Írta: Inkabringa
Az európai gyökerű civilizációnak vannak bizonyos etikai alapvetései. Ilyen például a szabad önrendelkezés és szabad véleménynyilvánítás joga, vagy az, hogy mások tulajdonát nem illendő szándékkal rongálni, ahogy családok életét, gyerekek békéjét sem ildomos feldúlni. A másokra tekintettel levés némi önmérsékletre késztet, de nem a legrosszabb módja az élet élésének.
Az európai gyökerű civilizációnak vannak bizonyos etikai alapvetései. Ilyen például a szabad önrendelkezés és szabad véleménynyilvánítás joga, vagy az, hogy mások tulajdonát nem illendő szándékkal rongálni, ahogy családok életét, gyerekek békéjét sem ildomos feldúlni. A másokra tekintettel levés némi önmérsékletre késztet, de nem a legrosszabb módja az élet élésének.
Azt már kevésbé értem, ha e szép
ideákat csak az európai gyökerű civilizációra érzi valaki érvényesnek, és ezzel
a gőggel minősíti le, netán veti meg más kontinensek kultúráit. Teszi mindezt
úgy, hogy nem is ismeri ezen kultúrákat, ámde a fensőbbség biztos tudatában nem
is érez késztetést megismerésükre.
A globalizáció éppenséggel
jelenthetné azt is, hogy a nyugati civilizáción kívüli kultúrák is egyenrangú
alkotóelemei az emberiségnek. Nekem úgy tűnik, hogy ez továbbra is kisebbségben
levő vélemény. Sokan úgy vélik manapság is, hogy más földrészek kultúrái csak
tanulhatnak tőlünk, és akkor válnak majd egyenrangúvá velünk, ha olyanok
lesznek, mint mi.
Valóban tanulhatnak tőlünk, de
nem csupán jót, hanem rosszat is. Tovább megyek, az európai civilizáció is
tanulhat más kontinensek kultúrájából: ráadásul nem csupán rosszat, hanem sok
jót is.
A kölcsönös figyelem és egymás
iránti nyitott érdeklődés vonzóbbá tehetné a földi létet.
Eric R. Wolf az Európa és a történelem nélküli népek
című könyvében írta: „mennyire másként
látnánk a világot, ha egységes egészként, totalitásként, rendszerként
szemlélnénk és nem önálló társadalmak és kultúrák összegeként; ha jobban
megértenénk, hogy az idők folyamán miként alakult ki ez a totalitás; ha
komolyan vennénk azt a figyelmeztetést, hogy úgy gondolkodjunk emberek együtteseiről,
mint amelyek „más, közeli és távoli csoportokkal kibogozhatatlan sűrű,
hálószerű kapcsolatban (Lesser 1960:42) állnak.”
Ezért most néhány olyan művet és
művészt említek, aki ügyet sem vetett az önmagába szerelmes európai gőgre és
fesztelenül keveredett a világ egyéb kultúráival, avagy merte vállalni a
nyugati civilizáció előtt is másféleségét.
Nastio Mosquito angolai
származású alkotóművész. A szupermodern kor multivizuális kifejezőeszközeinek
avatott tolmácsolója, munkáiban nem csupán a művészeti ágak, hanem a kultúrák
kereszteződése is fontos szerepet kap. Gyakori témája az afrikai kultúrával
szemben pátyolgatott nyugati sztereotípiák fenséges tekintetünk elé tárása.
Maimouna Gueressi Olaszországban
született fotográfus, vizuális művész, de afrikai és muszlim gyökerei vannak.
Ráadásul nő. Sokszorosan agyondeterminált sors és világra nézés ez. Maimouna
Gueressi munkáiban a nő és a társadalom, a nő és a hatalom közötti kapcsolatot
és ugyanakkor a nőiség hétköznapiságokon túlmutató teljes megélését láttatja.
Mindenképp meg kell említeni egy
nagy újítót, zenei konstruktőrt, lázadót és provokátort, aki tegnap ünnepelte kilencvenedik születésnapját. Ő Pierre Boulez, a kortárs zene folyamatos
vérpezsdítője a 20. század közepe óta.
A nagy áttörést számára a La marteau sans maitre című műve adta,
amit hatvan éve, 1955-ben mutattak be. A kompozíciót René Char szürrealista
versei ihlették. Lazán hátat fordított a kanonizált komponálási és hangszerelési
szabályoknak, a klasszikus zenekari felállást sutba dobta. Sőt, nem elég, hogy
a klasszikus zenei formákon, de a megszokott európai hangzáson is túllépett. Az
afrikai xylorimba kottába foglalása és az indonéz gamelán ütősöket idéző
hangszerelése meghökkentette, de csodálatra is késztette közönségét. Nem kis
szerepe volt ebben André Schaeffnernek, aki antropológusként és
etnomuzikológusként jó barátságba keveredett Boulezzel és kitárta előtte az
afrikai és indonéz zenei kultúra varázslatos gazdagságú tárházát. Boulez később
is beemelt műveibe e kultúrákból hangszereket.
Nagy-Britannia hófehér bőrű
művésznője, Catrin Finch, az egyik legkifinomultabb hangszeren, hárfán játszik.
Éteri lebegésű, nemes rezgésű húrjai azonban nem az európai kultúra egyedi
fenségét szimbolizálják, hanem a más kontinenseken megtalálható hangszerekkel
való rokonságát.
Catrin Finch hárfája és a
Szenegálban született Seckou Keita korája minden színpadon lenyűgözi a
közönséget. Egybecseng ősi rokonságuk és ugyanakkor izgalmas egymást erősítő egyedi
hangzásuk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése