Írta: YGergely
Az Aranypálma-szoborral kezében kiáltotta oda a díjkiosztás fényes színpadán a fújoló cannes-i díszközönségnek: „Önök utálnak engem, de én is utálom Önöket!” Olyan volt, mintha egyik filmjének jelenetét játszaná.
Az Aranypálma-szoborral kezében kiáltotta oda a díjkiosztás fényes színpadán a fújoló cannes-i díszközönségnek: „Önök utálnak engem, de én is utálom Önöket!” Olyan volt, mintha egyik filmjének jelenetét játszaná.
![]() |
Maurice Pialat (1925-2003) |
Maurice Pialat gyűlölködő
és dühöngő rendező hírében állt – joggal. Auvergne-ben született, a mély
Franciaország sűrű mélyében, és Párizs proletár külvárosaiban nevelkedett. Truffaut-ékkal, az új hullám
generációjával majdnem egyidős, mégis jóval utánuk indul a pályája. Negyvenhét
évesen válik ismertté, 1972-ben a Nem együtt öregszünk meg kegyetlen
válási komédiájának nagy sikere lett. Utána megint bukik, margóra kerül, tíz
évre elfeledik. 1983-ban, majdnem hatvan éves, amikor szinte berúgva a francia
film kapuját, óriási visszhangú filmmel, nagy közönséget vonzó botrányt okozva
egybehangzó kritikai elismerést és „francia Oscart”, César-díjat szerez. (Szerelmeinkre) Innen kezdve
a francia film legnagyobbjai közé számít.
A késői indulás után húsz év
alatt kilenc filmet rendezett. Ezekkel beírta magát a francia filmtörténetbe,
de nálunk a nevét is alig ismerik. Kevés filmje közül itthon még kevesebbet
mutattak be. Egyik fontos és jellemző alkotása, a Loulou a kültelki csavargó
és a férjes polgárnő dúlt, mindent széttépő jövőtlen kapcsolatáról, nálunk
jóval elkészülte után, csak tévében A vagány címen futott egy észrevétlen kört. A magyar
videótékákban tudtommal csak a Zsaruszerelem kölcsönözhető.
Pialat harsányan utálta az értelmiségi
figurákra és témákra szakosodott francia középfajú filmet. Szinte valamennyi
alkotása a párizsi külvárosok szociológiai hitelű mindennapjaiból meríti
erejét. Minden figurája olyan néző számára kap hús-vér alakot és drámai erőt,
aki némileg ismeri ennek a figurának az életben szaladgáló modelljeit, ismeri
kicsit a francia társadalom nem-értelmiségi létmódját. A Szerelmeinkre egy pontosan
meghatározott párizsi negyed kispolgári rétegének kegyetlen röntgenfelvétele.
Nemcsak ez a filmje dübörgött rángatózva – de itt vált stílusává, védjegyévé ez
a haragvóan rekedtes hang.
![]() |
Sandrine Bonnaire és Maurice Pialat - Szerelmeink (1983) |
A filmbeli apát maga Pialat játszotta, és egy
rögtönzött jelenetben félelmetes dühöngést produkált, szétverte a forgatás
helyszínét, s közben persze a kamerát nem engedte leállni: ez a családi szcéna
lett a film csúcspontja. Hírek szerint terrorizálta a stábját, gyakran
verekedett munkatársaival, a színészekkel is. Itt fedezte fel Sandrine Bonnaire-t – őt akkor nem
bántotta, csak később alázta meg, amikor az egykori kamaszlány már becsült
színésznő lett.
Maurice Pialat pályájának
végén egyedül maradt. Kevéssel halála előtt a párizsi Cinématheque
életműsorozattal ünnepelte. Ravatalánál minden főszereplője mondott néhány
szót, azok is, akiket megbántott. Világossá
vált, hogy ez a dühös és dühöngő rendező, akinek a filmjei is mindig szinte
görcsben vonaglottak, ábrázolni tudott valamit a franciák elfojtásaiból, a
francia társadalmat nagyon erősen meghatározó kispolgári rétegek
mindennapjaiból.
„Értelmiségi” figura nála csak
hitehagyott és a Sátánnal vesztesen hadakozó pap vagy egy született marginális
zseni lehetett, mint Van Gogh,
akinek észrevétlen halálakor egy cseléd lábára zuhanó vasalt pinceajtó
dördülése az igazi esemény.
„Az én Van Gogh-figurám szart
se tud azzal kezdeni, hogy ő Van Gogh”
– idézték Pialat illúziótlan
szavait. Az egyik legnyersebb rendezője volt egy nagyon civilizált és nagyon
fegyelmezett társadalomnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése