mit tennie.
Együtt tesszük virágzó bolygóvá
vagy pokollá a Földet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése