Írta: YGergely
Orson Welles játékfilmes pályáján a hamisítás, a hazugság visszatérő főtéma.
Orson Welles játékfilmes pályáján a hamisítás, a hazugság visszatérő főtéma.
"Nem marad más remény, csak az, hogy egy
hozzáértő mecénás vagy egy ékesszóló filmszakértő egy napon előveszi a
homályból Welles egyetlen be nem mutatott filmjét, mint ahogy az végül a Que viva Mexico!-val is történt."
Bazin 1958-ban írt sorai lelkesült, ezért tévedésre
hajlamos optimizmust sugároznak.
Orson Wellesnek féltucatnyi be nem mutatott filmje
van, ha a csonkán maradt, félbeszakadt, alig elkezdett töredékeket is
ideszámítjuk. Jó néhány befejezettel is baj van, idegenek rontottak bele.
Joggal mondhatjuk (maga Welles is vallotta), hogy egyetlen filmje van csupán,
amelyet úgy mutattak be, ahogy ő kívánta, az Aranypolgár.
Ezen kívül mindegyik művébe durván, végzetesen
beleavatkozott saját rögtönző természete, a cenzorok, producerek, pénzemberek,
a politika és a szélhámosok, a rossz idő, a véletlen és az Úristen.
Pedig Bazin jövőbe látott: "ékesszóló
filmszakértők" 1993-ban valóban elővették a (tévesen) "egyetlen be
nem mutatottnak" vélt Orson Welles-filmet, az It's All True-t, és
be is mutatták.
Ezek a leletmentők - akár tudták, akár nem -
szembeszálltak egy vudu varázslóval. Welles mondja el éppen a megtalált
anyaghoz felhasznált egyik régebbi interjújában, hogy amikor egy indián
varázsló megtudta, hogy a rendező minden ígérete ellenére, önhibáján kívül, de
nem tudja leforgatni a brazíliai indiánokról tervezett filmjét, melyben az ő
törzse játszott volna, rituálisan átszúrta a forgatókönyvet.
It's All True - minden
igaz. Furcsa cím az Orson Welles-életmű tükrében. Ennek az életműnek ugyanis
épp az a tanulsága, sőt üzenete, hogy "semmi sem úgy van",
"minden hamis", "az ellenkezője igaz".
Welles az Aranypolgárban saját maga rendezte
(fiktív) híradókat vágott össze valódi, korabeli híradórészletekkel. Egész
életművében a hamisítás, a hazugság foglalkoztatta. A szó mai értelmében vett
"játékfilmes dokumentumfilm" egyáltalán nem volt jellemző Welles
érdeklődésére. Ezért is különlegesen érdekes elveszettnek hitt, hosszabb
dokumentumfilmje, az It's All True.
A felvételeket a nyolcvanas években megtalálták,
majd rekonstruálva megszerkesztették. Mint az előre sejthető volt, a munka
eredményeképp mégsem egy igazi Orson Welles-film éledt újra a tetszhalálból,
hanem a megtalálók, még inkább a feldolgozók saját produkciója lett belőle. Sajnos,
sok szempontból meglehetősen zavaró ez a rekonstrukció. Nem túl szerencsésen
vegyül benne múlt és jelen, Orson Welles és nem-Orson Welles.
Orson Welles gyakran küzdött megoldhatatlan
technikai problémákkal. Legismertebb példa erre az Othello forgatása.
Színészek, jelmezek, díszletek hiányoztak. Ez lett az életműben a leginkább
montázsra épülő film.
Mivel az It's All True címet az ékesszóló
leletmentők elorozták, és saját filmjük címévé tették, egy megoldás marad:
Welles eredeti anyagát a Négy ember egy csónakban címmel említjük, annál
is inkább, mert a háromrészesre tervezett filmnek ez a fejezete maradt fenn
majdnem teljes egészében. ITT
megnézhető.
A legközhelyesebb a film befejezése, a boldog
megérkezés Rióba - vidám és mozgalmas kikötői jelenet. Már maga az elképzelés
sem túl szerencsés, a hamis állami propagandába hajló híradó, mint követendő anyag
méltatlan Orson Welleshez.
Welles egész vállalkozása és produkciója az amerikai
kormány propagandacéljaiból születhetett. Nem az a baj ugyanis, hogy a film
propagandacélokat (is) szolgált. (Welles dél-amerikai propagandatevékenysége
abból fakadt, hogy tiszteletbeli kulturális követté nevezték ki Vargas
diktátor Brazíliájába, hogy segítsen a diktátort eltéríteni az esetleges német
szövetségtől).
Welles nem egyszerűen kollektivitásellenes, de filmjei
hatóság- és államellenes individualizmust sugároznak. Ebben a kivételesnek
látszó filmjében sem tagadja meg önmagát: a számára érdektelen, esetleg
elfogadott, de nem ábrázolt "állami propagandaszemlélet" halvány és
erőtlen - szerencsére. Orson Welles a tömegek vagy csoportok belső rajzával,
konfliktusaival nem foglalkozott.
Az anyag mindenesetre eléggé távol áll Welles
művészetétől és életművének állandó tematikus jegyétől: a hazugság és az
öncsalás gigászi témájától. Ez a főmotívum itt nem csendülhetett fel, s nélküle
csupán a töredék varázsa, a zsenialitás felvillanása érezhető - habár erősen és
állandóan, de csak ez.
Eisenstein mellett, és Stroheim viszontagságait is
felülmúlva nyilván Orson Welles a filmtörténet leginkább cenzúra verte
alkotója. De az már abszurdszínezetű újdonság, amit Bill Krohnék
kultúrfilmjéből tud meg a néző, hogy Wellesnek egyik filmelőzetesét sem volt
hajlandó moziba engedni az amerikai forgalmazó bizottság. Ezzel világrekordot
dönt "betiltásban": másfél percnyi előzetesét is gondosan ellenőrzik,
cenzúrázzák, és nem forgalmazzák.
Nem kellett vudu varázsló. Vagy azt is mondhatjuk,
Orson Welles mindig vudu varázslók rontásától szenvedett.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése