Írta: Inkabringa
A jazz jó edzésterv lehet az élet egyéb nyitottságot és értelmezési képességet igénylő területeihez is: egyszóval mindenhez.
A jazz jó edzésterv lehet az élet egyéb nyitottságot és értelmezési képességet igénylő területeihez is: egyszóval mindenhez.
Kölyöklány koromban az egyik unokabátyám
vitt el először jazzkoncertre. Lépésről lépésre vezetett be a jazz szabad levegőjű
világába.
![]() |
Paul Colin: Jazz band |
Általános iskolás voltam, amikor egy big band
koncert csillogó hangszer kavalkádjától még az akkori dacos kamaszfejem
is kegyeskedett elámulni. Elsodort a hangszerek együttzúgása,
az egymás után sorra kerülő szólisták bravúrja. Ha valaki a jazzt akarja másokkal
megszerettetni, kezdje a big banddel, mert még ebben a külsőséges látszatokra
épülő világban is versenytársa bármilyen színpadi produkciónak.
Az első igazi próbatétel egy
Binder Károly-szólókoncerten ért. Egy kis teremben körbeültünk nagyjából ötvenen
egy zongorát. Erre a zenére nem lehetett ütemre bólogatni,
taktust dobolni, vagy a melódiára ráringani. Széttört dallamok, ütemek. Ijedten
ültem ott. Az unokabátyám biztatóan odasúgta: „Csak figyelj! - Mire? – Arra, hogy mikor fűzi be a kendőt a zongorahúrok közé.” Ez a válasz
annyira meglepett, hogy tényleg figyelni kezdtem. Az akkori életkoromnak megfelelő útmutatást kaptam arra, hogy a jazz befogadásának alapja, ha koncentrálva követem, ami a zenével történik. És eljött a pillanat, amikor tényleg befűzte a kendőt a
zongorahúrok közé. Azt hiszem, ez a koncert volt a vízválasztó. A jazz érdekelni kezdett. Binder Károly ITT hallható.
Azóta számos könyvet, elemzést
olvastam a jazzről, mind tágítják az ismereteinket. De egyre biztosabban tudom, hogy a jazzről a legtöbbet
mégis az unokabátyámtól tanultam. Egy világot nyitott ki előttem, és ha pár éve
fájón nincs is már közöttünk, a jazzt továbbra is az ő szelíd figyelmével
hallgatom.
A legfontosabb mondata ez volt: nem
kell belőle olyan nagy ügyet csinálni. A jazzt ne úgy hallgassam, hogy általa beavatottá váltam, egy zártkörű szekta tagjává, hanem épp ellenkezőleg:
a jazz, ha jól hallgatom, a mindenre nyitott szabadság érzetét adja. A
befogadásához csak az ellazultság és koncentráció fura elegye és jókora nyitottság
kell. Ha ez megvan, akkor a jazz felszabadít, és az egekbe repít.
Talán ezért, talán, mert
kamaszkori dacosságomból valami megmaradt, a szektás
jellegű megnyilvánulásoktól menekülök, nem akarok beavatottá válni, mert a
világ annál sokkal izgalmasabb, hogy én csak egyetlen szeletére legyek
kíváncsi. Őszintén elborzaszt, ha valaki azt mondja, ő csak Wagnert vagy Bachot
hallgat, hogy a metál az egyetlen zene, vagy épp a jazz. Tisztában vannak vele,
hogy milyen csodálatos zenéktől fosztják meg magukat?
A világ olyan sokrétű, hogy ezernyi
kincséről még csak nem is hallunk életünk folyamán, szánt szándékkal miért
zárnánk ki a sokszínűségét?
A jazz nem sznobság, nem
a kiválasztottak ízlését dicséri, és a legnagyobb hiba ilyen látszatba
keverni. A jazzt nem lehet pózból befogadni. Lerázza magáról az allűröket.
Tegyük hozzá, aki jazzt hallgat, az mindent hallgat, hiszen a jazz-zenészek
musicaltől a népdalig bármit feldolgoznak, és kedvvel nyúlnak
más jazzisták szerzeményeihez is. Újabb és újabb inspirációkat merítenek
egymásból és a világból.
Egy improvizáción alapuló zene a
befogadóktól is ellazultságot és világra nyitottságot vár el. Intellektuális
folyamat a hallgatása, ami gúnyos vagy dölyfös felhangok nélkül annyit jelent,
hogy a befogadás teljessé tételéhez mozgatjuk-tekerjük az agyunkat is, ha már a
fejünkbe nőtt. A jazz legfőbb lényege az improvizáció. Az ott és akkor születés
mámorát és kínját nem csupán a zenészeknek, hanem őket követve és figyelve a
közönségnek is meg kell élnie.
Ezért olyan fontos része a
jazzkoncertnek a közönség. Ha jó és nyitott a publikum, akkor a zenészek minden
rezdülésére reagál. Az improvizációkat megtapsolja, bekiabál, együtt lélegez az
épp akkor születő zenével. Izgalmas és magával ragadó a jazz közönségének lenni,
és a jazz akkor igazán jó, ha nyitott és figyelmes a közönsége is.
A jazzben kétségtelenül van valami feszültség, vibrálás, polifónia, de áthatja életöröm
és szabadságérzet is, amire könnyen ráérezhet bárki, aki nyitott füllel hallgatja.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése