Írta: Inkabringa
Beckett abszurd drámája, a Godot-ra várva 1953-ban írójának meghozta a világsikert, a világnak pedig az önmaga ürességével és tehetetlenségével való szembenézést.
Beckett abszurd drámája, a Godot-ra várva 1953-ban írójának meghozta a világsikert, a világnak pedig az önmaga ürességével és tehetetlenségével való szembenézést.
A semmit megírni, rendezni,
játszani és nézni is próbatétel. A Godot-ra
mégis időről időre újra igényünk van, mert nem árt néha szembesülni a nagy (büdös?
vagy se íze-se bűze?) semmivel, hogy eligazodjunk a valamik között. A Godot az ürességről és a kitöltése utáni
vágyról szól.
Vajon száz év múlva hogyan fogja
ezt a végtelenségig minimalizált darabot megújítani a színház? Talán a
levegőben játszódik majd? Vagy a Marson? Esetleg Isten tenyerén? Ki tudja. S talán
már mindezeket meg is rendezték valahol.
A Katonában most játszott Godot-t
is érdemes megnézni. Minden nemzedéknek minden életszakaszában újra látnia kell, nehogy azt higgye, hogy
neki semmi köze a Semmihez.
Valamikor Buster Keaton és Chaplin neve is felmerült Vladimir és Estragon szerepére. Nagy kár, hogy nem valósult meg.
Buster Keaton és Beckett azonban mégis
együtt dolgozott egy filmben, melynek címe történetesen ennyi volt: Film.
A rendezője Alan Schneider, Amerikában
ő vitte először színpadra a Godot-t.
Életen át tartó összmunka alakult ki közöttük, de a Film mégsem a rendező-író páros miatt emlékezetes.
![]() |
Samuel Beckett és Alan Schneider |
A Film „első és utolsó”-történetekkel telített. Beckett első és utolsó
filmforgatókönyve volt. Beckett e film kedvéért - minden ellenérzését leküzdve
- először és utoljára ment Amerikába. Azon belül is New Yorkba, amit túlságosan
zajosnak és nagyviláginak tartott. Nem volt kedve hozzá, jobb szerette az
elvonultságot. Bár utólag elismerte, jól érezte ott magát.
A Film legcsodásabb öröksége Samuel Beckett és Buster Keaton nagy
találkozása. Az első és utolsó.
![]() |
Buster Keaton és Samuel Beckett |
Buster Keaton 1964-ben, a film
forgatása idején már beteg, elgyötört ember. Két év múlva meghalt a némafilm
zsenije. Minden mozdulatával teremtett, nem csupán előadott. Sokkal rétegzettebbek,
messzebb hatók filmjei, mint egy szórakoztató iparos munka. Ez már szinte filozófia.
(Lásd: ITT)
Beckett forgatókönyve puritán,
sivár és kérlelhetetlenül magányos életteret írt le. Beckett a semmi művésze
volt. Mesterien tárta elénk a világba vetett ember világközönyös elidegenedettségét. A Film javarészt
egyetlen szobában játszódik, bútor szinte nincs is, kopár fehér fal uralja a
teret. Cselekmény sincs, párbeszéd sincs, katarzis sincs, érzelmi ráhangolódás
kizárt. Mégis megrázó. Ahogy a Godot
is az.
Beckett kamaszkora óta csodálója
volt Buster Keatonnak. Írországi mozikban bámulta gyerekként a filmjeit és ez a
csodálata később sem változott. Nem Buster Keaton volt az első ötlet a
szerepre, de Beckett azonnal rábólintott, amikor megemlítették lehetséges
szereplőként. Mások meglepődtek a választáson, azt sem tudták, él-e, hal-e a
némafilm egykori zsenije. Talán Buster Keaton személye volt a fő érv, hogy Beckettet
végül sikerült Amerikába csalni.
![]() |
Buster Keaton a Film forgatásán |
Első találkozásuk abszurd volt,
milyen is lehetett volna két ilyen fura alaké, akik a világnak azt az oldalát képviselik,
amit nem szokás a kirakatba tenni. Buster Keatont a házában látogatták meg, épp
meccset nézett és sört ivott. Semmi nem tudta elvonni figyelmét a televízió
képernyőjéről.
„Van kérdése a filmről?” –
„Nincs.” „Mi volt a véleménye első olvasásra?” – „Jó…” Mélyenszántó elemző
megbeszélésre esély sem volt, maradt a zavart és tétova toporgás.
A forgatás zűrös és zaklatott
volt, mint mindig, amikor egy abszurd és kísérleti filmet forgatnak
minimális költségvetésből. Minden elromlott, elakadt, bedöglött. Aztán
megoldódott.
Beckett alázatos kíváncsisággal
figyelte a filmforgatás menetét. Morc, különc ember hírében állt, de a Film forgatókönyvét éjszakánként a
legnagyobb türelemmel és odaadással írta át az épp adott lehetőségekhez. Együttműködő
és megértő volt. A morcosságát más élethelyzetekre tartogatta. Továbbra is
csodálta Buster Keaton minden mozdulatát.
![]() |
Samuel Beckett |
Buster Keaton ekkor már élete
végén járt. Beteg volt, túl a megaláztatásokon, mellőzéseken, méltatlanságokon,
alkoholizmuson és depresszión. Beckettet nagyra tartotta, bár saját bevallása
szerint nem különösebben ismerte műveit. Mégis ráérzett mély
rokonságukra.
Buster Keaton nehezen kezelhetőnek
hírlett, alkoholizmusa, betegsége mogorvává, zárkózottá tette. A Film forgatása azonban belőle is azt
váltotta ki, mint Beckettből. A forgatás ideje alatt barátságos,
kiegyensúlyozott, segítőkész, együttműködő és fáradhatatlan volt. Ha elindult a
kamera, Buster Keaton megújult, átlényegült. Azt a csodát, zsenialitást és
szuggesztív jelenlétet teremtette meg, amit virágkorában. Igazi profi és igazi művész,
aki a szakmájának és az abszurd világ megértésének is mestere.
A Film technikai újításaként a kamera két szemszögből mutatta az
eseményeket. Egy objektív kamera magát a jelenetet rögzítette, egy szubjektív
kamera Buster Keaton háta mögött, szorosan az ő mozgását követve vele lendült,
fordult, mint egy néma tanú.
Buster Keatont csak a film legvégén
látjuk szemből. A New York-i Filmfesztiválon, ahol a válogatott közönség felajzottan
várta Buster Keaton újbóli megjelenését, csalódottan ostorozták a filmet.
Hiszen ez így nézhetetlen és eladhatatlan, Busternek csak a hátát látjuk, és
különben is mi ez? A Film lassan
mégis utat talált a közönséghez, apró egyetemi filmklubok adták kézről-kézre és
végül a kritika is megbecsülte.
De mindez teljesen lényegtelen
ahhoz képest, hogy fél évszázada bemutattak egy filmet, ami őrzi az emberi lét
abszurditását ábrázolni képes két nagyszerű különc, Samuel Beckett és Buster
Keaton találkozását.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése